1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Skräp i korridorer, snus i tak och på väggar?
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Så här jobbar vi på smaragden
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Plan mot kränkande behandling
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Välkommen till föräldrainformation åk 4-9
Skolans ordningsregler
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Tyresö förskola och skola
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Mål och betygskriterier
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Inlärningsmiljö för att öka motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Välkommen till föräldrainformation F-3
Strömslundsskolans Värdegrund.
ORDNINGSREGLER FÖR SYLTESKOLAN 7-9.
Frånvarorutin i förskolan
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Protokoll Föräldrarmöte 16/3 P Föräldrarna hälsades välkomna till Eskils klubbstuga. 2. Klubbdirektör Tommy Billqvist informerade om Eskilsminne.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Barn som far illa Region Skåne
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Välkommen till föräldramöte
En liten plan för likabehandling
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Föräldramöte Sätunaskolan VÄLKOMNA.
Exempel på skriftligt omdöme
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Föräldramöte 2015 Herrängensskola.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
PRAO ÅK 8 VECKA nov Din studievägledare och kontaktperson på skolan: Mimmi Linden
Välkomna! Föräldramöte 6 sept. 2017
Viktig information till dig!
Nuläget i Älvkarleby kommun
Ordningsregler för lå 1718: För att skapa en trivsam, trevlig, trygg studiemiljö med arbetsro följer vi följande ordningsregler på Junedalsskolan: På Junedalsskolan.
Vi ger oss själva och andra arbetsro
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Katarina Norra
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Presentationens avskrift:

1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller andra droger inom skolans område. 3.Tar av oss uteskor när vi går in och ytterkläder i lektionssalar och restaurangen. 4.Har matro och turas om att torka bord i restaurangen. 5.Bryr oss om varandra och behandlar varandra väl. Ingen ska bli utsatt för kränkningar eller trakasserier. 6.Kallar varandra vid namn eller justa smeknamn. 7.Använder ett vårdat språk och undviker ojusta tecken/miner. 8.Lämnar farliga föremål hemma. 9.Kommer till lektioner, är i tid och har med rätt material. 10.Bidrar till arbetsro genom att bl.a. lyssna på den som har ordet, delta aktivt i arbetsuppgifter och undvika att lämna klassrummet för andra ärenden. 11.Är ärliga och fuskar inte. 12.Mobiltelefoner lämnas i skåpen eller läggs undan avstängda i ficka/väska under lektioner och i restaurangen. Mp3-spelare är under lektioner avstängda och undanlagda tills det att ansvarig lärare ger klartecken till att använda dessa. REGLER VI PÅ TUNASKOLAN TRIVSELTRIVSEL TRYGGHETTRYGGHET ARBETSROARBETSRO 2010/2011

1.Det man förstör är man skyldig att ersätta till sin hela kostnad. Mentor meddelar skolledningen som i sin tur tar kontakt med vårdnadshavare gällande ersättningskrav. 2.Redan vid misstanke kontaktas vårdnadshavare av mentor eller av den i personalgruppen som har misstanken. Konsekvenstrappan följs från steg 3. 3.Uppmanas av personal och/eller andra elever att ta av sig skorna. När arbetslaget får information om att en elev ofta bryter mot denna regel ska eleven informeras om detta. Eleven ska även informeras om att den efter nästa överträdelse, under en timme direkt efter avslutad skoldag, kommer att vara med och städa lämplig del av skolan. 4.Om en elev regelbundet bryter mot denna regel får eleven under en vecka, i sällskap med någon från personalen, äta efter det att övriga elever slutfört sin lunch. Fortsätter problemet utökas tiden för ovanstående konsekvens. Konsekvenstrappan följs Konsekvenstrappan följs och vid behov lämnas ärendet till likabehandlingsgruppen. 8.Personal uppmanar eleven att omedelbart lämna ifrån sig föremålet. Om så görs kontaktas vårdnadshavare som får komma och hämta föremålet. Om en elev vägrar att lämna ifrån sig föremålet kontaktas polis eller vid mindre akuta fall vårdnadshavare som får komma till skolan. 9.Vid skolk tar ansvarig lärare samma dag kontakt med vårdnadshavare. Konsekvenstrappan följs från steg 3. Vid omfattande skolk gör skolledningen en anmälan till socialförvaltningen. När lektionen börjar låser ansvarig lärare dörren. Läraren bedömer sedan när elever som kommer sent får komma in. Beslut om detta ska utgå från att elever som är i tid ska störas så lite som möjligt. De genomgångar och arbetsmoment som en elev p.g.a. detta missar, har eleven själv ansvar för att ta igen. Elev som tycker sig ha giltigt skäl (intyg från förälder, kurator, skolsyster, syv o.s.v.) att komma sent tar kontakt med skolledningen. Om det finns giltigt skäl följer skolledare med eleven och släpper in eleven i klassrummet. Konsekvenstrappan följs. 10.Personal försöker i möjligaste mån att uppmärksamma positiva beteenden. Om ett negativt beteende inte kan ignoreras kommer läraren att säga till eleven. Fortsätter det negativa beteendet får eleven lämna klassrummet (gäller elever i år 6-9). Ansvarig lärare söker en lösning så att eleven har tillsyn (sitta i grupprum, vara med annan klass o.s.v.). Skolledningen informeras alltid om att en elev visats ut ur klassrummet. Elev som av ansvarig lärare bedöms behöva ta igen missad lektionstid får kvarsittning motsvarande missad tid (max en timme och i direkt anslutning till skoldagen). Konsekvenstrappan följs. 11.Redovisningen ogiltigförklaras. Sista veckan varje månad erbjuds en tid för de elever som fuskat att visa sina kunskaper. Konsekvenstrappan följs från steg Mobiltelefon och Mp3 beslagtas för resten av skoldagen. Vid upprepade tillfällen följs konsekvenstrappan från steg 3. KONSEKVENSER TRIVSELTRIVSEL TRYGGHETTRYGGHET ARBETSROARBETSRO 2009/2010