PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
1 Implementering av nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård i Blekinge Processledare Sten Eklund och RosMarie Nilsson
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Patientsäkerhetskonferens
Länsgemensam ledning i samverkan
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Analysseminarium – ÖK februari
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Nyckeltal för socialtjänst
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Framtagande av Vård och insatsprogram VIP Schizofreni
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Länsgemensam ledning i samverkan
Metod för utvecklings-arbete
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Avdelningen för vård och omsorg
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad individuell plan (SIP)
Patient- och brukarmedverkan
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Hållbar utveckling måste vara
Välkomna!.
6 februari 2018.
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
MALG Östergötland Boel MALG logga och motiveringen till priset
Samordnad utveckling för god och nära vård
Västra Götalands samordnade arbete för SIP
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL KUNSKAPSSTYRNING INOM HÄLSO- OCH SJUKVÅRD

Vad är kunskapsstyrning? Att utveckla, sprida och använda bästa kunskap Detta ingår: kunskapsstöd stöd till uppföljning och analys stöd till verksamhetsutveckling stöd till ledarskapet Bidrar till att utveckla ett lärande system Källa: Kunskapsbaserad och jämlik vård – Förutsättningar för en lärande hälso- och sjukvård (Sofia Wallström, 2017)

En god vård är målet Partnerskapet ska bidra till att vården är: Kunskapsbaserad Säker Individanpassad Jämlik Tillgänglig Effektiv God vård, Socialstyrelsen Det här är basen – Socialstyrelsens definition av vad god vård är. Kunskapsbaserad. Vården ska baseras på bästa tillgängliga kunskap och bygga på både vetenskap och beprövad erfarenhet. Säker. Vården ska vara säker. Riskförebyggande verksamhet ska förhindra skador. Verksamheten ska präglas av rättssäkerhet. Individanpassad. Vården ska ges med respekt för individens specifika behov, förväntningar och integritet. Individen ska ges möjlighet att vara delaktig. Jämlik. Vården ska tillhandahållas och fördelas på lika villkor för alla. Tillgänglig. Vården ska vara tillgänglig och ges i rimlig tid; ingen ska behöva vänta oskälig tid på vård eller omsorg. Effektiv. Tillgängliga resurser ska användas på bästa sätt för att kunna erbjuda bästa möjliga vård till hela befolkningen.

Att styra med kunskap Behovs- & problemanalys för val av åtgärder – här säkerställer vi brukare, profession, huvudmän & myndigheters perspektiv. Bästa tillgängliga kunskap – det genom innovation, forskning, utveckling, värdering, kunskapsstöd & styrning. Modellen styrning med kunskap syftar till att visa hur myndigheterna inom rådet genom sina olika roller och uppdrag tillsammans verkar för en god hälsa, vård och omsorg. Det kan observeras att alla myndigheterna inte befinner sig i alla delar i hjulet – vilket illustreras i de följande bilderna. Den lokala och regionala nivån finns i mitten men modellen visar inte de andra aktörerna och deras respektive roller. Däremot behöver myndigheterna samspela med den lokala och regionala nivån och med de andra aktörerna för att tillsammans med dessa åstadkomma målet om en god hälsa, vård och omsorg. En förutsättning för att de olika delarna ska samspela och att hjulet ska snurra är att det finns strukturerad och kodad information.

Partnerskap för stöd till kunskapsstyrning inom hälso- och sjukvården Fyra myndigheter och styrgruppen (SKS) i Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård samverkar i partnerskapet Aktiva myndigheter i partnerskapet: Läkemedelsverket Socialstyrelsen Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) Landsting och regioners styrgrupp för kunskapsstyrning i samverkan (SKS) och Rådet för styrning med kunskap (Rådet) har ingått ett partnerskap

Samverkan nyckel för att skapa god vård Partnerskapet ska bidra till att: öka samverkan, dialog och samordning av initiativ som främjar behovsanpassad kunskapsutveckling ny kunskap implementeras resurserna i vården används på bästa sätt uppnå en effektiv och jämlik vård av hög kvalitet bästa tillgängliga kunskap används vid varje patientmöte. Partnerskapets fokus gemensamt identifiera och prioritera behov av nationella kunskapsstöd öka behovsanpassningen av nationella kunskapsstöd öka genomslaget av de nationella kunskapsstöd som tas fram inom såväl landstingens och regionernas struktur för kunskapsstyrning som statliga myndigheter gemensamt stödja en ändamålsenlig uppföljning av hälso- och sjukvården säkerställa att kunskapen kan användas på bästa sätt genom att gemensamt effektivisera formerna för involvering av patient- och professionsföreträdare. säkerställa att det finns effektiva och ändamålsenliga kontaktvägar in i och mellan de olika organisationerna säkerställa att det finns ett effektivt och ändamålsenligt samarbete samt tempo i frågor och inom/genom grupper där det är aktuellt tillsammans prioritera bland olika insatser och föra en dialog om vilken part som bör göra vad löpande utbyta information om pågående relevanta arbeten och kommande produkter.

Partnerskapets inriktning Gemensamt fånga, identifiera och prioritera behov av nationella kunskapsstöd Öka behovsanpassningen och genomslaget av nationella kunskapsstöd Gemensamt stödja en effektiv uppföljning av hälso- och sjukvården Effektivisera formerna för involvering av patient- och professionsföreträdare Säkerställa att det finns effektiva kontaktvägar in i och mellan de olika organisationerna Landsting och regioners styrgrupp för kunskapsstyrning i samverkan (SKS) och Rådet för styrning med kunskap (Rådet) har ingått ett partnerskap

Partnerskapets inriktning Tillsammans prioritera bland olika insatser och föra en dialog om vilken part som bör göra vad Löpande utbyta information om pågående relevanta arbeten och kommande produkter Säkerställa att det finns effektiva kontaktvägar in i och mellan de olika organisationerna Löpande utbyta information om pågående relevanta arbeten och kommande produkter.

Organisation för partnerskapet Strategisk styrgrupp Taktisk samordningsgrupp Kansli Strategiska styrgruppens uppdrag och representanter årligen besluta om vilka övergripande sakområden och processer som särskilt ska prioriteras inom partnerskapet följa och utvärdera samarbetet inom partnerskapet. vid behov vidareutveckla partnerskapets arbetsformer, styrning och ledning verka för att få till en helhet inom det samlade kunskapsstyrningssystemet där även socialtjänst och närliggande hälso- och sjukvård ingår utse den taktiska samordningsgruppen samt säkerställa dess mandat. Den strategiska styrgruppen utgörs av SKS och generaldirektörer från Socialstyrelsen, TLV, SBU och Läkemedelsverket. Taktiska samordningsgruppens uppdrag och representanter: att utifrån övergripande sakområden och processer som partnerskapet ska samverka inom identifiera olika målgruppers behov av stöd och underlag för ändamålsenlig och effektiv kunskapsstyrning utifrån målgruppernas behov föreslå och prioritera insatser samt samordna och föreslå vem som gör vad stödja utvecklingen av uppföljningen av hälso- och sjukvården i syfte att skapa förutsättningar för ökat genomslag av de nationella kunskapsstöden och på så sätt lägga grund för ett systematiskt förbättringsarbete på alla nivåer identifiera och ta fram förslag på lösningar för eventuella oklarheter om roll-/arbetsfördelningen ansvara för att regelbundet följa upp samverkan i partnerskapet gruppen utses av den strategiska styrgruppen, respektive part nominerar sina representanter Anders Sylvan – SKS Ann Söderström – SKS Lars-Torsten Larsson – Socialstyrelsen Maja Marklund – LV Marie Lawrence – SKS Mats Bojestig – SKS Pernilla Östlund – SBU Kanslifunktion: Stödfunktionen för landstingens och regionernas kunskapsstyrningsstruktur vid SKL samt Socialstyrelsen svarar för ett kansli för partnerskapet. Kanslifunktionen: planerar och förbereder styrgruppsmöten tillsammans med den taktiska samordningsgruppen planerar och förbereder möten med den taktiska samordningsgruppen dokumenterar möten i styrgrupp och taktisk samordningsgrupp

Särskilt prioriterade sakområden och processer under 2019 Modell för behovs- och omvärldsanalys Patientdelaktighet i kunskapsstyrningen Stöd till nationella utvecklingsarbeten om digitalisering Tillfälliga regeringsuppdrag och satsningar Här kan vi skriva lite mer. En gemensam modell behovs-och omvärldsanalys behövs så att alla strävar att göra på samma sätt Rådet har tagit en fram policy för patient- och brukardelaktighet. Denna är utgångsläget i att utveckla något liknande inom ramen för partnerskapet.

Årshjul Februari  uppföljning av föregående års resultat Maj-juni  omvärlds- och behovsanalys Oktober  beslut om strategisk inriktning för kommande år

Styrgruppens uppdrag och ledamöter Årligen besluta om vilka övergripande sakområden och processer som särskilt ska prioriteras inom partnerskapet Följa och utvärdera samarbetet inom partnerskapet Vid behov vidareutveckla partnerskapets arbetsformer, styrning och ledning Verka för att få till en helhet inom det samlade kunskapsstyrningssystemet där även socialtjänst och närliggande hälso- och sjukvård ingår Utse den taktiska samordningsgruppen samt säkerställa dess mandat Den strategiska styrgruppen utgörs av SKS och generaldirektörer från Socialstyrelsen, TLV, SBU och Läkemedelsverket Ordförande styrgruppen 2019 – Olivia Wigzell, generaldirektör Socialstyrelsen. Olivia Wigzell – SoS Sofia Wallström, TLV Catarina Andersson Forsman – LV Susanna Axelsson – SBU Mats Bojestig – SKS Björk Eriksson – SKS Brita Winsa – SKS Jan Grönlund – SKS Ann Söderström – SKS Fredrik Lennartsson – SKS Sophia Björk – SKS

Taktisk samordningsgrupp – uppdrag och ledamöter att utifrån övergripande sakområden och processer som partnerskapet ska samverka inom identifiera olika målgruppers behov av stöd och underlag för ändamålsenlig och effektiv kunskapsstyrning utifrån målgruppernas behov föreslå insatser, prioritera mellan dessa insatser samt samordna och föreslå vem som gör vad gruppen utses av den strategiska styrgruppen, respektive part nominerar sina representanter Ordförande samordningsgruppen 2019 – Mats Bojestig, ordförande SKS och hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Jönköpings län Mats Bojestig – SKS Björn Eriksson – SKS Ann Söderström – SKS Thomas Lindén – Socialstyrelsen Maja Marklund – LV Marie Lawrence – SKS Pernilla Östlund – SBU

Kansli för partnerskapet och kontakt Ett gemensamt kansli finns för partnerskapet. Socialstyrelsen och den nationella stödfunktionen vid SKL för regionernas kunskapsstyrningssystem svarar för kansliet. Marie Lawrence – marie.lawrence@skl.se Åsa Welin – asa.welin@socialstyrelsen.se Läs mer om partnerskapet och samverkan i kunskapsstyrningsfrågor på webben