Termikflygning i Alpmiljö Pia Sundh P1 46 h (36 termik) 145 flyg (115 berg)
Agenda •Flyghistorik-bakgrund •Förutsättningar för att flyga säkert •Kurvteknik –Hitta termik –Kurva •En typisk flygdag i Chamonix, i bilder
Förutsättningar för säker flygning •Mycket god lokalkännedom = vägledning •Aktiv flygning •Förbered dig mentalt
Lokalkännedom •Väderbedömning –Meterologi=topologi –Annan referensram än hemmareferensram –Snabba omslag •Välj flygfönster –Överskatta inte din egen förmåga
Annan referensram
Lokalkännedom •Väderbedömning –Meterologi=topologi –Annan referensram än hemmareferensram –Snabba omslag •Välj flygfönster –Överskatta inte din egen förmåga
Meterologi = topografi •Termik •Lätermik •Dalvind •Bergsvind
Dalvind •Infoga grafik
Bergsvind
Termik •Infoga?
Lätermik
Aktiv flygning Det går att flyga utan inslag 1.Ha kontakt med skärmen 2.Kontrollera pitch:en när du går i och ur blåsorna 3.Väl i blåsan är det ytterbromsen man måste hålla koll på för att hindra inslag 4.I början är man för försiktig, var bestämd i styrutslagen
Förbered dig mentalt Läskiga saker kommer att hända •S•Sidoinslag •F•Frontinslag •K•Kurva med andra –T–Trångt i luften –V–Vissa följer inte reglerna •V•Vass natur
Hitta termik •Studera andra piloter •Vänd berget upp och ned, var rinner luften av •Se på lövträden •Följ svalorna •Följ hökar och örnar •Använd näsan
Kurvteknik
Vägval •Följ berget, gena inte •Kurva ut från berget (inte in mot det)
Kurvteknik Anpassa bankning och bromsutslag efter stiget
Kurvteknik S:a i små blåsor
Kurvteknik Blåsorna följer naturen, följ med
Kurvteknik Räkna sekunder –Friflygare tar sig runt på 20 s per varv –Tävlingspiloter på s per varv
Kurvteknik •G•Gå in i blåsan på rätt sätt –A–Aktiv flygning = Kontrollera pitchen –T–Ta hänsyn till den som redan kurvar! •G•Gå in bakom, träng inte ut andra piloter •K•Kurva åt rätt håll •H•Hjälp folk in
Flyg säkert! •God lokalkännedom = vägledning •Välj flygfönster •Flyg aktivt