Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Barnanpassad utredning
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Svenska som andraspråk
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Les meilleures photos de
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Intervju inför ViV-projektet.
- Konsten att ge feed-back
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Samma fast olika eller olika fast samma?
Elva tips inför en intervjusituation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Av Murwet och Sandra. Det var en gång en planet som hette Mars. Han hittade flera planeter.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
Från idé till projektplan
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SIM TEAM.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Ver 2.0 MME Välkommen till Ruterutbildning för nybörjare Bosön 2003 Micke Melander.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Att Skapa Serier.
Hur du tar hand om din kunskap
Argumentation om innebandy
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Exempel på skriftligt omdöme
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.

Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen?
Presentationens avskrift:

Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen? Micke Melander

Vad ska vi göra nu? Förutsättning Planering Genomförande Uppföljning Utvärdering Tillbaka i ordinarie verksamhet Vad är det som avgör om du kommer att lyckas eller ej? - Trivselfaktorn avgör till 100% - för många spelar det inte så stor roll om det är bridge eller knyppling!

Blanda och ge När du håller på med bridgekurser, på alla dess stadier spelar det ingen roll om det är absoluta nybörjare eller landslagsspelare - SE TILL ATT HA ROLIGT!!!

Dödssynderna som bridgelärare! Strunta INTE i att fika Kör INTE teoretiska genomgångar längre än 10 minuter Ställa INTE direkta frågor till enskilda elever som inte bett om att få svara

Väv in andra grejer! Försök hitta liknelser och paralleller till andra grejer för att lätta upp det hela – eller bryt av med något knäppt. Ex. en liten rebus: BLINDBOCK + n n n n n

Trivsel är A och O Se på din grupp - vad är det för människor? Äkta partnerförmedling Söker sysselsättning Gillar att gå på kurser Dom vill fika, prata skit, ha roligt tillsammans Bridgen är inte viktig – du ska göra den viktig!!!

En bridgelärare är… En trivseltant/farbror Kaffekokare Psykolog Rådgivare Lekledare Kontaktperson …. Och lär ibland ut bridge!

Vilka lyckas som bridgelärare? De som skyddar sina adepter! Där resultatet inte är viktigt – lära att göra fel! Där man får gå fram i ett lugnt tempo! Där man förstår vad som händer! Där man pratar svenska och inte för mycket bridgedialekt!

Några trivseltips! Låt eleverna få trygghet. Låt eleverna få skratta och ha kul. Låt eleverna få lösa problem. Sätt dem inte i en ”skyddad” verkstad! Hälsa på dem när de kommer – ta i hand! Men se till att det sker på din bekostnad! Men se till att de är skyddade! Involvera hela klubben, pro-am, mm

Var kommer knypplingen in i bilden? Jo, efter att i bästa fall ha gått en termin så kanske man avslutar sin bridgekurs och börjar med detta istället! Varför? Därför vi har misslyckats att vara tillräckligt trevliga oftast. Eller så hade vi ett ”mission impossible”! Är vi medvetna om detta räddar vi många kvar i vår sport!

Lycka till i framtiden! Tack för att jag fick komma hit! Micke Melander, mme@bridgefederation.se 070-654 65 68