KANDIDATUPPSATS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
Lokal Pedagogisk Planering
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Att skriva en C-uppsats
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Outline för dagens övning
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Världslitteratur Program på avancerad nivå, 120 hp Språk och litteraturer.
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Kandidatarbetets planeringsrapport och planeringen (ZEDIT)
Bli säker på utredande PM
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

KANDIDATUPPSATS

vad är en uppsats? uppsatsen: en produkt? nej! snarare är den en arbetsform för kvalificerat kunskapsarbete ett kunskaps, undersöknings, redovisningsprojekt med checkpunkter

en arbetsform med checkpunkter vad vill vi veta? vet vi inte detta redan? varför är det intressant? hur tar vi reda på det? procedur? tillförlitlighet? hur kan vi förstå det vi undersöker och tar fram? vad har vi kommit fram till? vad säger det om ... ?

en arbetsform med checkpunkter för varje checkpunkt, varje steg i processen genomtänkta val och klara alternativ förankring motivering reflexion

vad är en uppsats? uppsatsen: en realistisk produkt? nej! snarare är den en realistisk arbetsform som ger långsiktigt hållbar generalistkompetens

vad är en uppsats? uppsatsen: något man skriver? en textgenre? nej! snarare är den en arbetsform text produceras som en följd av arbetet men arbetet utgår inte från uppgiften att producera text!

uppsatsen som text till uppsatsarbetet hör att lära sig skriva en prosa som är framställande tydlig genomskinlig reflekterande inom ramen för en genomskriven text

innehållsgestaltning & teori teori och perspektiv hjälper oss med att motivera – varför intressant? komma förbi det vi redan vet sätta in det vi studerar i en kontext så att det framstår på nya sätt hitta svagheter i & vända upp och ner på common sense / fördomar se samband som inte framgår direkt dramaturgi, hitta storylines

projektet och inom det uppsatsen kunskaps- och gestaltningsarbete självständighet bemästra en arbetsprocess med många steg medvetenhet om vad, hur, varför man gör som man gör

uppsatsens arbetssteg avstamp problemformulering syfte teoretisk ram och tidigare forskning metoder resultat, analys, diskussion etiska överväganden

avstamp kort beskrivning av problemområdet common sense och andra fördomar gärna med typiskt/belysande fall som vinjett något om vilken förståelse / kunskap vi har om området bädda för att frågorna och syftet faller sig naturligt

problemformulering avgränsade problem tydliga undersökningsfrågor förankras i (för-)research (vetenskaplig litteratur m m)

syfte vad ska undersökas? varför ska detta undersökas? vilken glädje/nytta e d får man av undersökningen? varför är studien viktig?

teori och tidigare forskning översikt över tänkbara teoretiska perspektiv, begreppsliga verktyg &c tydlig beskrivning och motivering av det huvudperspektiv som valts tidigare studier o a förkunskaper kring det studerade området parallellfall och på andra sätt jämförbara studier diskuteras i uppsatstexten: reflekterande, motiverande, diskuterande framställning (inte bara referat!)

metoder vilka metoder används? varför? hur samlas materialet in? urval? bearbetning? analyssätt? varför är detta material och denna metod lämpliga och relevanta? vilka metodalternativ finns? ska förankras i litteraturen - metodböcker eller jämförbara undersökningar i uppsatstexten: beskrivande, reflekterande, diskuterande, motiverande framställning

resultat, analys, diskussion progression från deskription till analys till övergripande diskussion! resultaten ska presenteras och beskrivas! de ska relateras till tidigare forskning! de ska analyseras med hjälp av de perspektiv och verktyg man använder! de ska diskuteras på en mer övergripande nivå! viktigt att knyta tillbaka till problemformulering och undersökningsfrågor!

om litteratur tidigare forskning, teori samt metod ska alla vara väl representerade flera olika perspektiv, sätt att belysa forskningsområdet och teorin ska ingå! något anspråk på fullständighet - att inte utelämna viktig litteratur! tumregel i uppsatsen: mer än en sida referenser

uppsatsen som text övertänkt form och disposition väl genomskriven text, med omsorg om den språkliga gestaltningen tydlig röd tråd mellan olika avsnitt reflekterande, analyserande och diskuterande framställning driva egen linje och förhålla sig självständigt till texter och material samtidigt en dialog med dessa texter och detta material