Nyheter från Finland Vesa Männistö, Trafikledsverket 30.6.2019.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Martin Atterhall Ruter# bussmateriellstrategi.
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Globalisering.
Ruttplanering Vad är det??.
GNS järnväg Håkan Sjöström
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Resmål och resvägar Val av transport.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Information Regeländringar i sjukförsäkringen – hur påverkar det dig som vårdgivare Läkarutlåtande om hälsotillstånd – FK 3200 Dagens möte Hållpunkter.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Tekniska försörjningssystem. Kontaktade myndigheter/organisationer.
4. Starta ett projekt Ni har fått beskedet Vad gör man sen?
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Kina ett U-land? Enorm ekonomisk utveckling, risk att man ser ner på Kina som en kommunistisk diktatur. Stora problem... Men samtidigt måste vi inse att.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Stora Kombidagen Stockholm 31 mars 2011 Björn Widell Kockums Industrier.
Sigurjón Þórðarson director HNV Sigríður Hjaltadóttir Health inspector HNV.
Inledande anförande Nokia i korthet Hejsan! God dag
Val av transport till resmålet.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
Landtransport Sverige Finland
 Utförd april & maj, 2014 (samt våren-12), 78 svar ◦ 69% startade bolaget 2007 eller senare ◦ 47% med huvudort Stockholm ◦ 82% aktiebolag.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Vad görs på nationell nivå för att förebygga marginalisering november 2015 Georg Henrik Wrede.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Aktuellt från Finland Trafiksäkerhetssituationen Öppnandet av E18 och Nordsjö hamn Omorganiseringen av infrastrukturverken och regionalförvaltningen.
Sveriges natur Geografi åk 4.
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Transportmedel vid export 2013
Esa Halme landskapsdirektör
Transportprojekt hemvården Uppsala
-Rutten en viktig bisak
Söka information på internet
Tekes nyckeltal DM
Cykelöverfarter och cykelpassager
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Klimatförändringar i Skånes län Del 2 (3)
Klimatförändringar i Västmanlands län Del 2 (3)
Råd 2020 − Aktuellt om systemet för jordbruksrådgivning Merja Uusi-Laurila.
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Klimatförändringar i Västerbottens län Del 2 (3)
Klimatförändringar i Hallands län Del 2 (3)
Klimatförändringar i Västernorrlands län Del 2 (3)
Transport & handel.
Klimatförändringar i Jönköpings län Del 2 (3)
LOKOMOTIVET!!!.
Klimatförändringar i Gävleborgs län Del 2 (3)
Klimatförändringar i Jämtlands län Del 2 (3)
Klimatförändringar i Blekinges län Del 2 (3)
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

Nyheter från Finland Vesa Männistö, Trafikledsverket 30.6.2019

Dagens teman HCT:s historia Ökade dimensioner Ökade vikter 3.4.2019

HCT:s historia 3.4.2019

76 ton och 4,4 meter fr.o.m. 1.10.2013 Efterlängtad ändring Transportbranschen anpassade sig snabbt till ändringen Bärigheten på cirka 100 broar förbättrades Den fria höjden under cirka 10 broar ökades Ministeriet beviljade 55 miljoner euro för förbättringarna Erfarenheterna har varit nästan enbart positiva Inverkan på vägnätets förfall är ännu oklar (många andra variabler, t.ex. låg finansiering, klimatförändring) 3.4.2019

HCT-pilotprojekt Pilotstudien inleddes 2013 Transportfirma Kalevi Huhtala 22 m / 60 ton Pilotstudien inleddes 2013 För närvarande ännu över 50 stora fordonskombinationer i trafik Inga nya studien ska startas och nuvarande ska inte förlängas Studien visade lovande resultat och gav mycket information till hjälp för beredningen av nya bestämmelser Rauno Tarkkonen Oy 83,5 ton Kilon Osuuskunta KOA (Kooperativet i Kilo) 32 m / 68 ton 3.4.2019

Ökade dimensioner 3.4.2019

Den största förändringen någonsin för lastbilstrafiken i Finland Fordonskombinationens längd 25,25m  34,5m Lastutrymmets längd 21,42m  29,24m Kombination av påhängsvagn, längd 16,5m  22,5m Kombination av påhängsvagn, vikt 52t  cirka 68t Bilens längd 12m 13m Trädde i kraft i Januari 2019 Flera helt nya kombinationssammansättningar Märkbar inverkning på nästan allt annat utom transport av marksubstans och råvirke Inbesparingar per år: 20 miljoner liter diesel Över 20 miljoner euro i personalkostnader 3.4.2019

Vad har hänt under de sista två månader Transport av styckegods samt livsgods längs stamlinjer har mest utnyttjat längre fordon Hyrestransport också – underleverantörer drar också längre kombinationer Många små operatörer drar nu två sjökontainers (45 ft) Många alternativ mellan 27 och 31 meter Inga stora problem, mest nära tätorter och på lastageplatser Hur skall bärighet och volym optimeras är en stor fråga 3.4.2019

Vad sägs i lagen om vändingsförmågan ? I 26 § 3 mom. i förordningen ingår för det nya stadgandet om vändningsförmågan hos fordonskombinationer en bestämmelse, enligt vilken transportören och föraren i fråga om vändande transport i enlighet med momentet ska kontrollera att transport längs den transportrutt som ska användas är möjlig utan risk för sammanstötning med konstruktioner längs körbanans sidor. Den gällande vägtrafiklagen på svenska finns på adressen https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1981/19810267. 3.4.2019

De största utmaningarna av långa kombinationer Korsningar i landsvägs- och gatunätet Vägvinterhållning Trånga lastnings- och lossningsplatser Parkeringsområden på rastplatser Vägarbeten Möjligheten till korskoppling av fordonen Identifiering av förbättringsbehov och prioritering av reparationer (utan särskild finansiering, krav +70 M euro) 3.4.2019

Ökade vikter 3.4.2019

Utmaningar med nätverket för HCT-vikter Väg- och gatukonstruktionernas hållbarhet Broarnas bärighet blir sämre Ett hur långt ”HCT-nät” är tillräckligt? (Vi börjar från ”noll”) En eller flera tongränser? Begränsningar som ändrar enligt årstid? Vilka är de viktigaste rutterna för olika typer av transporter? Behöver vi ett uppföljningssystem för att vikterna ska hållas inom tillåtna gränser? Behöver vi ett system som följer med fordonets rutt? JUST NU HÄNDER INGENTING, VI VÄNTAR PÅ RIKSDAGSVALET I TVÅ VECKOR. OCH SEN KOMMER NATIONAL TRANSPORTPLANET … 3.4.2019

Några kommentarer från industrier många industrier har varit mycket aktiva i diskussion skogs- och byggindustrier vill fortsätta med tyngre fordon Högt krav att fortsätta pilotprojekt HCT-rutter mellan 84 och 104 ton behövs (speciellt om tågtransport är inte ett alternativ) platooning och HCT kompletterar varandra – konkurrerar inte vinterväghållning samt vägarnas kondition viktigare än någonsin krav för pilotering av högre vikter på vintertid (i norra Finland) 3.4.2019

Exempel om skogsindustrins investeringar Investeringes fas och värde Milj. euro Investointiselvityksiä ja hankkeita 18.3.2019