Meteorolgiska undersökningar i skolan Högskolan Dalarna, Falun 07.10.2008 Pål J. Kirkeby Hansen
The Earth seen from Apollo 17(07.12.72) (Wikipedia)
Aktuelt: Kretslopp: Vatten/Sjö/Hav Damp/Luft Moln/Dimma Regn/Snö Det hydrologiska året tar sin början Under hösten tar det hydrologiska året sin början. Växterna vissnar, markens fukt ökar, regnet fyller snabbt på grundvattnet och ger hög vattenföring. I Sverige räknas det hydrologiska året från första oktober till sista september. (http://www.smhi.se) Kretslopp: Vatten/Sjö/Hav Damp/Luft Moln/Dimma Regn/Snö Mark/Is
http://www.smhi.se Nye radar- og satellittbilder
yr.no Nye radar-, satellittbilder og værkart
Väder och klimat i KURSINFO 2008-/09 (Skolverket): Meteorolgiska undersökningar i skolan: Slutet av det femte skolåret: Eleven skall ha insikt i grundläggande meteorologiska fenomen och sammanhang (fysik) ha egna erfarenheter av systematiska observationer, mätningar och experiment (fysik) ha kunskap om begreppen fast och flytande form, gasform samt kokning, avdunstning, kondensering och stelning (kemi) genom egna iakttagelser och mätningar förstå innebörden av begreppen väder, klimat och årstider och ha kännedom om och visa hur sådana förhållanden varierar mellan olika områden (geografi)
Slutet av det nionde skolåret: Eleven skall ha kunskap om tryck, värme och temperatur i sammanhang med materiens olika former (fysik) kunna genomföra mätningar, observationer och experiment samt ha insikt i hur de kan utformas (fysik) ha kunskap om de viktigaste kretsloppen i naturen samt kunna beskriva några spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark (kemi) ... känna till huvuddragen vad gäller klimat- och vegetationszonerna i världen (geografi)
Tema 1: Moln Observera moln (skyer) – NÅ! Skyatlas: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3191 Skydekke og skyhøyde: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3209 Varför observera moln (skyer)? tabell 4.1*, figur 4.1 Vad är moln? Varför blir det moln? aktivitet figur 13.4 orografi (f.4.3) - ustabilitet (f.4.4) - fronter (k.9) aktivitet figur 13.8 og 13.9 *alle fra Hansen 1999; ”La oss snakke om været!” Værbok for lærere i grunnskolen.
Fra GLOBE Cloud Exploration Moln-/Skytyper Bobleform oppbrutt Andre strukturer Få karakt. Flate/heldekk Høy 5-8km Mellom- høy 2-5km Lav <2km nedbør globe.gov Cc Ci Cs Fra GLOBE Cloud Exploration As Ac Cu Sc St Cb Ns
Luftfuktighet Hvor kommer den fra? Hvor blir den av? Fysiske prosesser? Energi? Eksperimenter:
Tema 2: Regn och snö Varför blir det regn eller snö från moln? Hvordan kan noen skydråper 0,001mm (1µ) vokse til regndråper 1,0mm? ... från all moln? se skyatlaset! Nedbør: orografi - ustabilitet (byger) – fronter Vilhelm Bjerknes, Bergensskolen Tor Bergeron figur 4.2, figur 6.1 og figur 6.3 Vatnets kretslopp (tas til slutt hvis tid) aktivitet tabell 13.3
1. Orografi
Perlemorskyer 19.01 og 20.01.08. Hva er det? Hvorfor?
2. Ustabil luft
Vilhelm Bjerknes/Bergensskolen 1862-1951 Matematiker, fysiker og (teoretisk) meteorolog Professor Stockholm 1897-1907, Oslo 1907-12, Leipzig 1912-17, Bergen 1917-26, Oslo 1926-32 1917-19 grunnla moderne værvarsling (Bergensskolen) Innførte begrepet luftmasser og fronter på værkartet Så at regn og snø falt ved frontene Brukte værkartet til prognoser, inntil to dager okkludert front (sammenslått) varmfront kaldfront
3. Fronter Forenklet fig. etter original av Tor Bergeron
Tor Bergeron (1891-1977) Svensk meteorolog og professor Arbeidet i Norge i lange perioder bl.a. hos Vilhelm Bjerknes Satte fram ny teori om danning av nedbør i skyer på 1930-tallet. I skyer som inneholder både underkjølte vanndråper og iskrystaller blir mesteparten av nedbøren dannet ved at vann fordamper fra små underkjølte vanndråper og sublimerer (kondenserer) på iskrystallene. De blir tunge og kolliderer og faller som snø eller smelter og faller som regn. Se Bergeronprosessen og http://no.wikipedia.org/wiki/Tor_Bergeron
Tema 3: Vanntes kretsløp
Spill ti runder, noter oppholdssteder Lag klassestatistikk Rollespill Vannets kretsløp* Bruk terning. Vær 3-4 elever (H2O- molekyler) på lag. Flest starter i Hav Noen i Isbre (hvorfor?) Spill ti runder, noter oppholdssteder Lag klassestatistikk HVORFOR rollespill til vannets kretsløp? *oversatt fra Project Atmosphere (AMS)
Opplegg som er prøvet og fungerer: Innslag på en sportsdag, feltkurs, ekskursjon, … Dagen før: notere prognoser for Dagen. Bruk http://www.smhi.se På dagen, ute: Väderet lokalt – observationer, mätningar av meteorologiska fenomen, temperatur, nedbør, vind, moln, ... Ta egne bilder av moln. På dagen, inne: Stemte prognosen? Se og lagre satellittbilder, radarbilder og værkart for dagen Unerdvisning senere Hent frem og diskutér observationer, mätningar, bilder fra Dagen. Forsøk å forklare meteorologiska fenomen fra Dagen - Teori Diskutér: Hvor gode var prognosene? Var ”vår” sky en del av et større værsystem eller lokalt fenomen Teori (f.eks. tema: Moln og nedbør, Værsystemer, Vind ...) Väder prognoser: Bli kjent på http://www.smhi.se
Observationer och mätningar av meteorologiska fenomen Bruka http://www.smhi.se Mäta nedbör (regn/snö) Mäta temperatur Observera moln (skyer) Skyatlas: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3191 Skydekke og skyhøyde: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3209 Tips: Bruk digitalt kamera og ta egne skybilder Observera vind (Beaufortskalaen som PDF til nedlasting) Forenklet Beaufort skala: http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3879 Beaufort skala : http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=3878