Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLA DINA INTERNATIONELLA AFFÄRER
Advertisements

Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Vi gör det enklare för svenska
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Marknadsplan Elvis Zahirovic Gorica Mlivic Christoffer Arvidsson
FÖRETAGSPRESENTATION
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Geospatial Solutions Sweden AB  Kommer GeoSol garantera support på TB2?  Ja, vi kan garantera support på Topobase2.  Kommer GeoSol utveckla ny KBFunk.
Motiv till utveckling av Globenområdet
September 2013 Anneli Angeling
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Tidplan omställningsarbete 2014
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Effektiv försäljning Werner Risberg, VP, Sales.
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
dec Vk-brev på webben + kop o kuvertera nov Skicka ut info o vk-brev till lärare innan terminsstart fronter, info till lär, töm rum, lägg in.
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
Bioenergi - En innovativa miljön i Halland Martina Braglin
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Senast 10 februari. Regiondalarnas hemsida, klicka på Elevantagningen.
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Fakta Vision 50/50 Fler kvinnor som spelare och ledare
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Viktiga tidpunkter Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sep Okt Nov
1. Mötet öppnas 2. Årsmötesförhandlingar 3. Kaffe
TIDPLAN LÄNSPLANERINGEN
Analysera, justera och fastställa
CENTRUMSKOLORNA Information Barn- och utbildningsnämnden
Årsklocka SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet) jan feb mar apr maj
Diplom Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Helpdesk Centrum för digitalisering
Seminarium Affärsidé & Budget
(Företagsnamn) SWOT-analys
Intraservice Införandet av Office 365 -Den Digitala Arbetsplatsen Anders Nilsson IT-Chef.
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
Förslag på mötestider för Styrgruppen 2018
Tidsplan.
Västra Angered Årshjul 2013
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentation av antal spelande par år 2017
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Personalstatistik Område Skola
2019 Årshjul Vision avd Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug
IFO-FH Resultat tom februari 2018 inkl f-stöd
Uppföljningsprocessen i Göteborgs Stad
Personalstatistik Område Förskola
Personalstatistik Område Förskola
Presentationens avskrift:

Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB

Innehåll Nuläge Varför? Vem? Vad? Vart? Hur? När? Affärsidé Vision Företagsfakta SWOT-analys Motiv för export Kundsegment P/M-matris Länderval Partnerkrav Avtal Marknadsaktiviteter Grovkalkyl

Affärsidé / inriktning Nuläge Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Affärsidé / inriktning Företaget X erbjuder xxx

Vision Nuläge Vår vision är att företaget X inom tre år ska vara… Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Vision Vår vision är att företaget X inom tre år ska vara… Inom tre år omsätter vi ca xx mkr varav en exportandel på x mkr.

Företagsfakta XX AB Nuläge Produkter: XX Omsättning: x mkr (200x) Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Företagsfakta XX AB Produkter: XX Omsättning: x mkr (200x) Varav export: xx % Antal anställda: x st Grundades: xxxx Postadress: Götagatan 9 xxx xx Härnösand E-mail: info@foretaget.se Hemsida: www.foretaget.se Ägare: Anna Karlsson

Nuläge Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? SWOT-analys Styrkor (inom företaget) Svagheter (inom företaget) Möjligheter (i omvärlden, ej i företaget) Hot ( i omvärlden, ej i företaget)

Motiv för export Varför? Interna Personliga Externa Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Motiv för export Interna Personliga Externa

Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Segment 1: Segment 2: Segment 3: Segment 4: Kundsegment

Produkt/Marknadsmatris Vad? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Produkt/Marknadsmatris Marknads område Produkt Marknad A Marknad B Marknad C Marknad D Marknad E Produkt A Produkt B Produkt C

Länderval Vart? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Norge Finland Danmark Tyskland Externa faktorer, övergripande Externa marknadsfaktorer Interna faktorer RANGORDNING

Partnerkrav – Checklista för återförsäljare Hur? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Partnerkrav – Checklista för återförsäljare Ekonomisk status Omsättning > 5-10 M AB, eller motsvarande Betalningshistorik Inga anmärkningar Referenser Befintliga produkter och tjänster Branschkunskap och erfarenhet Komplement i portföljen Försäljning Säljkår Annonsering Känna för varumärket Känsla för service och underhåll Installation, offertarbete, service, helhetslösningar Nuvarande kunder Privatpersoner Offentlig/Kommersiella lokaler Kunskapsnivå Hög kunskapsnivå inom området Kontaktnätverk Starkt lokal förankring Partnerns motivation Tillväxtbenägen Personkemi Partnerns krav Den här skall vara harmoniskt äktenskap

Avtal Återförsäljaravtal… Hur? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Avtal Återförsäljaravtal…

När? År Marknadsaktiviteter år 200X Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Marknadsaktiviteter år 200X År Annons Utskick Sälj- möten Tryck-saker Mässa Annat Genom-fört Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec SUMMA

När? Nuläge – Varför? – Vem? – Vad? – Vart? – Hur? – När? Grovkalkyl för år 200X Procent År 1 År 2 År 3 Bruttomsättning - Tillverkningskostnader/TVK 70 % TB 1 Marknadsbidrag 1 (% av omsättning) 10 % SP Material Mässresor Mf.l SUMMA KOSTNAD Marknadsbidrag II ./Del av adm kostnader ( % av TVK) 5 % ./Del av fin. kostnader (till exempel räntor för lager och kundfordringar) (% av TVK) 3 % NETTORESULTAT