Utvecklingsenhet för barns och ungas hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Livet på bondgården Sjövik -berättat av kossan Linda.
Advertisements

Barnets rättigheter från teori till praktik
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Vår fråga ute på stan var: ”Tre av dessa fyra situationer bryter mot
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Svenska som andraspråk
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
LAG & RÄTT.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Vi ställde frågan: Vad betyder den ”Den Aktiva patienten” för dig?
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
En reviderad läroplan för förskolan
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Hur bör samhället organiseras
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
Vad innebär ett barnperspektiv
Att samtala med ungdomar om tobak
LAG & RÄTT.
Mänskliga rättigheter VT-14
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
 Kursen syftar till att ge studenten praktisk erfarenhet av att arbeta med frågor kring barnets bästa och mänskliga rättigheter inom offentlig förvaltning,
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Demokrati och hur Sverige styrs
i kommuner, landsting/regioner
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Föräldramöte Ht
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Handikappförbunden Dialogmöte DO 9 april 2013 Ingrid Burman.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
SIM TEAM.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Rom = människa/man.
Adam tänker 1.Han heter Adam. 2.Han tänker inte så bra. 3.Han är arg. 4.Jag tror att han kommer från USA.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr i PEDAGOGIK
Erik Johansson Stockholms universitet Europeiska Mästarklasser blir Internationella.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Från barn till barn genom springslanten. FN:s konvention om barnets rättigheter PPT bild 2.
Bergfotens Hjälpgrupp En presentation av hur du kan få hjälp av oss.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Barnkonventionen i förskolan
Bergfotens Hjälpgrupp
Övervakningssystemet
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Barnkonventionen.
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

Utvecklingsenhet för barns och ungas hälsa www.halsoaventyret.se

Vem har rätt till mänskliga rättigheter? www.halsoaventyret.se 2

Hur arbetar er verksamhet för att säkerhetsställa barnets rättigheter? www.halsoaventyret.se Läraren som ledare 3

Konventionen om barnets rättigheter Källor: Committee on the Rights of the Child 2009, Hammarberg 2006, Unicef 2007, Englundh 2008 www.halsoaventyret.se

Grundprinciper Artikel 6 Barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling Artikel 12 Barnets rätt att komma till tals Artikel 2 Icke diskriminering Artikel 3 Barnets bästa www.halsoaventyret.se 5

”Jag ser ju mer på de stackars barnen utomlands i vissa länder ”Jag ser ju mer på de stackars barnen utomlands i vissa länder. Det är väl där jag tycker det är viktigast” (Politiker) www.halsoaventyret.se

Barn till papperslösa har inte rätt till skolgång, det är inte förbjudet att ta emot barnen i sin skola med de har inte skolplikt. (Skolverket) www.halsoaventyret.se

”Ja, då måste man ju känna till alltihop om man ska kunna föra ut den i verksamheten. … Nu tror ju jag, som jag har sagt, att vi gör mycket av det här för att vi är så barninriktade och är så medvetna om barns villkor och rättigheter…jag tror ju att de flesta av oss kan det här i princip, men inte i grunden” (Förvaltningschef) www.halsoaventyret.se

”Men ofta är det så att vi fattar beslut utan att ägna det den minsta lilla tanke om jag ska vara riktigt ärlig” (Politiker) www.halsoaventyret.se

Barnperspektiv eller Barnets perspektiv? ”Att man har föräldrar som är där. Kärlek. Grejer är bara grejer”. Källa: Kostmann & Nilsson 2012 www.halsoaventyret.se 10

Barnperspektiv Barnets perspektiv www.halsoaventyret.se ”Då tycker väl kanske vi och många som jobbar här, att det här med barn, det har vi hållit på med i trettio år, så det kan vi… Så därför kommer det här med barnkonventionen inte som några sensationer”. (Förvaltningschef) Källa: Englundh 2008 Barnets perspektiv ”På habiliteringen träffar jag någon tant. Jag vet inte vad hon heter och vad hon jobbar med. Men hon frågar en massa frågor i alla fall. Det är habiliteringen som bestämmer hur ofta jag ska komma dit. Det är ingen som frågat mig i alla fall. Kanske frågar de mamma om det.” (Patient på habilitering) Källa: Stenhammar, Rinnan & Nydahl 2011 www.halsoaventyret.se

Vem avgör barnets bästa? Källa bild: Arbetsmaterial från Barnombudsmannen 2009. www.halsoaventyret.se 12 12

Individ Verksamhet Förvaltning Barnets rättigheter i praktiken Artikel 2 Icke diskriminering Artikel 3 Barnets bästa Artikel 6 Barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling Artikel 12 Barnets rätt att komma till tals Individ Verksamhet Förvaltning Källa: Englundh 2008 www.halsoaventyret.se

Har er verksamhet ett Barnrättsperspektiv? Källor: Regeringen 2007. Englundh 2008 www.halsoaventyret.se

Kontaktuppgifter: www.halsoaventyret.se Hälsoäventyret Oasen Vara www.halsoaventyret.se Verksamhetschef liselott.m.johansson@vgregion.se  0512-786136 Barnrättsansvariga ebba.kostmann@vgregion.se 0512-786135 marcus.berggren@vgregion.se Powerpoint-presentation på Hälsokällans hemsida: http://www.fyrbodal.se/page/537/halsokallan.htm www.halsoaventyret.se 15 15

Källor: www.halsoaventyret.se Ann-Marie Stenhammar, Tove Rinnan och Erika Nydahl (2011). Bättre stöd när barn och ungdomar är delaktiga. Lyssna på oss! Stockholm: Handikappförbunden. Committee on the Rights of the Child (2009). Concluding Observations: Sweden. Tillgänglig: http://www.bo.se/files/in%20english,%20publikationer,%20pdf/concludingobservations_2009.pdf   Englund, Elizabeth (2008). Folkrätt för barn som pedagogiskt åtagande. Statligt ansvar – regionalt lärande? Stockholm: Liber AB Hammarberg Thomas (2006). Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter. Stockholm: Utrikesdepartementet. Tillgänglig: http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/09/98/b8de24c7.pdf Kostmann, Ebba & Nilsson, Lena (2012). Children’s Perspectives on Health: What Makes Children Feel Good According to Themselves? International journal of education Vol 4. No 1. Las Vegas: Macrothink Institute. Regeringen (2007). Regeringens skrivelse. Barnpolitiken – en politik för barnets rättigheter. Stockholm: Regeringen. Tillgänglig: http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/10/96/bcfb0e05.pdf Socialdepartementet (2009). Strategi för att stärka barnets rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet. Tillgänglig: http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/87/01/e6d5b9d9.pdf Unicef (2007). Implementation Handbook for the Convention on the Rights of the Child - Fully Revised Edition. Unicef: Geneva. www.halsoaventyret.se