Forskning om implementeringen av barnets rättigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beredningen för integration och mångfald
Advertisements

Policy för miljö och hållbar utveckling
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Papperstiger eller aktör för en bättre världen?
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Särdrag i internationell politik
Vad innebär ett barnperspektiv
EU 2020 going Local. INTERREG IV:C Resan, hur det hela började.
i kommuner, landsting/regioner
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
DAGENS RUBRIKER KONVENTIONEN OCH STATEN Rapporteringssystemet
Bilder för lokal utbildning
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Vi blir Region Jönköpings län
Landstinget i Uppsala län 2014
Etnicitet och Nationalism
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr i PEDAGOGIK
Globalt till lokalt! Arbete för mänskliga rättigheter i Sverige
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Att skriva brev och mejl till uppgiftslämnare Agneta Häggström, Försäkringskassan Karin Hansson,
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
From Great To Excellent
Regionkommun i Dalarna 2019
Barnkonventionen i förskolan
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Integritet läroplansanalys.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Konventionens juridiska status i Sverige
Normaliseringsprocessen
Här lär vi oss om 1900 talet. Århundradet som ligger oss närmst!
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar Den här presentationen visar exempel på hur en organisation.
Barnets rättigheter: historik och bakgrund
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning
Spridning av säkrare praxis
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Konventionens juridiska status i Sverige
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Mänskliga rättigheter
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Forskning om implementeringen av barnets rättigheter Forskning om implementering tar sin utgångspunkt i hur en fråga kan fås att genomsyra en organisation eller verksamhet. Vilken fråga det gäller spelar egentligen ingen roll, implementering sker eller sker inte beroende av hur mogen mottagaren är. Den forskning som är utgångspunkten här är Elizabeth Englundhs avhandling från 2008: ”Folkrätt för barn som pedagogiskt åtagande: statligt ansvar – regionalt lärande?”

”Det här har ingen bäring på oss” ”Det här behövs inte” Meningserbjudande Inre motivation Konven- tionen ”Det här har ingen bäring på oss” ”Det här behövs inte” Yttre motivation I arbetet med barnets rättigheter kan man mötas av olika attityder till att barn har egna rättigheter. I Elizabeth Englundhs forskning om Landstinget Sörmlands implementeringsarbete visade det sig att intervjupersonerna på olika nivåer i organisationen, sammanlagt 47 st, intog olika hållningar till konventionen. Bilden visar fyra olika hållningar, placeringen på bilden innebär inget motsatsförhållande mellan de olika hållningarna utan mer att de utgår från konventionen. Klockan 12 - Meningserbjudande Här finns personer från alla nivåer i organisationen och de här personerna uttrycker att de ser konventionen som en möjlighet att besluta eller arbeta bättre och mer med utgångspunkt i rättigheterna. De har lagt till rättigheterna till det arbetet de redan gör. De har sett möjligheterna med konventionen. Ett pedagogiskt begrepp för detta är meningserbjudande. Konventionen kom som ett erbjudande till de här personerna och de såg meningen med det och börjad arbeta och fatta beslut på ett nytt sätt. De kan sägas ha en inre motivation, det var barnen som var utgångspunkten för några av de här informanterna. Klockan 6 – ”Det här gör vi redan” Vilka tror ni gömmer sig i den här gruppen? Jo, det är de personer som arbetar med barnen. De tänker att eftersom de arbetar med barnen så tillämpar de automatiskt rättigheterna. Så är det ju inte, tyvärr. Det finns inget som säger att man tillämpar rättigheterna i arbetet för att man arbetar med barn. Däremot kan man arbeta mycket bra med barn utan att arbeta rättighetsbaserat. Det är en utmaning att nå den här gruppen. Klockan 3 – ”Det här behövs inte” Den här gruppen arbetar med administration eller högre upp i organisationen och de uttrycker att den här frågan inte behövs för att den inte efterfrågas av den politiska nivån. Varför ska man arbeta med en uppgift som igen efterfrågar (en relevant fråga i sig)? Den dagen arbetat efterfrågas i organisationen kommer de här personerna göra vad som efterfrågas därför att en byråkratisk organisation bygger på det. De kan sägas ha en yttre motivation. Klockan 9 – ”Det här har ingen bäring på oss” Den sista gruppen har inga barn i sina verksamheter (till exempel geriatrik) och kan därför inte direkt se hur arbetet skulle kunna gälla även dem. Det finns ju barn överallt och om de här verksamheterna får hjälp med att hitta ”sina” barn och få lite hjälp med idéer som är anpasade till dem så kommer de att göra något. Ingen kan inte göra allt men alla kan göra något. Någon gång i barnrättsarbete är det troligt att man möter de här hållningarna, kanske i lite olika skepnader, och det är viktigt att förhålla sig till det och arbeta både systematiskt och strategiskt. ”Det här gör vi redan”

Kunskapsutveckling Implementering Tillämpning Metoder Verktyg När kunskapsutveckling och implementering är i fas är tillämpning möjlig. Om kunskap saknas vet man inte vad som ska tillämpas och om implementering saknas är det alltid någon som kan säga att ”det här behöver vi inte göra för det finns inte beslut på det”. Det är i tillämpningen som verktyg och metoder väljs.

Den politiska dimensionen Internationellt, nationellt, regionalt, lokalt Den juridiska dimensionen Den pedagogiska dimensionen Konventionen i det nationella rättssystemet Konventionen i praktiken Att genomföra barnets rättigheter i ett land är ett implementeringsarbete i fyra dimensioner. Den politiska dimensionen är viktig för att det är en internationell överenskommelse mellan staters högsta politiska ledning och beslutad om i FN:s högsta politiska organ, generalförsamlingen. Sedan är det politiska beslut på nationell nivå i varje stat som avgör hur konventionen antas eller inte. I Sverige har det blivit praxis att beslut även fattas på lokal och regional nivå även om det inte är nödvändigt eftersom en konvention är bindande. Den juridiska dimensionen visar hur konventionen förhåller sig till nationell lagstiftning. Sverige har beslutat att inkorporera konventionen i svensk lag 1 januari 2020. Tidigare använde vi oss av det som kallas transformering. Att ta in olika artiklar ur konventionen i relevanta lagar. Som exempel på det kan nämnas Skollagen, Socialtjänstlagen, Patientlagen. Den pedagogiska dimensionen visar vilka metoder och verktyg vi väljer för att tillämpa konventionen i olika kontexter. Den etiska dimensionen, slutligen, handlar om hur vi ser på barnet som medborgare, hur vi pratar om och förhåller oss till barn. Den etiska dimensionen Hur vi ser på barnet som medborgare