Utbildningen KUT KUT-Tandläkare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Språket - ett hjälpmedel eller ett hinder?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
för sjuksköterskeexamen ©
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Lokal pedagogisk planering
Tentamensregler Gäller från och med tills vidare. Rektorsbeslut Dnr: UmU Se dokumentet på
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
PRIMÖR.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
SAM Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom KBT Samordnare vid Arbetsmarknadsenheten.
Forts förändringsarbetet Fas II & III Core curriculumkommitténs förslag Nils Danielsen NLU - Malmö, 15 dec, 2004.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Personprocessen Kommunikationsprocess förädlingsobjekt: information avseende egna problem och önskemål, meddelanden Hälsoprocess förädlingsobjekt: personens.
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Varför minska antalet katetrar och korta katetertiden? Martin Sundqvist Leg läk Avd för klinisk mikrobiologi.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Reseproduktion och försäljning
Funktions- och hälsobaserade vårdambitionsnivåer Vad är ”Nödvändigt”?
Patientlagen och information till patienter och närstående
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Samordnad Individuell Plan
ICF Richard Levi Professor Umeå Universitet. Enh för Rehabiliteringsmedicin.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Aktiviteter och upplevelser
Motions- och Idrottskadeenhet
Nätverk kursplanepiloter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Möte med HSN 6 & 8. Borås Oral Cares uppdrag Organisation Reformen Upphandlingen Informationsarbetet Dagliga problem Framtiden.
Marknadsföring och försäljning
Vårdinformation och informationsöverföring
Processerna Klinisk process
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Arbetsterapeut roll i geriatrisk rehab
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Elev loggbok.
Tjänsteresa för iKBT Västerbotten. Kontakt 1177.se Kontakt enhet Bedömning Läkare/ psykolog Remittera patient Bedöma/informera/ komma överens med patient.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Neurosjukvård på akutmottagningen
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Hälsofrämjande arbete på Vårdcentralen Domnarvet
Försäkringsmedicinsk definition
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Rutiner vid distanskonsulter, ortodonti
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Utbildningen KUT KUT-Tandläkare

Målsättning med undervisningen Utbildningen syftar till att ge kunskap om kraniofacial växt och utveckling, bettets normala utveckling, tand- och bettavvikelsers etiologi och epidemiologi samt deras konsekvenser för oral hälsa och livskvalitet.

Målsättning Studenterna skall lära sig undersöka och ställa diagnos på bettavvikelser samt ha god förmåga att selektera de avvikelser som kräver behandling. Varför? När? Hur?

Interceptiv ortodonti Studentens tränas i klinikmiljö för att kunna utföra enklare behandlingar med fokus på interceptiv behandling Vad är interceptiv ortodonti???? En ogynnsam utveckling bryts och att bettutvecklingen sedan förväntas förlöpa på ett för individen normalt sätt

Exempel på interceptiv behandling Korrigera ett tvångsförande korsbett Att häva en tvångsförande inverterad ök front Att stoppa upp en sugovana innan man fått en bettförändring är däremot profylaktiskt

Svensk barn/ungdomstandvård Vi arbetar preventivt i alla lägen med all tandvård inkluderande ortodonti ex. laga karierade mjölk- femmor så att inte första permanenta molarerna mesialvandrar om man tvingas extrahera 05:or pga pulpit. Alla har rätt till samma vård på lika villkor

Kliniskt arbete Studentens tränas i klinikmiljö för att kunna utföra tidig behandling/interceptiv behandling Ta hand om retentionspatienter Kunna åtgärda enklare akuta problem Kunna ta av och sätta åter en båge på fastsittande apparatur ex. vid påbyggnad av tänder med composit

Exempel på vad studenterna kliniskt skall vara duktiga på: Alginatavtryck där man ser apikalbasen med riktiga index Göra en QH (quad helix) Göra klammerplåtar och aktivatorer efter konsult/planering tillsammans med ortodontist Sätta fast retainers/rebonda Lösa enklare akuta problem

Viktig apparatur Expansionsplåt QH (quad helix)

LKG och Syndrom Känna till klinisk bett utveckling och den vanliga behandlingsgången för patienter med läpp-käk-gomspalt (LKG) samt kraniofaciala syndrom

Ortodontiutbildningen Ni har haft mycket teori i början / komma in i svenska språket fu ämnet klinikpass med klinisk tjänstgöring. Ni arbetar två och två med ”egna patienter” både barn som tidigare gått på studentkliniken Fallpresentation ort eller ped en /skriftlig tentamen i slutet av kursen 2012.

KUT-tandläkare 2hp i ortodonti Mål: Kunskap om kraniofacial utveckling samt bettutveckling från primärt till permanent bett. Kunna övervaka bettutveckling och fastställa diagnos. Kunna upptäcka malocklusioner och kunna selektera de avvikelser som kräver tidig ortodontisk behandling. Kunna bedöma behandlingsbehovet och besluta om och när en konsultation med ortodontist skall bokas in. KUNNA SKRIVA ADEKVATA REMISSER!

KUT tandl /utbildningsmål Kunna informera patient och anhöriga om olika ortodontiska behandlingar Känna till behandlingsgången för patienter med läpp-käk-gomspalt samt kraniofaciala syndrom. Kunna göra en preliminär behandlingsplanering i samråd med ortodontist. Kunna formulera adekvata remisser med adekvata upplysningar till ortodontist. Kunna ta hand om patienter med ortodontisk retentionsapparatur efter avslutad ortodontibehandling.

KUT tandläkare utbildning liknande kursmålen för T7+T8 (komprimerad) Undervisningen består av föreläsningar, demonstrationer och klinisk tjänstgöring med fokus på bett diagnostik, behandlingsbehovsbedömning, enklare interceptiv apparatur och handhavande av retentionspatienter efter avslutad ortodontibehandling. Gemensam undervisning ortodonti/pedodonti sker avseende bettdiagnostik och bedömning av behandlingsbehov. Föreläsningar gemensamt för KUT tandläkare och tandläkarstuderande påT7 och T8.

Examination KUT Skriftligt prov, redovisningspatient, artikel och godkänd klinik