LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
Att välja - Hur gör man?.
En kortguide till arbetsmarknaden
FTFs motionsskola.
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Snapchat.
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas
Välkommen till föreläsning om hur man kan söka sommarjobb
Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.
E-post juni 2013.
Vikten av att nätverka

Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Inledning till sociala medier Biblär-projektet 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Intervju inför ViV-projektet.
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Arbetspaket 6 Kompetensförsörjning för lärande organisationer med fokus på teknikinformation.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
Hur tänker Handisam om sociala medier?
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Ordlista.
Affärsidé - företagets vägvisare
Teknikcollege Söderslätt Vad är det?. Företagen är Teknikcollege – Teknikcollege är skolan.
Instruktioner BF12A – BF12B
Finansförbundets motionsskola.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Turismens historia kapitel 2.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
IdrottOnline Mobilapp.
Praktisk arbetslivsorientering
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Aktia som arbetsgivare. Några klipp ur Aktias Personalpolitik Kompetensutveckling "Kompetens betyder att en person har det rätta kunnandet och förmågan.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Lathund Unionen PFS på Detta är den sida du möts av när du öppnar Unionens sida: Här loggar du in med det användarnamn.
Anställningsintervjun
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Snabbkurs: Meritförteckning och ansökan
Kort om vår service och nya arbetssätt.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Jusek Ett lönsamt medlemskap
Snabbreferens för © 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt. Lync-startskärmen På Lync-startskärmen finns paneler i hubben till vänster som ger dig smidig.
Valberedningsutbildning
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på underrubrik i bakgrunden Vägen in på arbetsmarknaden via bemanningsföretag.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Annonsanalysen.
Personligt brev.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Katarina Norra
Teknikcollege Söderslätt
Hitta databaser.
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum

LinkedIn – en gemenskapstjänst på nätet  LinkedIn är främst avsedd för nätverksbildande, men kan även användas till att söka jobb.  Det sociala medium som yrkesmänniskor föredrar.  175 miljoner medlemmar, finländare (2013).  Förutspås växa snabbare än något annat socialt medium under de närmaste åren.  I Norden är LinkedIn det näst mest använda sociala mediet direkt efter Facebook.

Att profilera sig  På LinkedIn skapar man sin profil under sitt eget namn.  Profilen kan skapas på basis av om man använder tjänsten till att söka jobb, utvecklas i sitt yrke eller bilda nätverk.  I profilen är det bra att berätta om sin kompetens och bakgrund.  De egna uppdateringarna syns på startsidan hos alla som ingår i ditt nätverk.

Ett elektroniskt CV  Din profil visar dina anställningar i tidsordning. Man kan berätta om var man studerat eller utbildat sig och beskriva sina studier, hobbies och intressen närmare.  Rekommendationerna är ett av de viktiga egenskaperna på LinkedIn. Användarna kan be om rekommendationer från sina tidigare arbetsgivare och kollegor eller rekommendera andra.  Ett enkelt sätt att hålla sin meritförteckning aktuell.

Funktioner på LinkedIn

 Profile: En personlig profil som kan redigeras och uppdateras vid behov.  Home: Startsidan där du ser personerna i ditt nätverk och uppdateringar från dem och från olika grupper eller företag.  Contacts: En lista med personer i ditt nätverk.

Funktioner på LinkedIn  Groups: Du kan söka efter intressanta grupper eller starta en egen.  Jobs: Du kan söka jobb eller lägga ut jobb.  Inbox: Din personliga e-post.  Companies: Följ företag och förändringar som sker där.

LinkedIn i marknadsföring av jobb och rekrytering • Tjänsten kan utnyttjas till att marknadsföra lediga jobb. • Upp till 80 % av användarna använder LinkedIn till att söka jobb, och 70 % av företagen använder den till att hitta medarbetare. • I företagsprofilen som varje företag har kan man lista lediga jobb som jobbsökningen på LinkedIn hittar. • LinkedIn söker och rekommenderar lämpliga jobb för arbetssökaren utgående från hans eller hennes egen profil.

Grupper på LinkedIn  Grupper kring olika yrken och branscher.  Interna diskussionsfora där medlemmar aktivt delar med sig av sina åsikter och kommenterar varandras tankar.  En del av grupperna är öppna grupper där vem som helst kan gå med, medan andra kräver att man ber om innehavarnas tillstånd.  LinkedIn erbjuder även möjligheten att få information om gruppens medlemmar, om hur aktiva de är och om gruppens tillväxtutsikter.

En egen sida på LinkedIn till företaget  På Help Center hittar du instruktioner om att skapa en företagssida.  Kravet är att du är anställd på företaget i fråga och att din befattning står med i din profil.  Företagets e-postadress ska finnas i ditt LinkedIn- konto.  Din profil ska vara till minst 50 % komplett.  Du ska ha flera kontakter (connections).