BFL, allmänna råden, gröna matriser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
BETYG GYMNASIESKOLAN.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Utifrån entreprenöriellt lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Utmaningar i arbetet med BfL
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
BFL Bedömning för lärande
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Formativ matematikundervisning i praktiken
Formativt och Summativt
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
© Steve Wretman & Helena Moreau
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Bedömning i formativ mening
Computational thinking progression F-9
Bedömning och betygsättning
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Klagshamns rektorsområde
LPP – rörelse Lekar och spel
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverksträff 2 Synliggöra lärandet
Presentationens avskrift:

BFL, allmänna råden, gröna matriser Linda Wallberg, digital handledare UBF Uppsala Grundskolor 2019

Tydliggöra mål och kunskapskrav Dylan Williams – tydlighet steg 1 i formativ bedömning Hur och när styrs av vilka vi är, vilka eleverna är och vilket ämnet är Förstå mål och kunskapskrav för att kunna ta emot feedback effektivt Mål/kunskapskrav ihop med exempel. (Margaret Price) Aktiva elever Tydliggöra mål och kunskapskrav Kan vara en fördel att vänta med att kommunicera mål och kunskapskrav Dåliga och bra sätt att använda exempel. – Skifta centralt innehåll – win win Jaha? Hur gör vi då? Exempel kan begränsa

Allmänna råden, informera om betyg och betygsättning s.27-30 Informationen kan vara svår att förstå för eleverna i början av en kurs, en termin eller ett arbetsområde, innan de har fått ett innehållsligt sammanhang” s.28 ”Elevernas ålder eller vilken skolform det gäller har betydelse för vilken information som ges” s.27 ”Lärare kan välja att använda sig av olika verktyg för att stödja elevernas förmåga att själva bedöma sin kunskapsutveckling…” s.28 ”Det är centralt att eleverna förstår att lärarens kontinuerliga bedömningar fram till att betygen sätts är till för att stödja deras kunskapsutveckling” s.28 ”Läraren behöver ge ändamålsenlig information om kunskapskraven… Det är läraren som avgör vad som är ändamålsenlig information och när den behöver ges” s.28 ”Lärare kan välja att använda sig av olika verktyg för att stödja elevernas förmåga att själva bedöma sin kunskapsutveckling…” s.28

”Exempelvis kan det handla om bedömningsmatriser, bedömningsaspekter eller elevexempel” s. 28 ”Läraren ska fortlöpande ge eleverna information om framgångar och utvecklingsbehov i kursen eller ämnet” s.29 ”Det är av vikt att läraren ser över om dessa verktyg uppfyller det pedagogiska syfte som läraren har” s.29 ”För eleven är det lättare att förstå skälen till ett satt betyg om undervisningen har gett goda förutsättningar att förstå vad som är väsentlig kunskap i en kurs eller ett ämne” s.29

Gröna matriser – ett verktyg i Unikum Skrivna så som kunskapskraven är skrivna i läroplanen Finns i alla ämnen alla årskurser Kan användas formativt för både lärare och elev Transparenta mot elev och vårdnadshavare