Adaptive comparative judgement (ACJ) för formativ bedömning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Advertisements

Studenters språkutveckling i högre utbildning En utmaning för högskolans lärare Lotta Bergman.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
A P R Lärmiljö Administrativ plattform: Pedagogiska verktyg
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
English 5 Our Method for Success. What is our model for success? Our Pedagogical Style The Four Assessments Expectations, Absences, tardiness, late work,
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Cristian Abrahamsson. Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Working with formative assessment tools. Why?  Participation  Students own their learning  More self assessment  Learn more  Increase all students.
Hem- och konsumentkunskap Vt 16 1.Kostproblematik. 2.Planering en tid framöver 3.Z:\allergibra mat klar.pptZ:\allergibra mat klar.ppt.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Vad ? Varför? Hur?. Varifrån ? - Familjemedicin Helhetssyn – biomedicinska, psykosociala och existentiella faktorer i samverkan Illness /Disease Att ta.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Rättssäker examination
Slöjdlärares planeringsarbete!
Nordens bästa Digitala Arbetsplats
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Gymnasiegemensamma ämnen
Elsa Mehner och Malin Kaasik
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Riktlinjer för betygssättning
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Mathematical education in Sweden
Formativt lärande.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Anställningsordning för lärare - MDH
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
LPP – HLR HLR och säkerhet
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Kontaktpersonsmöte BoB
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Det ökade internationella jämförandet ur ett rättighetsperspektiv
GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Journalgranskning vid införande av NVP Enhet: Datum: Granskare: Palliativt Utvecklingscentrum, Lund
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Data Wise på ISSR Julia Tsygan Helen Quested Mikael Hansén Goobar International School of the Stockholm Region.
      IT i Undervisningen - Elevers Engagemang i det Teknikstödda Klassrummet         Nina Bergdahl, forskarstuderande Data-
Klagshamns rektorsområde
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Välkomna!.
Dokumentera rätt i vården
för dig som rapporterar resultat
Nya Zeeland - en hörselresa
Välkomna till Järla skola
It all starts with a good teacher
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Presentationens avskrift:

Adaptive comparative judgement (ACJ) för formativ bedömning Helena Isaksson Persson, helenaip@kth.se

Lärarens bedömning Expertis Kursplaner och betygskriterier. Egen övertygelse, magkänsla. Forskning visar att lärare ofta har hög överensstämmelse i sin bedömning av kvalité i elevarbeten.

ACJ Bedömningsförfarande: bedömaren väljer den bästa av 2 arbeten. Elevarbete A Elevarbete B

Elevarbete C ACJ Bedömningsförfarandeprocessen fortgår, bedömaren väljer den bästa av 2 arbeten. Elevarbete B

ACJ Bedömningsförfarandeprocessen ger möjlighet till feedback. Elevfeedback Motivering Elevarbete A Feedback till eleven. Motivering till varför elevarbete B är bättre än A. Elevarbete B Feedback till eleven.

Bedömning med ACJ Resultat Rangordning utifrån kvalitet, inte betyg. Feedback. O

Bedömning med ACJ Summering Feedback från bedömare (lärare och/eller kamrater). Beskrivningar av kvaliteter i elevarbeten. Motivering av betydelsen av en viss kvalitét. Exempel på användningsområden Underlag för bedömningsdiskussioner. Kamratfeedback. Verifiering av kvalité mot kunskapskrav. Exempel på nackdelar Mjukvara. Kan ta tid att skriva kommentarer. Initialt vid jobbigt vid kamratfeedback.

Litteraturtips Bartholomew, S. R., Strimel, G. S., & Yoshikawa, E. (2018). Using Adaptive Comparative Judgment for Student Formative Feedback and Learning During a Middle School Open-ended Design Challenge. International Journal of Technology & Design Education. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9442-7 Hartell, E., & Skogh, I.B. (2015). Criteria for Success: A study of primary technology teachers’ assessment of digital portfolios. Australasian Journal of Technology Education, 2(1). http://doi.org/10.15663/ajte.v2i1.27 Pollitt, A. (2012). The method of Adaptive Comparative Judgement. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 19(3), 281–300. http://doi.org/10.1080/0969594X.2012.665354

Tack!