Grundkurs MI Åhörarkopior

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Läkaren och det rådgivande samtalet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Muntliga nationella prov i svenska
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Handledare in progress
Motiverande samtal - MI
Informationssökning & Källkritik
Varför gör de inte som vi säger?
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Familjebaserad korttidsintervention inom barn- och ungdomspsykiatrin •Telefonsamtalet • Brevet •Samtalet •Utvärdering.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Grundkurs MI Åhörarkopior
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Elva tips inför en intervjusituation
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Nya utvecklingssamtal
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Motivational Interviewing William R. Miller & Stephen Rollnick
Varför gör de inte som vi säger?
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
1. Uppgiften presenteras
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Grundutbildning Arbetsplatsombud. 5 Skyddsvallar som skyddar Det fackliga löftet.
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
Forskning om dialog och dialogsystem på inst. för lingvistik målsättning: –utveckla teorier om mänsklig dialog som kan användas i byggandet av dialogsystem.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Grundkurs MI Åhörarkopior Helena Linder Socionom Psykiatriska kliniken Östersunds sjukhus Region Jämtland Härjedalen Katarina.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Kundanalysen har flera syften
Argumenterande tal i en np-version
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Grundkurs MI Åhörarkopior Katarina Lundqvist MI-rådgivare Socionom Nexus östersunds kommun katarina.lundqvist@ostersund.se Elin Khokhar Distriktsläkare Folkhälsocentrum & Myrvikens Hälsocentral Jämtlands Läns Landsting elin.khokhar@jll.se

Motivational Interviewing is a collaborative goal oriented style of communication with particular attention to the language of change. It is designed to strengthen personal motivation for a movement and commitment to a specific goal by... ...eliciting and exploring the person's own reasons for change within an atmosphere of acceptance and compassion.

MI-andan Samarbete Acceptans Medkänsla Framlockande Absolut värde Autonomi Reflektivt lyssnande Bekräftelse Framlockande Medkänsla

Oförenligt med MI Colaboration, not confrontation Konfrontation: Bryta ned förnekande, tvinga klienten/patienten att se verkligheten Evocation, not education Undervisa: Klienten/patienten antas sakna kunskaper, insikter eller förmågor Autonomy, not authoroty Auktoritet: Tala om för klienten/patienten vad han/hon ska/måste göra

Rättningsreflexen En naturlig tendens att korrigera och lägga tillrätta Omsorgsreflex? Vill klientens bästa Riskerar att bli till en ordduell med försvarstal och anklagelser

Förändringshjulet Transteoretiska modellen Stages of change Överväger Förberedelser Handling Vidmakthålla Återfall Före övervägande

4 processer i samtalet Engaging Focus Evokate Planning

Engaging Skapa relation Innan vi börjar med... ...berätta lite om vem du är och vad som är viktigt i ditt liv ...hur känns det att komma hit idag?

Grundläggande samtalsmetodik B Bekräfta Ö Öppna frågor R Reflektivt lyssnande S Sammanfatta

Bekräfta Att se och reflektera på det friska i stället för det sjuka Beröm vs affirmation Självkänsla vs Självförtroende

Öppna frågor Sluten - givet svar -ja, nej, substantiv, tid etc Är du (inte)…? Har du tänkt…? Tycker du…? Kan du (inte)…? Hur många…? Hur länge…? Öppen fråga – svaret är fritt att formulera Hur kommer det sig att…? Hur tänker du om…? Vad känner du till om…? Vad vill du göra med…? Hur skulle det vara att…?

Reflektivt lyssnande Reflektivt lyssnande hjälper dig att lyssna för att förstå, hellre än att lyssna för att svara Papegojreflektion Enkla reflektioner Komplexa reflektioner Dubbelsidiga reflektioner

Sammanfatta Samlande (sånt som hör ihop) Länkande (med tidigare samtal) Överbryggande (avslutar ett ämne) Samtalsmelodin ÖBRRRSÖBRRRSen

Focus Förändringsmålet är tydligt Flera mål att välja bland Fokus är oklart

Meny och Agenda Avgränsar samtalet Kan vidga perspektiv och ge fler lösningar Skapar struktur i samtalet/en Förebygger motstånd och skapar arbetsallians Vad ska vi prata om idag? Görs gemensamt med hen Hen prioriterar först Du kan sedan förhandla om dina viktiga delar

Informera i dialog U-E-U Alkohol och … hänger samman, är det OK att vi pratar om det? Sätt ämnet på kartan, och Be om Lov Vad känner du till om…? Utforska Får jag berätta lite (mer)…? Erbjud information Ge neutral, anpassad info Vad/hur tänker/ känner du nu när du hört det här? Utforska vilket avtryck informationen gjort Informera i dialog U-E-U Whiteboard är ett mkt bra alternativ till den här bilden

Evoke Locka fram och öka motivation Det är inte att så ett frö, utan att hitta det som redan finns

Förändringsprat Insikt Behov Vilja Kunna Ta steg Göra

Bedöma motivation ”Skalfrågor” Vikt- Hur viktigt är det för dig att… 1------------------------------------------------------10 Beredd- Hur beredd/intresserad är du att… Egen tilltro- Hur tänker du om din förmåga att…

Skalfrågor Ställ följdfrågor ”nedåt” på skalorna: ”Vad är det som gör att du inte säger en lägre siffra?” Ställ följdfrågor ”uppåt” på skalorna: ”Vad skulle behöva hända för att du skulle säga en högre siffra?” Formulera dig så du lockar fram mer förändringprat!

Fyra klientprofiler A Låg vikt, låg tilltro B Låg vikt, hög tilltro C Hög vikt, låg tilltro D Hög vikt, hög tilltro Ambivalenta Typ A: Ge information och utforska tidigare framgångar Typ B: Ge information Typ C: Stödja självtillit. Utforska tidigare framgångar, med denna förändring eller andra. Be om lov och diskutera att justera målet, föreslå att formulera att enklare delmål som ligger nära i tid och är nåbart. Typ ”Rökfri för alltid” till dra ned till 10, 5 cig /dag, rökfri 1 dag etc. Typ D: Sluta utforska, dags att skrida till handling och gå över till planen. Och sist men inte minst! Ambivalenta: ligger på mitten av skalorna ca 4-7: Utforska ambivalensen gärna med specifikt verktyg.

Fyra klientprofiler Låg vikt Låg tilltro Låg vikt Hög tilltro Hög vikt Låg tilltro Hög vikt Hög tilltro

1 4 2 3 Ambivalenskorset Inte förändra Förändra Fördelar med beteendet Fördelar med förändring 1 4 Fördelar Förändringsaxeln Status Quo Axel 2 3 Nackdelar Titta på bilden i bildspelsvy, och klicka igenom de olika momenten. Vad är det du upplever är bra med situationen som den är just nu? Vad är mindre bra med situationen nu? Vilka nackdelar/svårigheter ser du med att göra en förändring? Vad skulle du kunna vinna med att göra en förändring? Vid svår ambivalens gör ett utökat ambivalenskors, tillför ”på kort sikt och på lång sikt” i varje ruta, dvs totalt 8 rutor i utforskningen.   Nackdelar med förändring Missnöje med nuet

Planning Engagemanget för saken är tillräckligt högt När förändringsmålet är tydligt När klientens motivation är stark nog, dvs förändringsprat i många olika kategorier

Stimulera till åtagande Vad tänker du nu om det här? Vad blir ditt nästa steg? När skulle det vara rimligt att börja? För vem tänker du berätta om det här? Hur vill du att vi ska följa upp detta? Vad kan/tänker du göra tills nästa gång? Vad kan jag bidra med?

Sätta SMARTA (uppnåbara) mål Specifikt Mätbart Acceptabelt (achievable) Relevant Tidsbestämt