Arbetsterapi i skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
- en positiv och realistisk självbild
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnarbete då nu  sen.
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Nils Karlsson pyssling och Bertil hemma
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Arbetsterapi och aktivt åldrande
Fredag 13 juli 2007 Jag önskar att få ut mera av livet Jag har tagit ett beslut !
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Muntligt Jag kan….
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Trollet Handlar om ett troll.. Det var en julafton som Maja fick ett litet låtsas troll, den blev hon glad för. Trollet som hon fick såg ut så här: Mörkt.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Pannkaksboken (framsida).
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Hälsa, lärande och trygghet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Att rita en instruktion
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Elevaktiva utvecklingssamtal
SIM TEAM.
Läroplansträff fritidshem
Att inleda och avsluta en berättelse
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Ett material från Migrationsverket 2015 Här kan den som gör presentationen lägga in sitt namn.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Mobila Skolteamet Sjöbo
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Exempel på skriftligt omdöme
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Vad tycker eleverna? Vad tänker eleverna i klass sex om arbetsro kamratrelationer mm? Anika Leim Specialpedagog Rotskärsskolan
Arbetsterapi i skolan.
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Presentationens avskrift:

Arbetsterapi i skolan

”Äntligen är det någon som har lyssnat på mig och förstått att jag VILL fixa skolan …”

”… men jag behöver göra det på mitt sätt.”

Arbetsterapeuten arbetar i team – tillsammans med skolpersonal och elever …

… för att skapa möjligheter för varje enskild elev att klara skolan – utifrån sina förutsättningar.

”Tänk om jag fått träffa en arbetsterapeut – redan i grundskolan.”

”Arbetsterapeuten deltog i skolans utredning om mitt behov av särskilt stöd.”

”Mina lärare trodde att jag bara var ointresserad av skolan.”

”Men arbetsterapeuten förstod att jag inte kan sortera alla ljudintrycken i klassrummet.”

”Jag har svårt att koncentrera mig och få skoluppgifter gjorda.”

Arbetsterapeuten är expert på att ge eleven rätt teknikstöd – som funkar både i skolan och hemma.

Arbetsterapeuten får hela vår skolvardag att funka.

I varje klass finns det barn som behöver stöd av en arbetsterapeut.

I varje skola finns det pedagoger som behöver stöd av en arbetsterapeut.

Kalle hade svårt att komma iväg till skolan på grund av oro och ångest.

”Arbetsterapeuten gav mig strategier och hjälpmedel för att komma iväg på morgonen. Nu har jag godkänt i flera ämnen.”

”Jag har tränat på att lära mig klockan i 10 år, men kommer ändå försent till bussen.”

”Nu har arbetsterapeuten hjälpt mig hur jag lägger in påminnelser i mobilen så att jag går hemifrån i rätt tid. Jag kan fortfarande inte klockan men jag kommer i tid till skolan.”

Arbetsterapeuten utreder och kartlägger om eleven behöver särskilt stöd.

Arbetsterapeuten anpassar skolmiljö, aktiviteter, material och skoluppgifter efter varje elevs egna förmågor.

”Inte förrän jag träffade arbetsterapeuten förstod jag vilket bra hjälpmedel min smartphone är.”

”Han gav mig tips på appar och hjälpte mig att anpassa telefonen så att jag klarar av skolan bättre.”

”Det är aldrig någon som har frågat …”

Arbetsterapeuten kartlägger elevens hela skolvardag – oavsett om det är i skolan, på fritiden eller hemma.

Vi vet att en bra elevhälsa kan göra stor skillnad för elever som har det svårt.

Vikten av att öka kompetensen inom elevhälsan ska inte underskattas - till exempel med arbetsterapeuter.

Arbetsterapeuten får hela vår skolvardag att funka.