VAD ÄR ETT ROLLSPEL?. TRÄNA DINA FÖRMÅGOR ATT…   problematisera utrikespolitiska frågor   förstå bakgrunden till olika ställningstaganden utifrån.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett ämnesövergripande arbete i arbetslag C
Advertisements

EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
Nationalism.
Att förklara kriser och krig
Internationella relationer: Stater & FN
Aktörer och institutioner i internationella relationer: EU, NATO & AU
Vad gör Svenska institutet med anledning av att studieavgifter införs?
Papperstiger eller aktör för en bättre världen?
Konflikter.
Utbytesstudier information INFÖR ANSÖKAN 1 OKTober-1 NOVember 2012
Vision Att arrangera det bästa världsmästerskapet någonsin Mål Att skapa ett attraktivt och lönsamt evenemang som blir en internationell folkfest och.
FN - Förenta nationerna
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Europeiska unionens institutioner
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
Diskutera: Varför blir det krig?
FN Organisation, utmaningar, problem och nya uppdrag.
Turismens historia kapitel 2.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Imperialism.
EU (Europeiska Unionen)
Klimatförhandlingar i Rudbecksskolans bibliotek Ett rollspel i tre akter.
Mitt land Karta Namngeografi (stora städer, floder, berg mm)
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Makt och Demokrati.
Läroplansträff fritidshem
Grundtvig Ett EU-projekt för IV-klasser. Grundtvig Vad är Grundtvig? Grundtvig är ett projekt för att öka samarbetet mellan olika EU-länders IV- program.
Första världskriget
2 O 2 O V I S I O N för Kristus i Sverige. Andliga intresset ökar? Intresset för kyrkan minskar? 2020?
Att lära sig att analysera
Varför krig och inte fred?
Andra Världskriget Vad hände sedan?
Samarbete i det internationella systemet
Latinskt ord: herravälde Total underkastelse, moderlandets organisation och kultur ”klipptes ut och klistrades in” Ofta total brist på respekt och förståelse.
FN FÖRENTA NATIONERNA.
Krigsoffer eller fredsaktör - vem spelar rollen och spelar det någon roll? FN resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.
Första världskriget.
Kalla kriget! Vad hände sedan?
Vår orättvisa värld SO årskurs 6.
Flyktingfrågan.
Metod i samhällsvetenskap
Komvux ( egenverksamhet) 1 Planeringssekr. 1 Studievägledare 1 IT-ansvarig Grundläggande vux 60 studerande 6 lärare Gymnasial vux 106 studerande 8 lärare.
Miljoner ton Produktion Export Inhemska leveranser Papper produktion och leveranser 2009.
Eskilstuna i siffror Befolkningen efter bakgrund Födda i ett annat land (23%) Födda i Sverige med 2 utrikes födda föräldrar (8%)
Globaliseringen Hur märks globaliseringen i vår vardag? Varor: teknik kläder skor hemelektronik, bilar, bensin, etanol filmer, möblernas träslag. Lyxprodukter.
Lunds Tekniska Högskola | Internationella avdelningen LTH | Studera Utomlands Andrea Tarlé Borgström - INTERNATIONELLA AVDELNINGEN, LTH.
TS2 193 Sydsudan – det nyaste medlemslandet 2011 FN:s medlemsländer.
Första världskriget Konsekvenser. Revolution i Tyskland Tyska folket hade blivit lovade en seger Tyska folket kände sig besvikna och lurade av sin egen.
* FN startades år 1945 av de stater som segrade i Andra världskriget. * Nationernas förbund innan Andra världskriget var en föregångare till FN. * FN.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Ingen föds till extremist Tillsammans kan vi förebygga våldsbejakande extremism. Genom förebyggande arbete stärker vi individen och samhället.
Hur lagliga är kärnvapen  LAGAR OCH AVTAL  HUMANITÄR RÄTT  VAPENFÖRBUD 5.
ORSAKER FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
FN-skolor i Sverige
Fredagsmys Vecka 19.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Svenska Brukshundklubben
Svensk säkerhetspolitik
Mellanöstern.
Massaleveranser till vissa marknader 2009
Internationella rapporten 2016
FN FÖRENTA NATIONERNA.
Strukturen i pappersindustrin 2012
Pappersleveranser till vissa marknader 2009
Här lär vi oss om 1900 talet. Århundradet som ligger oss närmst!
Basic Swedish 1 Lektion 2, den 8 februari Välkomna
Vår orättvisa värld SO årskurs 6.
Dewey - kan bibliotek i 138 länder ha fel?
Globala Arbetskraftskostnader En internationell jämförelse av arbetskraftskostnader inom tillverkningsindustrin Augusti 2013.
Presentationens avskrift:

VAD ÄR ETT ROLLSPEL?

TRÄNA DINA FÖRMÅGOR ATT…   problematisera utrikespolitiska frågor   förstå bakgrunden till olika ställningstaganden utifrån olika perspektiv   argumentationsteknik & retorik   analysera   tala inför publik   förhandla & kompromissa   lösa uppgifter tillsammans i grupp   prova annorlunda arbetssätt

GENERALFÖRSAMLINGEN

SÄKERHETSRÅDET

SEKRETARIATET

ROLLSPELETS TRE HUVUDDELAR  Inledningsanförande  Lobbying  Huvudförhandlingar

ETT ROLLSPEL BEHÖVER OLIKA FÖRMÅGOR • - debattören - diplomaten - skribenten - analytikern - forskaren - talaren

HUR FÖRBEREDER VI OSS..?   Fördjupa kunskaperna om utrikespolitiska frågors orsaker, konsekvenser & åtgärder   Fördjupa kunskaperna om det egna landets politik   Skriva en resolution   Läsa och analysera andras resolutioner   Skriva ett öppningsanförande

VAD FÖRVÄNTAS AV ER..?   Att Ni fördjupar er i en utrikespolitisk fråga, samt bakomliggande orsaker till ert lands ställningstaganden   Varje delegat skriver en resolution   Delegationen skriver ett inledningsanförande   Delegationen läser in och granskar samtliga resolutioner inför rollspelet   Samtliga delegater deltar aktivt i lobbying och huvudförhandlingen   Varje elev lämnar in den individuella uppgiften   Engagemang!

TIDSPLAN Tisdag 22 jan.Kick-off Måndag4 marsDeadline för resolutioner Fredag 8 marsUtlämning av resolutioner Ons-fred marsROLLSPEL

DAGORDNING  Frågan om Syrien och skyldigheten att skydda  Frågan om kvinnors roll i fredsbyggande arbete  Frågan om territoriella konflikter i Sydkinesiska sjön  Frågan om att minska mödradödligheten  Frågan om att förebygga svältkatastrofer på Afrikas horn  Frågan om att skydda korallrev  Frågan om yttrandefrihet och förtal av religioner  Frågan om internationella företags roll i främjandet av MR  Frågan om romers situation i Europa

FS Fred- och säkerhetsfrågor  Frågan om Syrien och skyldigheten att skydda  Frågan om kvinnors roll i fredsbyggande arbete  Frågan om territoriella konflikter i Sydkinesiska sjön

SE Sociala och ekonomiska frågor  Frågan om att minska mödradödligheten  Frågan om att förebygga svältkatastrofer på Afrikas horn  Frågan om att skydda korallrev

MR Frågor om de mänskliga rättigheterna  Frågan om yttrandefrihet och förtal av religioner  Frågan om internationella företags roll i främjandet av MR  Frågan om romers situation i Europa

LÄNDER Sa2b Brasilien Tyskland Bosnien Kuba Ek2b USA Filippinerna Egypten Turkiet Somalia Sa2c Ryssland Indien Nigeria Venezuela Spanien Ek2a Pakistan Sydkorea Malaysia Rwanda Chile Nederländerna Sa2d Kina Iran Indonesien Etiopien Ungern VietnamSa2a Storbritannien Rumänien Qatar Australien Kongo DRK Övriga stater Frankrike Japan Israel Italien Nordkorea Vatikanstaten

HAVE FUN!