En fråga -”coalition of the willing” Oberoende av tekniska lösningar och politiska partier Snabba reaktioner – tydliga budskap Hela transportsektorn – även flyg Drivmedel och el (Jakob) Den nya mobiliteten (Anna) Fordon, Flyg och Fartyg (Mattias)
En realitet att hantera, förändringen är för långsam.
2025 2030 2021 2045 2040 2030
Biodrivmedel nödvändiga för transporternas klimatmål Alla prognoser anger stor andel biodrivmedel 2030 Reduktionsplikten aviserar 40% CO2 reduktion till 2030 = i volym kanske 60% Kollektivtransportnäringen helt beroende av fossilfritt Transportnäringen i framkant
Sverige är unikt Figur 7 Källa Statistical Office of the European Union (Eurostat)
Användning av biokomponenter i svenska biodrivmedel Från Energimyndighetens rapportering Forum Hållbara Bränslen 2017 http://www.energimyndigheten.se/globalassets/fornybart/hallbara-branslen/presentationer/rapportering-181026.pdf
Global produktion, och IEAs prognos Figur 1. IEA graf över global biobränsleproduktion. SDS targets avser målen för IEAs Sustainable Development Scenario, alltså vad vi behöver uppnå enligt EIA. https://www.iea.org/tcep/transport/biofuels/ 1/30 del av konsumtionen av fossila bränslen
Redan beslutade biodrivmedelsmandat leder till tillväxt (+24%)
Förväntningarna accelererar Bloomberg News 2018 IEA
Snabb mognad för elbilen 2013 2018 Pris efter bonus: 314 890:- Räckvidd: <20 mil NEDC Batteri: 22kWh Pris efter bonus: 369 900:- Räckvidd: 45,5 mil WLTP Batteri: 64 kWh
Tre slutsatser Vi riskerar en brist på biodrivmedel från tidigt 2020-tal Elbilar kommer att spela en viktig roll, men tar tid att introducera ”Beteendeförändring” en nyckel Nationella policies viktiga, men kommunerna måste driva på! Bonus-malus – reglerar nybilsköpet Reduktionsplikten – säkrar höjd bioinblandning i drivmedel Märkning på pumpen – sent 2020 – ökar transparensen Miljözoner? Vi behöver en ny fordonsskatt för lätta och tunga fordon
Vaccinationsprogram mot myter Oberoende fakta! Det finns inga perfekta drivmedel Allt utvecklas, våga se tiden an Upphandling, egna flottor, samverkan …
Det är inte svart och vitt Palmolja som inkräktar på djungel. Höga utsläpp. Värst. Diesel bästa och sämsta värde Palmolja på existerande jordbruksmark. Låga utsläpp. Bäst. https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/Final%20Report_GLOBIOM_publication.pdf