Meteorolgiska undersökningar i skolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Atomer, molekyler och kemiska reaktioner
Advertisements

Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Atomer och kemiska reaktioner
Lena Eriksson Bram och Niclas Hjerdt
Atomer Det finns lite över hundra olika sorters atomer. Av dessa atomer kan det bildas nästan hur många ämnen som helst.
Jordens processer som formar jordytan
De tre aggregationsformerna
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Geografi - Hur har naturen har skapats.
Naturtyper, väder och klimat
Planet Earth - Jorden - Men 2/3 av ytan är faktiskt vatten! Vattnet är och luften är grunden för livet på jorden.
Moln – en Learning study Sjöstadsskolan, ht -09
Meteorologi Läran om vädret.
Värme och väder del 2.
Meteorologi Läran om det som svävar i luften
Om Jordklotets historia
Meteorologi Läran om vädret.
Vatten är liv.
Vatten.
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Vattnets kretslopp.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Otulp Rymdvarelsen som kom till klassen
Geografi Om Jordklotet.
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Från vardagskunskap till vetenskap
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Värme.
Livsviktigt Skriva/Läsa A2.1
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
VATTEN - geografiska begrepp
Människan och naturens samverkan med varandra.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
skola. hamarkfilm. se/index
Kemi & fysik tillsammans!
Rörelse och konstruktion
Åska Moln Nederbörd Fronter Vind 1pt 1 pt 1 pt 1pt 1 pt 2 pt 2 pt 2pt
Kemi - Materia Begrepp inom Kemin.
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Allt som lever och allt som inte lever inom ett avskilt område.
Grej Of The Day Ledtrådar: Världens största klimatmanifestation!
KEMI Vad är det egentligen?.
Klimatzoner OCH VEGETATIONSZONER
Presentation om hösten
Meteorologi Vad bli det för väder?.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Viktiga ord och begrepp
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
Miljö kemi.
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Repetition till prov I läroboken: Kap 1+3 S 7-32,
Meteorologi Läran om vädret
Fredagsmys Vecka 34.
Allt omkring oss består av materia.
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Vatten.
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Presentationens avskrift:

Meteorolgiska undersökningar i skolan Högskolan Dalarna, Falun 07.10.2008 Pål J. Kirkeby Hansen

The Earth seen from Apollo 17(07.12.72) (Wikipedia)

Aktuelt: Kretslopp: Vatten/Sjö/Hav Damp/Luft Moln/Dimma Regn/Snö Det hydrologiska året tar sin början Under hösten tar det hydrologiska året sin början. Växterna vissnar, markens fukt ökar, regnet fyller snabbt på grundvattnet och ger hög vattenföring. I Sverige räknas det hydrologiska året från första oktober till sista september. (http://www.smhi.se)    Kretslopp: Vatten/Sjö/Hav Damp/Luft Moln/Dimma Regn/Snö Mark/Is

http://www.smhi.se Nye radar- og satellittbilder

yr.no Nye radar-, satellittbilder og værkart

Väder och klimat i KURSINFO 2008-/09 (Skolverket): Meteorolgiska undersökningar i skolan: Slutet av det femte skolåret: Eleven skall ha insikt i grundläggande meteorologiska fenomen och sammanhang (fysik) ha egna erfarenheter av systematiska observationer, mätningar och experiment (fysik) ha kunskap om begreppen fast och flytande form, gasform samt kokning, avdunstning, kondensering och stelning (kemi) genom egna iakttagelser och mätningar förstå innebörden av begreppen väder, klimat och årstider och ha kännedom om och visa hur sådana förhållanden varierar mellan olika områden (geografi)

Slutet av det nionde skolåret: Eleven skall ha kunskap om tryck, värme och temperatur i sammanhang med materiens olika former (fysik) kunna genomföra mätningar, observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas (fysik) ha kunskap om de viktigaste kretsloppen i naturen samt kunna beskriva några spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark (kemi) ... känna till huvuddragen vad gäller klimat- och vegetationszonerna i världen (geografi)

Tema 1: Moln Observera moln (skyer) – NÅ! Skyatlas: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3191 Skydekke og skyhøyde: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3209 Varför observera moln (skyer)? tabell 4.1*, figur 4.1 Vad är moln? Varför blir det moln? aktivitet figur 13.4 orografi (f.4.3) - ustabilitet (f.4.4) - fronter (k.9) aktivitet figur 13.8 og 13.9 *alle fra Hansen 1999; ”La oss snakke om været!” Værbok for lærere i grunnskolen.

Fra GLOBE Cloud Exploration Moln-/Skytyper Bobleform oppbrutt Andre strukturer Få karakt. Flate/heldekk Høy 5-8km Mellom- høy 2-5km Lav <2km nedbør globe.gov Cc Ci Cs Fra GLOBE Cloud Exploration As Ac Cu Sc St Cb Ns

Luftfuktighet Hvor kommer den fra? Hvor blir den av? Fysiske prosesser? Energi? Eksperimenter:

Tema 2: Regn och snö Varför blir det regn eller snö från moln? Hvordan kan noen skydråper 0,001mm (1µ) vokse til regndråper 1,0mm? ... från all moln? se skyatlaset! Nedbør: orografi - ustabilitet (byger) – fronter Vilhelm Bjerknes, Bergensskolen Tor Bergeron figur 4.2, figur 6.1 og figur 6.3 Vatnets kretslopp (tas til slutt hvis tid) aktivitet tabell 13.3

1. Orografi

Perlemorskyer 19.01 og 20.01.08. Hva er det? Hvorfor?

2. Ustabil luft

Vilhelm Bjerknes/Bergensskolen 1862-1951 Matematiker, fysiker og (teoretisk) meteorolog Professor Stockholm 1897-1907, Oslo 1907-12, Leipzig 1912-17, Bergen 1917-26, Oslo 1926-32 1917-19 grunnla moderne værvarsling (Bergensskolen) Innførte begrepet luftmasser og fronter på værkartet Så at regn og snø falt ved frontene Brukte værkartet til prognoser, inntil to dager okkludert front (sammenslått) varmfront kaldfront

3. Fronter Forenklet fig. etter original av Tor Bergeron

Tor Bergeron (1891-1977) Svensk meteorolog og professor Arbeidet i Norge i lange perioder bl.a. hos Vilhelm Bjerknes Satte fram ny teori om danning av nedbør i skyer på 1930-tallet. I skyer som inneholder både underkjølte vanndråper og iskrystaller blir mesteparten av nedbøren dannet ved at vann fordamper fra små underkjølte vanndråper og sublimerer (kondenserer) på iskrystallene. De blir tunge og kolliderer og faller som snø eller smelter og faller som regn. Se Bergeronprosessen og http://no.wikipedia.org/wiki/Tor_Bergeron

Tema 3: Vanntes kretsløp

Spill ti runder, noter oppholdssteder Lag klassestatistikk Rollespill Vannets kretsløp* Bruk terning. Vær 3-4 elever (H2O- molekyler) på lag. Flest starter i Hav Noen i Isbre (hvorfor?) Spill ti runder, noter oppholdssteder Lag klassestatistikk HVORFOR rollespill til vannets kretsløp? *oversatt fra Project Atmosphere (AMS)

Opplegg som er prøvet og fungerer: Innslag på en sportsdag, feltkurs, ekskursjon, … Dagen før: notere prognoser for Dagen. Bruk http://www.smhi.se På dagen, ute: Väderet lokalt – observationer, mätningar av meteorologiska fenomen, temperatur, nedbør, vind, moln, ... Ta egne bilder av moln. På dagen, inne: Stemte prognosen? Se og lagre satellittbilder, radarbilder og værkart for dagen Unerdvisning senere Hent frem og diskutér observationer, mätningar, bilder fra Dagen. Forsøk å forklare meteorologiska fenomen fra Dagen - Teori Diskutér: Hvor gode var prognosene? Var ”vår” sky en del av et større værsystem eller lokalt fenomen Teori (f.eks. tema: Moln og nedbør, Værsystemer, Vind ...) Väder prognoser: Bli kjent på http://www.smhi.se

Observationer och mätningar av meteorologiska fenomen Bruka http://www.smhi.se Mäta nedbör (regn/snö)  Mäta temperatur Observera moln (skyer) Skyatlas: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3191 Skydekke og skyhøyde: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3209 Tips: Bruk digitalt kamera og ta egne skybilder Observera vind (Beaufortskalaen som PDF til nedlasting) Forenklet Beaufort skala: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3879 Beaufort skala : http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3878