Vårdgaranti.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Advertisements

Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Vad innebär vårdgarantin och hur fungerar den?
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Patientlagen 1 januari 2015 Den 1 januari 2015 införs en ny patientlag i Sverige. Hälso- och sjukvårdslagen försvinner och ersätts av Patientlagen och.
Patientlagen 1 januari 2015.
Patientlagen För att stödja medlemmarna i genomförandet av patientlagen beslöt hälso-och sjukvårdsdirektörsnätverket, informationsdirektörsnätverket och.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen 2014: Den 1 januari 2015 träder den nya patientlagen i kraft. Syftet är att stärka och tydliggöra patientens ställning. Lagen ställer.
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Landstingets ledningskontor Väntetider i vården – mars 2015 Primärvård, specialiserad vård Vård inom 60 dagar Vårdgaranti.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Omkring personer i Sverige kommer att få cancer nästa år
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Standardiserat vårdförlopp Cancer i urinvägar
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Patientlagen (2014:821) Förskrivarkonferensen den 10 november 2015.
Patientmaktsutredningen Landstinget i Värmland mars 2014 Patientlag.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården Korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna i cancervården Skapa en mer jämlik cancervård.
Standardiserat vårdförlopp Malignt melanom, hudmelanom.
Standardiserat vårdförlopp Peniscancer
Standardiserat vårdförlopp Akut leukemi (AML och ALL)
Patientlagen 1 januari 2015 Under 2011 gav regeringen utredaren Johan Assarsson i uppgift att lämna förslag på hur patientens ställning inom och inflytande.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Standardiserat vårdförlopp Primär levercancer
Standardiserat vårdförlopp Njurcancer
Standardiserat vårdförlopp Livmoderhalscancer
Standardiserat vårdförlopp Cancer i gallblåsan och perihilär gallgång
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Standardiserat vårdförlopp Cancer utan känd primärtumör, CUP
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Andel patienter med icke småcellig lungcancer
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Krävs det remiss för att söka vård i Jämtland Härjedalen?
Ny Remissrutin till BUP
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Registrering av asylsökande i VAS
Standardiserat vårdförlopp Bröstcancer
Standardiserat vårdförlopp Cancer utan känd primärtumör, CUP
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Ny Remissrutin till BUP
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Förstärkt vårdgaranti och utvidgad uppföljning i Primärvården
Presentationens avskrift:

Vårdgaranti

Kort historik 1992: Behandlingsgaranti för 12 insatser 1996: Besöksgarantin i primärvården 0 – 7 dagar 1998: Besöksgaranti specialiserad vård 90 dagar 2005: Utvidgad garanti i specialiserad vård 90 dagar 2010: Vårdgarantin blir lag: 0 – 7 – 90 – 90 Vårdgaranti: 1992: första vårdgarantin för behandling. Gällde 12 insatser. Omfattade endast 20% av operationerna. Denna behandlingsgaranti togs bort 1997. 2000: start för mätning av väntetider inom den specialiserade vården 2002: start för väntetidsmätningar inom primärvården Koncernkontoret

Lagstadgad vårdgaranti Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) anger antal dagar en patient kan vänta som längst 0 – Kontakt med primärvården samma dag 3 – Medicinsk bedömning inom primärvården. Gäller samtliga legitimerade yrkeskategorier 90 – Förstabesök till specialiserad vård 90 – Operation/ behandling Vårdgaranti: 0 - Kontakt med primärvården samma dag (via telefon eller genom besök) 3 - Medicinsk bedömning i primärvård inom tre dagar. Gäller för samtliga legitimerad yrkeskategorier, om en patient bedöms ha ett nytillkommet medicinskt problem, oväntad/kraftig försämring av tidigare känt medicinskt problem eller utebliven behandlingseffekt efter nyligen genomförd behandling 90 - Förstabesök i specialistvård inom 90 dagar samt behandling inom 90 dagar. - Patientlagen innebär att vårdgarantin gäller för en Utvidgad personkrets: kvarskrivna enligt folkbokföringslagen och som stadigvarande vistas inom landstinget SAMT personer som har rätt till vårdförmåner enligt vad som följer av förordning (EG) nr 883/2004. KRAV: ”Intyg om rätt till vård i Sverige” - När en patient utifrån valfrihet söker utanför sitt hemlandsting kan inte en patient åberopa vårdgaranti. Undantag region Halland som VGR har samverkansavtal med. Koncernkontoret

Regionala vårdgarantier Barn- och ungdomspsykiatri (BUP): förstabesök, fördjupad utredning, start av behandling – 30 dagar Neuropsykiatrisk utredning för vuxna: 90 dagar Vid välgrundad misstanke om cancer och när standardiserat vårdförlopp (SVF) saknas: vuxna 14 dagar, barn 2 dagar Vårdgaranti - Neuropsykiatrisk utredning vuxna – (beslut i HSU 2006-08-26) Koncernkontoret

Vårdgivarens skyldighet Vad framgår i hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) om vårdgivarens skyldighet att uppfylla vårdgarantin? Om landstinget inte uppfyller garantin, ska landstinget se till att patienten får vård hos en annan vårdgivare utan extra kostnad för patienten. Koncernstab hälso- och sjukvård

Hantering av vårdgarantin Väntetiden räknas från det datum då patienten och läkaren fattar beslut om att skicka en vårdbegäran/remiss = beslutsdatum. Väntetiden för egen vårdbegäran/egenremiss räknas från ankomstdatum till mottagning. Vårdbegäran/remisser ska bedömas och prioriteras utifrån medicinska behov. Patienter folkbokförda i annat landsting ska tas emot utifrån samma medicinska villkor som bosatta i VGR. Koncernkontoret

Forts. hantering…. Tid till förstabesök/behandling ska ske i överenskommelse med patienten, det vill säga patienten ska acceptera föreslagen/bokad tid. För patient som vill omboka en erbjuden tid t.ex. via kallelse, finns ingen gräns för hur många gånger ombokning kan ske. Koncernkontoret

Forts. hantering ….. Om vårdgivaren inte kan boka tid inom vårdgarantins tidsgränser – ska patienten aktivt erbjudas vård hos annan vårdgivare Dessutom – ska patienten inte behöva vänta garantitiden ut innan vårdgivaren aktivt erbjuder patienten vård hos annan vårdgivare Koncernkontoret

PvV - Patientvald väntan – avser förstabesök och första operation/åtgärd När en patient tackar nej till vård hos någon annan och därmed väljer att stå kvar vill träffa en särskild läkare, trots att väntetiden överstiger tidsgränsen vid bokning på webben (t.ex. Mina Vårdkontakter) väljer en tid bortom garantitiden vill omboka en överenskommen/avtalad tid, men ny tid kan inte ges inom tidsgränsen Koncernkontoret

Medicinsk orsakad väntan MeS/MoS När en patient drabbas av akut sjukdom/skada som bedöms att avsevärt förlänga väntetiden När en bakomliggande allvarlig sjukdom upptäcks under väntetiden och som bedöms att avsevärt förlänga väntetiden Tillfällig sjukdom av relativt övergående slag som verksamheten bedömer hindrar planerad vårdkontakt och ny tid inom tidsgränsen KAN INTE erbjudas. Koncernkontoret

Medicinsk orsakad väntan MeS/MoS Patienten ska genomgå behandlingar i omgångar under en längre tid enligt särskilt vårdprogram (t.ex. gomspaltoperationer, TS-operationer, ”trattbröst”, nedläggning av stomi, hudtransplantationer efterbrännskada, vissa plastikkirurgiska rekonstruktioner). Registrering som väntande möjliggör verksamhetens långsiktiga planering. OBS! Registrering av MeS/MoV kan INTE ske för den inledande operationen/åtgärden – enbart de efterföljande Koncernkontoret

Tillämpningsanvisningar och informationsfolder till patient Informationsfolder- vårdgaranti och valfrihet i vården https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardadministration/patientens-rattigheter/valfrihet-och-vardgaranti/ Koncernkontoret

GOD VÅRD I RÄTT TID En långsiktigt hållbar och god tillgänglighet kräver ett samlat arbete inom flera olika områden. Det är inte en åtgärd som är lösningen utan ett samspel av parallella åtgärder inom flera aktivitetsområden. Utvecklad produktions- planering och logistik Rätt patienter till rätt vård Sprida kunskap och skapa motivation Underlätta, inte hindra vårdflödet Kvalitetssäkrad information och redskap för styrning Från väntelista till planeringsinstrument Koncernkontoret

Remissregler Regional medicinsk riktlinje för remiss inom hälso- och sjukvård https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardriktlinjer/regionala-medicinska-riktlinjer/ Koncernkontoret

Valfrihet i vården

Valfrihet i vården - öppenvård Valfrihet i vården är patientens möjlighet att aktivt välja vård hos annan vårdgivare I patientlagen (2014:821) regleras valfrihet för öppenvård En patient som omfattas av ett landstings ansvar för hälso- och sjukvård ska inom eller utom landstinget få möjlighet att välja utförare av offentligt finansierad öppenvård. Koncernstab hälso- och sjukvård

Valfrihet i vården Gäller all offentligt finansierad öppenvård: primärvård, öppen specialistvård inklusive högspecialiserad vård och nationell högspecialiserad vård (rikssjukvård) samt dagkirurgi Även privata vårdgivare/utförare som har avtal omfattas Patienten kan ta del av vårdutbudet som finns i det landsting som patienten sökt vård i, även om vårdutbudet inte finns i hemlandstinget Vården i annat landsting ska ges utifrån medicinska behov på samma villkor som för bosatta Koncernkontoret

forts. Valfrihet i vården Remisskrav måste följas om ett hemlandsting eller ett vårdlandting har krav på remiss https://skl.se/halsasjukvard/patientinflytande/utomlansvardriksavtal.943.html Möjlighet att ”lista” sig på vårdcentral i annat landsting Patienten kan inte kräva vårdgaranti (undantaget Region Halland) Resa och uppehälle ersätts inte utanför VGR. Undantaget är vård i Halland och för viss vård i Värmland Koncernkontoret

Mer information om patientlagen På vårdgivarwebben finns information om patientlagen https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardadministration/patientens-rattigheter/patientlagen/ Koncernkontoret

Valfrihet i vården - slutenvård I ”Riksavtalet för utomlänsvård” omnämns slutenvård Förbundsrekommendation – sluten vård 4.2 Patienten ska erbjudas möjlighet att i andra landsting välja att få sin behandling i sluten vård vid sjukhus inom länssjukvården*, efter det att behovet har fastställts i hemlandstinget. Det krävs ett godkännande i förväg av hemlandstinget. * Godkännande kan inte ges för region-/ högspecialiserad vård Koncernkontoret

Valfrihet i vården - slutenvård Medicinska riktlinjer För ett godkännande krävs det att vårdlandstingets medicinsk riktlinjer stämmer överens med hemlandstingets. Koncernkontoret