Fossilfrihet i regional tågtrafik – en förstudie

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Advertisements

VAS-Rådet 12 februari 2009 Krister Törneke, Tyréns Samhällskostnader vid störningar i dricksvattenförsörjningen.
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Skara Energi AB Helägt bolag av Skara kommun Skara Energi AB är kommunens infrastrukturbyggare. Elnät Fjärrvärme Vatten Avlopp Bredband Biogas Renhållning.
Motiveringen Foto: Eva Levau ”Ett inspirerande exempel på en medelstor stad som visar ledarskap…” ”… innovativa åtgärder…”, ” … breda samverkansstrategier.
Stefan Hermansson Marknad/ VD
Kalmar Energis arbete för att minska utsläppen och påverkan på miljön Johanna Vöks.
Detta är miljömåltider
Klimat och miljö.
Fossilbränslefria kommuner i norra/södra Skåne
Fossilbränslefritt Kronoberg
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Ny kollektivtrafik Spårvagnar/tunnelbanor på pelare/i luften
Insatsvaror, el, värme, etc.
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Mål HeLP 2016.
Nässjö Affärsverk AB Kommunalt VA till Skärsboda.
Välkommen till Energi- och klimatdagen
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Utveckling hittills och framöver
Tilläggsisolering på vinden Välkommen till framtidens 50-tal
Målsättning med SABOs Kombohus
Analysseminarium – ÖK februari
Utredningen om kommunal planering, del 2
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Personcentrerade E-tjänster
Hållbar utveckling.
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
- Geografi - Att studera helheten.
Hur många kilo kött äter vi per person?
Anna Karlsson Klimat- och energisamordnare Länsstyrelsen Uppsala
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Det pratas om dieselförbud - varför då
En välinformerad patient är en trygg patient
Strama Jönköping Kvartalsrapport
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Styrmedel för att stimulera till energieffektiv konsumtion
Förenklad bild av kolets kretslopp
Gasum | Erik Fromell.
Bränsleförbrukning 2016 massa-, pappers- och pappersvaruindustri och grafisk och annan reproduktionsindustri.
Bränsleförbrukning 2016 massa-, pappers- och pappersvaruindustri och grafisk och annan reproduktionsindustri.
Hur ”smart” kan man bli som elkund?
Om- och tillbyggnad Sunderby sjukhus
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Konsumenterna och miljön 2018
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Regionsamverkan Sydsverige
Sjötransporter och skyddade marina områden
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Hur blev värmen över 90 % fossilbränslefri i Helsingborg?
Insatsvaror, el, värme, etc.
Hållbar utveckling måste vara
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
En fråga -”coalition of the willing”
Sveriges utsläpp av växthusgaser 2016 Per sektor
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Prisundersökning 2013.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Fossilfrihet i regional tågtrafik – en förstudie Slutredovisning, Kalmar den 2 sep 2016

Kalmar län

Jönköpings län: linje 901(Jkpg-Värnamo-Alvesta-Växjö), linje 902 (Nässjö-Värnamo-Halmstad), linje 904 (Nässjö-Eksjö), linje 905 (Vetlanda-Nässjö)

Tre vägar till omställning mot fossilfri drift Nya motorvagnar med fossilfria bränslen El El /diesel/ biodiesel (100 %) Biogas

Tre vägar till omställning mot fossilfri drift Befintliga motorvagnar med fossilfria bränslen HVO (100 procent) RME (100 procent)

Tre vägar till omställning mot fossilfri drift Befintliga motorvagnar byggs om till biogasdrift Två av 10 (13) i Jönköping Fyra av 11 i Kalmar

Mängd hållbara biodrivmedel på den svenska marknaden 2012-2014

HVO – råvarufördelning 2014

Biogas – råvarufördelning 2014

HVO – råvarornas ursprungsland 2012-2014

FAME – råvarornas ursprungsland 2012-2014

Surdegsbröd – Franskbröd – Valnötsbröd kan köpas i olika butiker bakas av olika bagare baseras på olika recept råvaror hämtas från olika håll Jämför med HVO, RME och biogas!

Växthusgasutsläpp olika drivmedel (årsmedeltal)

Potential för biodrivmedel i Sverige Jordbruk 51-59, avfall 15, torv 12-25 och skog 105-120 TWh (Biobränslen för framtiden, SOU 1992:90) Grenar och toppar från skogen 30 TWh (Skogsstyrelsen, SKA 2015) Biogas 15 TWh år 2030 (Målsättning i förslag till nationell biogasstrategi) Biogaspotential Kalmar län 0,3 TWh (Biogas Sydost, 2012) Biogaspotential (stallgödsel) Jönköpings län 0,2 TWh (Länsstyrelsen F, 2015) Under 2015 producerades ca 0,08 TWh biogas, uppgraderad till fordonsgas, i Jönköpings och Kalmar län.

Tåg, flyg och sjöfart befriad från energiskatt och koldioxidskatt för diesel Merkostnaden per län och år för alternativa bränslen (grov skattning) HVO/fordonsgas ~ 13 miljoner RME ~ 10 miljoner

Kostnad för tankställe - biogas ~ 12 miljoner (flakad gas) ~ 5-7 miljoner (ledning, Linköping)

Karta 6: Linköpings stationsområde Bangård där det någonstans bör vara möjligt att anlägga en tankplats Tankplats idag Station Karta 6: Linköpings stationsområde

Karta 7: Kalmar stationsområde Bangård med ny tågdepå. Möjlig plats för tankning Stationsområde Plankorsningar

Biogas + Bra klimatval + Lokalt producerad gas bidrar till flera samhälleliga nyttor Kräver andra motorer i motorvagnarna Kräver separat tankinfrastruktur Dyrare reservdelar och underhåll Lägre andrahandsvärde

HVO + Bra klimatval + Kan användas i vilka proportioner som helst tillsammans med vanlig diesel + Befintlig tankinfrastruktur fungerar Ej godkänt i ren form enligt EN590 (men snart enligt EN15940)

RME + Bra klimatval (biogas och HVO bättre) + Kan användas i vilka proportioner som helst tillsammans med vanlig diesel + Befintlig tankinfrastruktur fungerar + Lägre pris än för biogas/HVO EN590 tillåter 7% RME (Ren RME EN14212)

Utredningens förslag är att: Jönköpings län och Kalmar län har som långsiktigt mål att icke elektrifierade tågbanor i de båda länen ska elektrifieras. Jönköpings län och Kalmar län i takt med att nya motorvagnar anskaffas ställer krav på att motorerna ska följa en/flera bränslestandard/-er som tillåter 100 procent förnybara bränslen. Jönköpings län och Kalmar län prioriterar anskaffning av motorvagnar med bimodal drift (eldrift + förbränningsmotor) vid nyköp.

Tack för uppmärksamheten Karl-Johan Bodell, Trafikdirektör KLT Carl-Johan Sjöberg, Trafikdirektör JLT Yvonne Aldentun, Projektledare