Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Terrängtrafikens omfattning i fjällen
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
STRADA Trafikskadade personer Värmland 2002 – 2008 Registrerade av polis och hälso- och sjukvård* *Akutmottagningarna i Arvika, Karlstad och Torsby Den.
Olycksutveckling Moped
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Stora subtraktionstabellen
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Presentationens avskrift:

Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0

2 Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt ( allvarligt skadade) Flest skadas allvarligt i personbil och på cykel Det skadas ungefär lika många motorcyklister som mopedister Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

3 Andel mycket allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥10 %) trafikanter fördelat på färdsätt (2 869 mycket allvarligt skadade) Flest skadas mycket allvarligt i personbil och på cykel. Det skadas ungefär lika många motorcyklister som mopedister. Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

4 Medelrisk att skadas allvarligt givet personskada fördelat på färdsätt När man skadas är risken störst att skadas allvarligt/mycket allvarligt på motorcykel och som fotgängare Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

5 Skadefördelning samt medelrisk att skadas med medicinsk invaliditet ≥1 % givet personskada fördelat på färdsätt ( allvarligt skadade) 8 % av de som skadas allvarligt är motorcyklister När man skadas på motorcykel är risken 31 % att skadan är allvarlig Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

6 Skadefördelning – invaliditet på moped (5 734 skador) Huvudskador utgör största andelen av mycket allvarliga skador på moped Benskador utgör hög andel av alla typer av allvarliga skador Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

7 Skadefördelning – invaliditet på motorcykel (6000 skador) Huvud samt benskador utgör största andelen av mycket allvarliga skador på mc Arm och benskador utgör hög andel av alla typer av allvarliga skador Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

8 Andel skadade trafikanter med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt ( allvarligt skadade) Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

9 Medelrisk för medicinsk invaliditet ≥1 % givet personskada fördelat på färdsätt När man skadas är risken störst att skadas allvarligt/mycket allvarligt på motorcykel och som fotgängare Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

10 Andel skadade barn (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt (3 211 allvarligt skadade) Barn skadas allvarligt i de flesta fall på cykel och moped Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

11 Andel skadade barn (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥10 % fördelat på färdsätt (409 mycket allvarligt skadade) Barn skadas mycket allvarligt i de flesta fall på cykel och moped Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

12 Barns (0-17 år) medelrisk att skadas allvarligt givet personskada fördelat på färdsätt Få barn (2 %) skadas på motorcykel, men när barn skadas är risken störst att skadas allvarligt/mycket allvarligt på motorcykel. I övrigt är risknivån för oskyddade barn lika. Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

13 Andel skadade barn (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt (3 211 allvarligt skadade) Barn skadas allvarligt i de flesta fall på cykel (ökande) och moped (minskande) Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

14 Motorcyklisters skadefördelning samt medelrisk att skadas med medicinsk invaliditet ≥1 % givet personskada fördelat på ålder Inom åldersgruppen skadas flest allvarligt När man skadas ökar risken för allvarlig skada med åldern Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

15 Skadade på MC med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på hjälmanvändning (964 allvarligt skadade) De flesta som skadas allvarligt har gjort det trots hjälmanvändning Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

16 På MC – Medelrisk för medicinsk invaliditet givet personskada fördelat på hjälmanvändning Hjälmanvändning minskar risken för allvarlig personskada Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

17 Skadade på motorcykel med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på olyckstyp (964 allvarligt skadade) De flesta (4 av10) som skadas allvarligt på motorcykel gör det i singelolyckor Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

18 Skadade på motorcykel med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på olyckstyp (964 allvarligt skadade) De flesta (4 av10) som skadas allvarligt på motorcykel gör det i singelolyckor Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

19 Skadade på motorcykel per olyckstyp De flesta (4 av10) som skadas allvarligt på motorcykel gör det i singelolyckor Källa: Polis- och sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA

20 Skadade på moped med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på olyckstyp Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15 De flesta (6 av10) som skadas allvarligt på moped gör det i singelolyckor De flesta som omkommer eller skadas svårt gör det i kollision med andra motorfordon

21 Andel skadade på moped med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på klass (1 620 allvarligt skadade) Klass 1 Klass 2 inkl okänd De flesta som skadas allvarligt på moped gör det på klass 1 Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

22 Andel skadade på moped med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på klass (1 620 allvarligt skadade) De flesta som skadas allvarligt på moped gör det på klass 1 Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

23 Medelrisk för skadade på moped med medicinsk invaliditet fördelat på klass När man skadas är risken högre att skadas allvarligt på klass 2 Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

24 Skadade mopedister med medicinsk invaliditet ≥1 %fördelat på hjälmanvändning (1 620 allvarligt skadade) De flesta som skadas allvarligt har gjort det trots hjälmanvändning Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

25 Medelrisk för skadade mopedister med medicinsk invaliditet fördelat på hjälmanvändning Hjälmanvändning minskar risken för allvarlig personskada Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

26 Skadade mopedister med medicinsk invaliditet ≥1 %fördelat på hjälmanvändning (1 620 allvarligt skadade) Andelen (80 %) allvarligt skadade som har använt hjälm är relativt konstant över tid Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA aug 15

27 Utveckling av antal allvarligt skadade ”oskyddade” fördelat på färdsätt Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA (uppräknat)

28 Utveckling av antal barn (0-17 år) allvarligt skadade ”oskyddade” fördelat på färdsätt Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA (uppräknat)