Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen (2010:659)
Advertisements

AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Patientsäkerhetslagen
Patientsäkerhetslagen
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Nya miljöprövningsdelegationer
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Socialstyrelsens tillsyn
Carita Fallström Patientsäkerhetslagen (2010:659) och Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9)
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Patientsäkerhetslagen (2010:659)
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Patientsäkerhetslag SFS 2010:659
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Handläggning enligt SoL
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Socialtjänstlagen, SoL
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Tillsammans för världens säkraste vård
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Dagar om lagar 4 november 2014 Kristina Bramstång.
Ändra till startrubrik
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Vad gör en chefläkare AnnSofie Sommer Chefläkare
Patientsäkerhetsutredningen
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Nu idag 7 maj Kan ni?? Vad? Vem?
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhet och god tandvård - var är riskerna störst att misslyckas? Iakttagelser och betraktelser från IVO. Svensk förening för vårdhygien 20 april.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område Ersätts den 1 jan 2011 av Ersätts den 1 jan 2011 av Patientsäkerhetslag (2010:659) Patientsäkerhetslag.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Lex Maria.
Antal olyckor januari-november
Kvalitetsarbete.
Framtidens elevhälsa Stockholm september
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
Patientlagen (2014:821).
Antal olyckor januari-december
När det värsta har hänt - Fallbeskrivning av en lex Maria
Månadsstatistik till och med april 2017
Förgröningsrådgivning
Längre eller upprepad frånvaro
Syfte med avvikelse- och lex-hantering

Presentationens avskrift:

Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och verksamhet enligt LSS samt viss tillståndsprövning. Samma lagstiftning som tidigare gäller. Generaldirektör Gunilla Hult Backlund

Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har omkring 550 medarbetare Verksamheten bedrivs vid sex regionala kontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm

Verksamhetsidé Vi finns till för vård- och omsorgstagarna och vårt uppdrag är att genom tillsyn och tillstånds-prövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

IVO ska utvecklas inom följande områden Analys Tillsynsåterföring Vägledning

Analys IVO ska regelbundet analysera och dra generella slutsatser av de brister och missförhållanden som myndigheten ser i verksamheterna inom hälso- och sjukvård och socialtjänst

Tillsynsåterföring IVO ska återföra brett vad myndigheten ser i tillsynen för ett systematiskt lärande och för att undvika att brister och missförhållanden upprepas

Vägledning IVO ska inom ramen för sin tillsyn lämna råd och ge vägledning till verksamheterna i vård och omsorg

IVO:s sex regionala tillsynsavdelningar Nord Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län Mitt Nord Gävleborgs, Dalarnas, Uppsala, Värmlands, Örebro, Västmanlands, och Södermanlands län Öst Stockholms län och Gotlands kommun Sydväst Mitt Västra Götalands och Hallands län Öst Sydöst Östergötlands, Jönköpings och Kalmar län Sydöst Sydväst Syd Kronobergs, Blekinge och Skåne län Syd

En regionaliserad verksamhet Generaldirektören Avdelning nord Avdelning mitt Avdelning öst Avdelning sydöst Avdelning sydväst Avdelning syd Avdelningen för verksamhetsstöd och –styrning Generaldirektörens stab Avdelningen för analys och utveckling Internrevision Insynsråd En regionaliserad verksamhet

Hälso- och sjukvård/Socialtjänst 1 Hälso- och sjukvård/Socialtjänst 2 Avdelning Sydväst Hälso- och sjukvård 1 Hälso- och sjukvård 2 Socialtjänst 1 Socialtjänst 2 Hälso- och sjukvård/Socialtjänst 1 Hälso- och sjukvård/Socialtjänst 2 Avdelning ledningens stab

Hälso- och sjukvård 1 bedriver tillsyn över Somatisk specialistsjukvård Prehospital sjukvård Tandvård Medicinteknik Blod- och vävnadsverksamhet Hälso- och sjukvårdspersonal

Hälso- och sjukvård 2 bedriver tillsyn över Psykiatrisk specialistsjukvård, inklusive beroendevård Primärvård Apotek Kriminalvårdens sjukvård Skolhälsovården Hälso- och sjukvårdspersonal

Föredragande Externa experter (tidigare vetenskapliga råd) Socialstyrelsens vetenskapliga råd Utses i samråd med specialistföreningarna Kan anlitas även av IVO och ska då kallas extern expert Föredragande Beslut fattas om en tidsperiod, t ex ett år.

IVO:s tillsynsuppdrag Tillsynsuppdraget regleras i SoL 13 kap Tillsyn m.m. LSS 7 kap Tillsyn m.m. Patientsäkerhetslagen 7 kap IVO:s tillsyn

Tillsynens uppgifter Granskning av verksamheter inom socialtjänstområdet Granskning av verksamheter inom hälso- och sjukvård Granskning av hälso- och sjukvårdspersonal i deras yrkesutövning Tillståndsgivning för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen och LSS, samt ansvar för register kopplade till dessa

Lagar som styr tillsynen Tandvårdslagen Lagen om blodsäkerhet Patientsäkerhetslagen Socialtjänstlagen Hälso- och sjukvårdslagen Patientdatalagen Lagen om stöd och service till vissa personer med funktionshinder (LSS) Offentlighets- och sekretesslagen Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) Smittskyddslagen De psykiatriska tvångslagarna (LPT och LRV) Lagen om verkställighet av sluten ungdomsvård (LSU) M fl

Hur initieras tillsynen? Regeringens regleringsbrev Anmälningar/klagomål IVO:s egna initiativ

IVO:s ”tänder” Vid brister kan IVO uttala kritik mot den som bedriver verksamheten, besluta om åtgärder, förelägga om vite, stänga verksamhet eller återkalla tillstånd. Rörande legitimerad personal kan IVO ansöka om prövotid eller återkallelse legitimation (ansöks hos HSAN)

3 kap. 1 – 3 §§ patientsäkerhetslagen (2010:659) PSL Vårdgivaren ska Säkerställa att kraven på god vård enligt hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen upprätthålls Vidta åtgärder för att förebygga att patienter drabbas av vårdskador Utreda händelser som medfört eller kunnat medföra vårdskador

3 kap. 4 – 6 §§ patientsäkerhetslagen (2010:659) PSL Vårdgivaren ska Ge patienterna och deras närstående en möjlighet att delta i patientsäkerhetsarbetet Anmäla händelser som medfört eller kunnat medföra allvarlig vårdskada (Lex Maria) Till anmälan bifoga den utredning av händelsen som föreskrivs i PSL

Vårdskada som inträffat i annan verksamhet Om inga hinder finns (offentlighets- och sekretesslag eller tystnadsplikt i PSL): Underrätta andra vårdgivare Varje vårdgivare ansvarar för egen anmälan Flera vårdgivare kan samarbeta om utredning

Vårdgivarens utredning ska innehålla Redogörelse av händelsen och dess förlopp Ev tidigare händelse, och om personalen varit inblandad tidigare Konsekvenser för patienten Orsaksanalys Riskbedömning Förebyggande åtgärder utifrån riskbedömningen Omedelbara korrigerande åtgärder Planerade åtgärder med tidsplan och vem som ansvarar för genomförande och uppföljning av åtgärder Patienten/närståendes medverkan

IVO:s bedömning och beslut i Lex Maria-ärenden Beslutet avslutas eller beslut om åtgärder Har vårdgivaren utrett händelsen i tillräcklig omfattning och är utredningen av tillförlitlig kvalitet? Är åtgärderna adekvata? Motivera varför vårdgivarens utredning är ok eller varför är den inte det Ev bifynd – om tillräckligt allvarligt – öppnas ett tillsynsärende

Några erfarenheter i korthet - förbättringsområden Bakomliggande orsaker ofta inte identifierade eller tillräckligt utredda Konkreta åtgärder saknas ofta Tidplan för åtgärder, ansvarig för åtgärder, uppföljning av effekter saknas ofta Vidtagna åtgärder är ibland inte kopplade till orsakerna som identifierats Riskbedömningar saknas för det mesta

Patientsäkerhetslagen (2010:659) Enskildas klagomål IVO ska efter anmälan pröva klagomål mot hälso- och sjukvården och dess personal IVO ska göra den utredning som behövs för att kunna pröva klagomålet IVO får avstå från att utreda ett klagomål om det är uppenbart att klagomålet är obefogat eller om klagomålet saknar direkt betydelse för patientsäkerheten (och det saknas skäl att överväga åtalsanmälan) IVO ska inte utreda händelser som ligger mer än två år tillbaka i tiden om det inte finns särskilda skäl.

Enskildas klagomål - patientnämnden Om klagomålet avser brister i kontakten mellan en patient och hälso- och sjukvårdspersonalen, eller något annat liknande förhållande, får IVO överlämna klagomålet till berörd patientnämnd för åtgärd.

Enskildas klagomål - utredning IVO ska snarast överlämna anmälan, och i förekommande fall de handlingar som bifogats anmälan, till den vårdgivare eller hälso- och sjukvårdspersonal som klagomålet riktats mot eller kan anses vara riktat mot. Om klagomålet avser hälso- och sjukvårdspersonal ska berörd vårdgivare höras i ärendet, om det inte är uppenbart obehövligt.

Enskildas klagomål – utredning – begäran om yttrande IVO ska ange inom vilken tid yttrandet ska komma in till myndigheten Ärendet kan komma att avgöras även om inget yttrande kommer in inom föreskriven tid Den som klagomålet avser och patienten själv (eller närstående) har rätt att ta del av det som tillförts ärendet och ska ges möjlighet att ta del av och lämna synpunkter på det som tillförts ärendet

Enskildas klagomål – bedömning och beslut IVO ska avgöra klagomål enligt denna lag genom beslut I beslutet får IVO uttala sig om huruvida en åtgärd eller underlåtenhet av vårdgivare eller hälso- och sjukvårds-personal strider mot lag eller annan föreskrift eller är olämplig med hänsyn till patientsäkerheten Beslut får inte fattas utan att anmälaren och den som klagomålet avser har beretts tillfälle att yttra sig över ett förslag till beslut i ärendet.

Skillnader enskildas klagomål – lex Maria Enskildas klagomål - IVO ska utreda för att kunna pröva klagomålet Lex Maria – Vårdgivaren utreder ”Kommuniceringen” sker i enskildas klagomål Enskilt klagomål innebär inte att verksamheten måste göra en lex Maria-anmälan I alla ärenden – pressen bevakar diariet och alla inkommande/utgående handlingar

Anmälningsskyldighet enligt PSL, 3 kap. 7 § patientsäkerhetslagen En vårdgivare ska snarast anmäla till IVO om det finns skälig anledning att befara att en person, som har legitimation för ett yrke inom hälso- och sjukvården och som är verksam eller har varit verksam hos vårdgivaren, kan utgöra en fara för patientsäkerheten

Anmälningsskyldighet enligt PSL – (apotek) 6 kap. 11 § PSL Om en legitimerad yrkesutövares förskrivning av narkotiska läkemedel, andra särskilda läkemedel, alkoholhaltiga läkemedel eller teknisk sprit skäligen kan befaras stå i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet, ska den hälso- och sjukvårdspersonal som expedierar läkemedel anmäla detta till IVO.

Grunder för anmälan Oskicklighet i yrkesutövningen Brottslighet som är ägnat att påverka förtroendet Uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot väsentlig föreskrift Olämplighet Sjukdom eller liknande omständighet som medför att yrkesutövningen inte kommer att vara tillfredsställande

IVO:s handläggning och granskning Receptregistret Journalgranskning Möte - samtal Inspektion Bedömning Slutsats och beslut

Åtgärder mot hsl-personal - 7 kap. 30 § PSL Prövotid Återkallelse av legitimation Återkallelse av annan behörighet Begränsning av förskrivningsrätten

Några erfarenheter i korthet Anmälan om missbruk – sannolikt prövotid Överförskrivning – indragen förskrivningsrätt Oskicklighet – återkallelse Olämplighet - läkarundersökning

Tack för idag! För mer information: