Lönebildningen i Göteborgs Stad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Skyddsombuds- utbildning
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Distriktet i Stockholm
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Arbetsmiljölagen Våld och hot Statligt anställda
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Samverkan Göteborg. Samverkan -Syftar till  Uppfylla lagkrav  att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
Ansvarsroller för arbetsmiljön
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Lönerevision i Regeringskansliet
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde 1 § Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö.
Samverkan  Syftar till  Uppfylla lagkrav  att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där.
Individuell & differentierad lön
Skyddsombudet uppgifter
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Politikerna har dessa uppgifter. Politikerna har dessa uppgifter Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för.
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Till detta bildspel finns ett pratmanus som du får fram om du ställer dig i visningsläge ”anteckningssidor”. Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben,
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
FAS 05 Förnyelse Arbetsmiljö Samverkan.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
LOKAL LÖNEBILDNING.
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Ledarskap och arbetsgivarrollen
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Presentationens avskrift:

Lönebildningen i Göteborgs Stad 2020-03-18 Lönebildningen i Göteborgs Stad Avtal, lönepolitik och lönebildning. 18 mars 2020 1

Verksamhet Arbetsgivarpolitik 2020-03-18 Verksamhet Organisation Ekonomistyrning Personalförsörjning Kompetens Ledarskap Lönepolitik Arbetsgivarpolitik 18 mars 2020 2

Kollektivavtal • Centrala kollektivavtal - HÖK för alla avtalsområden 2020-03-18 ”Den svenska modellen” Kollektivavtal • Centrala kollektivavtal - HÖK för alla avtalsområden Huvudöverenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor (SKL) Innehåller också protokollsanteckningar, bilagor, AB (Allmänna bestämmelser), Löneavtal, m.m. • Lokala kollektivavtal – LOK Sluts med varje facklig organisation Kan skilja sig en del mellan facken 18 mars 2020 3

Göteborgs Stads lönepolitik 2020-03-18 Göteborgs Stads lönepolitik ” Lönepolitiken skall leda till en effektiv verksamhetsutveckling och öka våra medarbetares motivation, effektivitet och intresse för arbetet och verksamhetens resultat. ” 18 mars 2020 18 mars 2020 4

Lönepolitiken ska bland annat 2020-03-18 Göteborgs Stads Lönepolitik Lönepolitiken ska bland annat • främja jämställdheten och se till att lika och likvärdiga arbetsuppgifter och prestationer ger lika lön oavsett kön. • leda till en lönesättning som upplevs som rättvis. • vara sådan att vi kan rekrytera och behålla kompetent personal. 18 mars 2020 5

Lönen ska differentieras med hänsyn till 2020-03-18 Göteborgs Stads Lönepolitik Lönen ska differentieras med hänsyn till • arbetsuppgifternas svårighetsgrad • hur väl medarbetarna uppfyller arbetet krav • resultat och prestation • marknadslöneläget 18 mars 2020 6

ANSVAR OCH BEFOGENHETER Kommunstyrelsen anger den långsiktiga och övergripande lönepolitiken i staden och följer upp dess tillämpning Kommunstyrelsen och respektive nämnd/styrelse ansvarar för att lönepolitiken är väl känd bland de anställda Nämnd/styrelse ansvarar för tillämpning och uppföljning av den centralt fastställda lönepolitiken och lämnade förutsättningar i form av kollektivavtal, mm. Nämnd/Styrelse ansvarar för lokala strategiska ställningstagande i lönefrågor Varje chef med personalansvar skall ta aktiv del i lönesättning inom sin enhet och följa centralt och lokalt fastlagda ramar och principer

Mål och förutsättningar för lönebildningen i Göteborgs Stads Budget 2020-03-18 Mål och förutsättningar för lönebildningen i Göteborgs Stads Budget • Lönerna i staden ska vara konkurrenskraftiga för att säkerställa de rekryteringar som behövs. • Oförklarade löneskillnader som kan uppfattas som diskriminerande i något avseende ska inte förekomma i staden • Förutsättningar via differentierat personalkostnadsindex 18 mars 2020 8

Läget 2001 Den lönebild vi önskade och den lönebild vi hade 40 000 38 000 Den lönebild vi önskade och den lönebild vi hade 36 000 34 000 32 000 30 000 28 000 Kr/månad 26 000 24 000 22 000 20 000 18 000 16 000 14 000 12 000 A B C D E F G H I J K L Lönebox

Målbild lönenivåer 2011

2020-03-18 18 mars 2020

Att fullgöra samverkan samt att ha ansvar för arbetsmiljö

Samverkan Göteborg – ett lokalt kollektivavtal Lagar, förordningar, föreskrifter Centrala kollektivavtal Lokala kollektivavtal Riktlinjer, policys, styrdokument m m

Kollektivavtalet Samverkan Göteborg Innehåll: 1. Vad är samverkan? 2. Hur sker samverkan? 3. Arbetsmiljö, hälsa och kompetensförsörjning - Protokoll - Förvaltningslokal överenskommelse - Stödmaterial

Vad är samverkan? Rättigheter och skyldigheter i medbestämmandelagen (MBL) Rättigheter och skyldigheter i arbetsmiljölagen (AML) En process med tidig och fördjupad dialog (partssamverkan) ----------------------------------------------------------- Dialog med individer och grupper för påverkan

Samverkan syftar till: att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där frågor får en allsidig belysning som leder fram till ett bra beslutsunderlag att ge förutsättningar för ett positivt arbetsklimat, en god hälsa och arbetsmiljö med inflytande och delaktighet för samtliga medarbetare så att medarbetarskapet kan utvecklas att som parter bevara och utveckla förtroendefulla, konstruktiva relationer med respekt för arbetsgivarens och de fackliga organisationernas olika roller och arbetsförutsättningar.

Att fullgöra samverkan Medbestämmandelagen (MBL) - 11, 12, 14 och 19 §§ MBL - verksamhetsfrågor Arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen (AML, AMF) - hantering av arbetsmiljöfrågor, skyddskommitté En tidig och fördjupad dialog med fackliga organisationer

Samverkan - också dialog med grupper och individer Arbetsplatsträff – dialog på arbetsplatsen Utvecklingssamtal – individuellt samtal mellan medarbetare och närmaste chef

Samverkan - arbetsmiljö och hälsa Kompetens Rehabilitering och anpassning Skyddsombud Företagshälsovård och annan expertkompetens

Samverkan - kompetensförsörjning Rekrytering och rörlighet Kompetensutveckling

Vad innebär samverkan, egentligen? ”Kontrollfrågor” Vad är samverkan? Varför samverka? Vad skall samverkas? Hur skall samverkan gå till? Hur hanteras oenighet/tvist vid samverkan? Hur hanteras verksamhets- resp individärenden?

Arbetsmiljö

Arbetsmiljölagen Fastställer grundläggande regler för arbetsmiljön Lagens syfte: Att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö. Tillämpningsområde: Gäller nästan allt arbete.

Arbetsmiljön ska vara tillfredsställande Arbetsförhållandena ska anpassas till människors olika fysiska och psykiska förutsättningar. Teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll utformas så att man inte utsetts för fysiska eller psykiska belastningar som kan medföra till ohälsa eller olyckfall

Arbetsmiljölagen Kap 1 Ändamål och tillämpningsområde Kap 2 Arbetsmiljöns beskaffenhet Kap 3 Allmänna skyldigheter Kap 4 Bemyndiganden Kap 5 Minderåriga Kap 6 Samverkan Ag arbetstagare Kap 7 Tillsyn (myndighetens rättigheter) Kap 8 Påföljder Kap 9 Överklaganden + Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS)

Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön och ska: Vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall. 3 kap 2 § SAM & organisera rehabiliterings- och anpassningsverksamhet. 3 kap 2a § Anlita den företagshälsovård som behövs 3 kap 2b § Instruera och informera de anställda för att undvika risker. 3 kap 3 §

Arbetsgivarens ansvar Fullmäktige och nämnder är yttersta representant för kommunen som arbetsgivare. Fullmäktige ger förutsättningar för arbetsmiljöarbetet. Nämnden skall tillse att arbetsmiljölagen följs i förvaltningens verksamhet. Hur? Föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete – SAM (AFS 2001:1), ett arbetssätt…

Arbetsmiljöprocess enligt föreskriften om systematisktarbetsmiljöarbete

Vi rätar ut hjulet Undersökning Risk- bedömning Åtgärder Kontroll Inventera risker Analysera risker Bedöm risknivån Föreslå åtgärder Genomför åtgärder Följ upp åtgärd Följ upp effekt + att en process syftar till att tillgodose behov hos en ”kund” Huvudprocesserna i Gbg syftar till att tillgodose behoven hos ”slutkunden”, ”brukaren”, ”kommuninvånaren” Stödprocesserna, t ex personalprocesserna, har interna kunder. Huvudprocesserna är stödprocessernas kunder. För Arbetsmiljöprocessen innebär detta att verksamheterna är processens kunder: Arbetsmiljöprocessen syftar till att tillgodose verksamheternas behov av goda arbetsmiljöer för personalen, för att de ska ha goda förutsättningar i sitt arbete med att tillgodose brukarnas behov. Har input och en output och däremellan värdeskapande aktiviteter som ska genomföras i en viss ordning. Vi definierar input som ”det som sätter igång processen” och output som ”det vi har fått som resultat när vi har genomfört aktiviteterna”. Jmfr stegvis förädling av en vara. Processer kan brytas ner till delprocesser som i sin tur består av aktiviteter.

Undersökning Risk- bedömning Åtgärder Kontroll Inventera risker Analysera risker Bedöm risknivån Föreslå åtgärder Genomför åtgärder Följ upp åtgärd Följ upp effekt

Fördelning av arbetsmiljöuppgifter Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) ska arbetsgivaren fördela arbetsmiljöuppgifterna på ett lämpligt sätt i organisationen. De uppgifter som avses är de som ingår i arbetet med att förebygga risker och uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö. Syftet med uppgiftsfördelningen är att det ska vara tydligt vem som gör vad.

Fördelning av arbetsmiljöuppgifter Uppgiftsfördelning ska åtföljas av: tillräckliga beslutsbefogenheter, tillräckliga resurser i form av tid, pengar, lokaler och personal, tillräckliga kunskaper och tillräcklig kompetens Den som inte kan utföra sina arbetsmiljöuppgifter på ett sätt som säkerställer en god arbetsmiljö, ska returnera uppgiften uppåt i organisationen.

Fördelning av arbetsmiljöuppgifter Fullmäktige är högsta företrädare. Arbetsmiljöuppgifterna är fördelade till respektive nämnd. Nämnderna har därefter i regel fördelat dem vidare till förvaltningen. Den som fördelat ut uppgiften ska förvissa sig att detta blir bra och även en skyldighet att följa upp. Fördelningen är personlig och ska skrivas på namn.

Arbetsmiljö- och straffansvar Arbetsmiljöansvar framgår av arbetsmiljölagen Arbetsmiljöverket utövar tillsyn: gör inspektioner, beslutar om förelägganden och förbud, med eller utan vite. Beslut utan vite kan leda till straff, böter eller undantagsvis fängelse. Såväl tjänstemän som politiker kan drabbas av straffpåföljd. Vid arbetsmiljörelaterade olycksfall kan polis och åklagare kopplas in och åtal komma att väckas mot enskilda personer. Vid fällande dom kan straff utdömas (böter och undantagsvis fängelse). Såväl tjänstemän som politiker kan drabbas av straffpåföljd.

Arbetsmiljöarbetets två sidor Främja hälsa Verka för ett engagemang i arbetet Stärka den upplevda kvalitén i arbetet Möjliggöra ett välbefinnande Erbjuda ett stödjande socialt klimat. Skydda från risker Avvärja fysiska och psykiska hälsoproblem Minska riskfaktorer för ohälsa Skydda från hälsofaror Bygga upp hälsa/rehabilitera Betryggande säkerhet

Bibehålla och stärka det som får många att må bra Behandla och lindra den skada som redan skett Undvika risker och skada 38

Ingen lag tar över någon annan Hälso- och sjukvårdslagen Skollagen Arbetsmiljölagen Arbetsgivare Socialtjänst- lagen Lagen om LSS Arbetsgivaren måste i en konkret situation förena arbetstagarnas, elevernas, brukarnas, patienternas och klienternas intressen.