Kvalitetskontroll av Kopparaccess med bredbandstjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Portal för elektroniska beställningar via Asynja
Talföljder formler och summor
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Daniel i lejongropen.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Skapa ett video-CV på YouTube
Alternativa tillvägagångssätt Registrera ny intervju i BCFPI
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Fastighetsbyrån Undersökning Myrorna. Bakgrund • Mellan den 8:e och 16:e mars 2011 genomförde Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån en.
Metodstöd.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Försvunnet kommatecken – patient fick för hög dos
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
Problemsnack eller bygga lösningar.
Elsäkerhet.
Tio handfasta argument
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Videokonsultation med medborgare
Insamling med betalnummer Roberth Nilsson 2 september 2013.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Centrala innehåll och kunskapskrav
Laterna Compact Booking Saknar du ett bra bokningssystem? Pröva det här! Lättanvänt Flexibelt Pålitligt.
PRESENTATION av BOKNING OCH INCHECKNING. Nu kommer vi att visa hur enkelt du gör en bokning i.
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
2. Utveckla en presentation
Vad tycker de lantbruksverksamma om Säkert Bondförnuft
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Konfiguration Bredband och Router
Vilhelmina november 2009 En lång Historia tal 90-tal 00-tal andra halvan bild-telefon telemedicin telestugor tele-commuting infrastruktur.
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
Vad vår hjärna kan lura oss!
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun Psykoterapimottagningen Samtalshuset i Mälardalen AB Kontaktinformation: Jane.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Bredbandsutvecklingen på Tjörn
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Samhällsvetenskapliga metoder
Lantmäteriet, Informationsförsörjning Geodesi, Stefan Öberg Varför inte fix? Tips & Trix Projektavslutande användarseminarium Position Mitt Teknikdalen.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
InstitutionerFöretag Kompetensområden Robotdalen Logistikautomation Automation Region.
Guide till Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Hur du tar hand om din kunskap
Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Användarmanual för anställda LUNCHBESTALLNING.se.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Nät och sedan en operatör för tjänster Vi upphandlar en operatör! Några exempel : IP – Only Zitius Gästabudsstaden ( Nyköping) Du beställer själv tjänster.
ETT ÖPPET NÄT där Du själv väljer den eller de tjänster som passar just Dina behov Du väljer mellan ett stort antal TJÄNSTELEVERANTÖRER Konkurrensen mellan.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Tre kritiska situationer
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

Kvalitetskontroll av Kopparaccess med bredbandstjänster 2011-03-14

När ska du beställa Kvalitetskontroll av Kopparaccess? 2 När ska du beställa Kvalitetskontroll av Kopparaccess? När du erbjuder särskilt kvalitetskrävande tjänster som t.ex. IP-TV till dina kunder behöver Kopparaccesserna vara i topptrim. Ibland kan vi med vissa åtgärder göra en felfri Kopparaccess ännu lite bättre och då kan du få ökad prestanda i din bredbandstjänst. Elapparater eller radiosändare kan ibland orsaka hög bitfelsnivå i bredbandet. Vi kan undersöka om det finns några sådana yttre störkällor i närheten av din Kopparaccess. Så om du vill ha hjälp med att höja bredbands-hastigheten eller sänka bitfelsnivån i din bredbandstjänst ska du beställa Kvalitetskontroll av Kopparaccess. Om vi upptäcker att det är fel på Kopparaccessen åtgärdar vi det först och fortsätter sedan direkt med kvalitetskontrollen för att se om det dessutom går att göra något för att öka bredbandets prestanda. 2011-03-14

Så här beställer du Kvalitetskontroll Kvalitetskontroll beställer du enklast och bäst via vårt webbgränssnitt SCC1). Där finns ledtexter till vad du ska ange i samband med beställningen för att Kvalitetskontrollen ska bli så bra som möjligt. SCC Om du beställer Kvalitetskontroll via telefon, får du i samband med beställningen ett antal frågor av vår handläggare. 1) Skanova Customer Client, webbgränssnitt för felanmälan. 2011-03-14

Beskriv nuvarande prestanda så detaljerat som möjligt… För att få ut så mycket som möjligt av Kvalitetskontrollen är det viktigt att du ger oss utförlig information om förbindelsens funktion och prestanda. Här följer några exempel på vad vi har nytta av att få veta: Hur många bitfel (CV/FEC)1) uppmäts per dygn? När på dygnet kommer den största mängden bitfel? Vilken bredbandshastighet uppnås för närvarande? Är hastigheten konstant låg eller sjunker den efter en tid? Vilken hastighet är konfigurerad i linjeprofilen? Vilken linjedämpning uppmäts mot kundutrustning? 1) CV = Code Violation. FEC = Forward Error Correction. 2011-03-14

Din beställning registreras … 5 Din beställning registreras … När din beställning registreras hos oss får den ett referensnummer. Nu kan du följa status i vår hantering av din beställning i SCC. Eventuellt kommer vi kontakta dig för att be om kompletterande information. Du bör ha stämt av med din kund att en tekniker eventuell kommer höra av sig och be att få tillträde till första kopplingspunkt så att hela förbindelsen kan kontrolleras. 2011-03-14

Tekniker på plats gör följande … Baserat på den information du lämnat i din beställning planerar teknikern sitt arbete. Om t.ex. problemet i första hand gäller bitfel använder teknikern sitt ADSL/VDSL-instrument för att lokalisera och avgränsa den delsträcka där kvalitetsbristen uppstår. Den delsträckan kontrollmäts och avsynas särskilt noga för att tänkbara orsaker, som t. ex. olämplig kabeltyp i spridningsnätet, eller oxid i skarvpunkter och kontakter ska upptäckas. Teknikern gör sedan tänkbara kvalitetshöjande åtgärder, som t.ex. byter kabeltyp i spridningsnätet eller byter kopplingsplint. Därefter kontrollmäter teknikern förbindelsen igen. Om det fortfarande uppstår bitfel kan teknikern gå vidare och undersöka om det finns någon yttre störkälla i närheten. Om en yttre störkälla lokaliseras kommer det att framgå i klarrapporten om den har kunnat bytas ut eller stängas av, eller om något annat gäller. 2011-03-14

Tekniker på plats gör följande … Om problemet i första hand gäller för låg bredbandshastighet mäter teknikern hela Kopparaccessens resistans för att kontrollera vilken hastighet som rimligen kan eftersträvas. I vissa fall kan teknikern koppla om Kopparaccessen via andra kablar, med större ledardiameter eller med kortare kabelväg mellan telestationen och slutkunden. På så sätt kan kabeldämpningen minska och bredbandshastigheten öka. Teknikern kontrollerar också om det förekommer överhörning från andra system i gemensamma kablar som kan tänkas påverka bredbandshastigheten. I så fall kan ett parbyte ge önskad effekt. Både bitfel och låg bredbandshastighet kan ibland bero på inställningar i kundutrustningen eller brister i nätdelar som är utanför Skanovas ansvarsområde, t ex i bostadsnätet. Om teknikern antar att detta är orsaken kommer det att framgå i klarrapporten. 2011-03-14

Så bidrar du i efterkontrollen … Vår tekniker kan under arbetets gång behöva stämma av förbindelsens status med dig. Då kontaktar vår tekniker den support som du angett i din beställning. Då målet med kvalitetskontrollen är en varaktig låg bitfelsnivå (200 CV/24h) är det svårt för teknikern att kontrollera detta i fält eftersom mätningen behöver göras under ett dygn. Vår tekniker tar kontakt med dig för att du ska verifiera resultatet av utfört arbete med hjälp av tillgängliga mätningar i din DSLAM. 2011-03-14

Vår klarrapport till dig innehåller… Arbetsmaterial I klarrapporten anger vi alltid: Uppmätt slingresistans mellan telestationen och första kopplingspunkten. Uppnådd bredbandshastighet med information om mätpunkt och mätmetod. Uppnådd bitfelsnivå enligt din mätning. Du får då en god bild av förbindelsens prestanda. Klarrapporten innehåller också information om vilka kvalitetshöjande åtgärder teknikern utfört under arbetets gång. I vissa fall finns också en rekommendation om åtgärd som du kan vidta för att om möjligt höja kvalitén i den bredbandstjänst du levererar. T.ex. om du bör ändra konfigureringen i din utrustning. 2011-03-14

För att Kvalitetskontrollen ska ge dig maximal utdelning behöver vi hjälpas åt. 2011-03-14