Nyheter från Finland Vesa Männistö, Trafikledsverket 30.6.2019
Dagens teman HCT:s historia Ökade dimensioner Ökade vikter 3.4.2019
HCT:s historia 3.4.2019
76 ton och 4,4 meter fr.o.m. 1.10.2013 Efterlängtad ändring Transportbranschen anpassade sig snabbt till ändringen Bärigheten på cirka 100 broar förbättrades Den fria höjden under cirka 10 broar ökades Ministeriet beviljade 55 miljoner euro för förbättringarna Erfarenheterna har varit nästan enbart positiva Inverkan på vägnätets förfall är ännu oklar (många andra variabler, t.ex. låg finansiering, klimatförändring) 3.4.2019
HCT-pilotprojekt Pilotstudien inleddes 2013 Transportfirma Kalevi Huhtala 22 m / 60 ton Pilotstudien inleddes 2013 För närvarande ännu över 50 stora fordonskombinationer i trafik Inga nya studien ska startas och nuvarande ska inte förlängas Studien visade lovande resultat och gav mycket information till hjälp för beredningen av nya bestämmelser Rauno Tarkkonen Oy 83,5 ton Kilon Osuuskunta KOA (Kooperativet i Kilo) 32 m / 68 ton 3.4.2019
Ökade dimensioner 3.4.2019
Den största förändringen någonsin för lastbilstrafiken i Finland Fordonskombinationens längd 25,25m 34,5m Lastutrymmets längd 21,42m 29,24m Kombination av påhängsvagn, längd 16,5m 22,5m Kombination av påhängsvagn, vikt 52t cirka 68t Bilens längd 12m 13m Trädde i kraft i Januari 2019 Flera helt nya kombinationssammansättningar Märkbar inverkning på nästan allt annat utom transport av marksubstans och råvirke Inbesparingar per år: 20 miljoner liter diesel Över 20 miljoner euro i personalkostnader 3.4.2019
Vad har hänt under de sista två månader Transport av styckegods samt livsgods längs stamlinjer har mest utnyttjat längre fordon Hyrestransport också – underleverantörer drar också längre kombinationer Många små operatörer drar nu två sjökontainers (45 ft) Många alternativ mellan 27 och 31 meter Inga stora problem, mest nära tätorter och på lastageplatser Hur skall bärighet och volym optimeras är en stor fråga 3.4.2019
Vad sägs i lagen om vändingsförmågan ? I 26 § 3 mom. i förordningen ingår för det nya stadgandet om vändningsförmågan hos fordonskombinationer en bestämmelse, enligt vilken transportören och föraren i fråga om vändande transport i enlighet med momentet ska kontrollera att transport längs den transportrutt som ska användas är möjlig utan risk för sammanstötning med konstruktioner längs körbanans sidor. Den gällande vägtrafiklagen på svenska finns på adressen https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1981/19810267. 3.4.2019
De största utmaningarna av långa kombinationer Korsningar i landsvägs- och gatunätet Vägvinterhållning Trånga lastnings- och lossningsplatser Parkeringsområden på rastplatser Vägarbeten Möjligheten till korskoppling av fordonen Identifiering av förbättringsbehov och prioritering av reparationer (utan särskild finansiering, krav +70 M euro) 3.4.2019
Ökade vikter 3.4.2019
Utmaningar med nätverket för HCT-vikter Väg- och gatukonstruktionernas hållbarhet Broarnas bärighet blir sämre Ett hur långt ”HCT-nät” är tillräckligt? (Vi börjar från ”noll”) En eller flera tongränser? Begränsningar som ändrar enligt årstid? Vilka är de viktigaste rutterna för olika typer av transporter? Behöver vi ett uppföljningssystem för att vikterna ska hållas inom tillåtna gränser? Behöver vi ett system som följer med fordonets rutt? JUST NU HÄNDER INGENTING, VI VÄNTAR PÅ RIKSDAGSVALET I TVÅ VECKOR. OCH SEN KOMMER NATIONAL TRANSPORTPLANET … 3.4.2019
Några kommentarer från industrier många industrier har varit mycket aktiva i diskussion skogs- och byggindustrier vill fortsätta med tyngre fordon Högt krav att fortsätta pilotprojekt HCT-rutter mellan 84 och 104 ton behövs (speciellt om tågtransport är inte ett alternativ) platooning och HCT kompletterar varandra – konkurrerar inte vinterväghållning samt vägarnas kondition viktigare än någonsin krav för pilotering av högre vikter på vintertid (i norra Finland) 3.4.2019
Exempel om skogsindustrins investeringar Investeringes fas och värde Milj. euro Investointiselvityksiä ja hankkeita 18.3.2019