Maria Lönnemark och Håkan Pettersson Institutionen för ORKI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Snabbguide och tips.
Atomer, molekyler och kemiska reaktioner
VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
En presentation för dig som är lärare
Effektivitet Patientsäkerhet
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Norska filmen om boken  
Echolog En vidareutveckling.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Källkritik På internet.
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Informationshantering
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Syftet med en personlig handlingsplan
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
ERGONOMI Vad är det?.
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Repetition Ljudvågor kan bara spridas i materia. Därför hörs inga ljud i rymden. Ljud sprids olika snabbt i olika ämnen. Ljudets hastighet är högre ju.
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
En PowerPoint om PowerPoint
Introduktion till matematik studierna på LTH
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Case – ABB, FG Wilson och CAT
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Cecilia Lundberg Projektkoordinator HHÅA, MEN tidigare assistent i miljöbiologi.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande övningar och uppgifter.
Äldreomsorg på distans. Tekniken Målgruppen80+ Pekskärmsdator ”- När jag fick veta att jag skulle få skärmen hade jag stor förväntan, men visste samtidigt.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Rörelse och konstruktion
Modul 6 Använda Internet för arbete och lärande. Inlärningsmål  6.1 Identifiera metoder för att få åtkomst till Internet.  6.2 Använda webbläsare för.
Gaming.com For all your gaming needs.. Idén bakom Gaming.com är att samla allt en gamer behöver under samma tak. I webbshopen skulle det säljas allting.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Atomfysik och kärnfysik
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Samtalsterapeut direkt
En workshop framtagen av Scillani Information AB
GREENSCREEN BY DO INK.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ett samarbetsprojekt mellan
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Digital Delaktighet.
Presentationens avskrift:

DIGITALISERING OCH WEBB-BASERING AV UNDERVISNINGEN I RADIOLOGI PÅ LÄKARPROGRAMMET Maria Lönnemark och Håkan Pettersson Institutionen för ORKI Enheten för Radiologi

Syfte att skapa digitala undervisningsmaterial för radiologiundervisningen att genom Ping-Pong göra materialet tillgängligt över nätet för samtliga studenter att underlätta inlärningen genom bl.a. själv-rättande tester att skapa länkar till existerande undervisnings-material på nätet att skapa en helhet av en fragmenterad under-visning

Introduktion Den senaste tioårsperioden har inneburit en dramatisk förändring av radiologin och under-visningen i detta ämne. Tidigare granskades och förevisades röntgenfilmer på ljusskåp. Stora delar av undervisningen måste med nöd-vändighet ske på röntgenavdelningen framför ett ljusskåp. Idag finns inga filmer kvar.

Röntgenundervisning dåtid

Introduktion (forts) Alla röntgenbilder är nu digitala och ljusskåpen har ersatts av datorer. Förändringen av ”röntgenmiljön” har nödvändiggjort en omvandling även av undervisningen. Den största förändringen av radiologin har dock varit ett omfattande metodskifte. Konventionella röntgenbilder har ersatts av olika skikt-röntgenmetoder, som datortomografi, ultraljud och magnetkameraundersökning.

Röntgenundervisning nutid

Digitaliserat undervisningsmaterial Då undervisningsmaterialet skulle digitaliseras var det inte meningsfullt att överföra befintligt material till den nya tekniken eftersom den radiologiska verkligheten i snabb takt hade förändrats under samma period.

Digitaliserat undervisningsmaterial (forts) Ett helt nytt undervisningsmaterial har därför skapats, till stora delar baserat på de nya skiktröntgenmetoderna.

Ökad tillgänglighet Det ökade studentantalet har nödvändiggjort en utlokalisering av studenter till andra sjukhus för klinisk praktik. För att dessa utlokaliserade studenter ska få samma undervisning i radiologi, som de som är placerade vid Akademiska sjukhuset, är Ping-Pong ett utmärkt verktyg.

Självrättande tester Studentkommentarer: ”Det är bara så kul!!!” ”Man lär sig bäst av frågor!” ”Verklighetsanpassade frågor som stämmer väl med livet som AT-läkare.”

Självrättande tester (forts) Det finns många inlärningsstilar men gemensamt är att om kunskapsinhämtande görs ”roligt” (=stimulerande, intressant) så får man en stark drivkraft till inlärning. Vi har funnit att Ping-Pong erbjuder ett utmärkt, interaktivt redskap i detta sammanhang.

Hjälp på nätet Det heter alltid att ”det går väl att hitta på nätet”. Men om man Googlar ”radiology” så får man över 25 miljoner träffar och försöker man snäva in och lägger till ”education” så kvarstår ändå 1,8 miljoner träffar. Hur ska studenten kunna hitta fram till lämpliga webbsidor i denna djungel?

Hjälp på nätet (forts) Genom spaning i röntgenvärlden har vi kunnat identifiera ett antal användbara utbildningssajter och länkar till dessa förmedlas till studenterna via Ping-Pong.

http://www.medcyclopaedia.com

Skapa helhet Radiologin spelar en väsentlig roll inom flertalet specialiteter. Ämnet är väl integrerat i andra kurser, som t.ex. anatomi och kirurgi. Samtidigt är bildtolkningen svår och skild från övrig inlärning. Många studenter upplever radiologiundervisningen som fragmentarisk.

Skapa helhet (forts) Genom att kontinuerligt samla olika radiologiska undervisningsmoment, som studenten varit med om, i en ”röntgenportfölj” i Ping-Pong kan man skapa en radiologisk helhet. Det blir då lätt att hitta tillbaka och repetera röntgenanatomi inför t.ex. kirurgi/ortopedikursen eller inför den stundande AT-tjänstgöringen.

Diskussion Allt är inte lovsång över det nya! Nackdelen med den digitala undervisning är att det interaktiva i rummet mellan studenterna och mellan student och lärare lätt försvinner när kursdeltagarna avskärmar sig i dunklet bakom en dator. Undervisning vid ett bildskåp är ljusare (!) och det uppstår lättare diskussioner kring röntgen-bilderna när man samlas närmare varandra och då man har ögonkontakt.

Diskussion (forts) Fördelarna överväger dock. Alla studenter får med den nya tekniken tillgång till undervisningsmaterial oavsett var i världen de befinner sig och de hittar lätt tillbaka till material de kan ha nytta av på senare nivåer i studierna. Och studenterna tycker att det är roligt!!