Company name Your name(s)
We believe in this concept because …
Need [Vilket problem vill projektgruppen lösa? Vem är kunden/kunderna som äger detta problem? Har kundens verkliga behov verifierats och i så fall hur? Om potentiella kunder har kontaktats, beskriv utfall och relationer.]
Approach [På vilket sätt vill ni lösa kundens problem – vad är kunderbjudandet? Hur ska ni tjäna pengar – vilken affärsmodell ska tillämpas?]
Benefit [Vad är det som gör er vara/tjänst unik? Varför ska kunden välja just er lösning?]
Competition [Beskriv översiktligt marknaden (mikro – makro) och uppskatta om möjligt dess storlek och tillväxt. Finns det några existerande alternativa lösningar? Beskriv dessa och förklara på vilket sätt de skiljer sig i jämförelse med ert angreppssätt.]
Current status [Beskriv i vilket stadie (utvecklingsfas) konceptet befinner sig för närvarande. Beskriv en eventuell prototyp eller liknande om en sådan har utvecklats. Beskriv eventuella tekniska hinder/problem som måste lösas för att produkten skall kunna nå marknaden.]
Investor remarks – previous meeting [Beskriv vilka synpunkter ni fick av investeraren vid förra mötet och hur ni har eventuellt åtgärdat dessa och med vilka aktiviteter. Vilka mål har ni uppnått sedan förra mötet?]
Team and competence [Beskriv projektdeltagarna och deras roll i projektet. Beskriv vilket behov av kompetens (på kort och längre sikt) som behövs för att genomföra verifieringsprojektet.]
Budget/money needed
Acitivity plan/what you will do with the money
Commercial and technical risks
Commercialisation [Beskriv hur ni planerar att kommersialisera affärskonceptet. Vilken strategi är lämplig i erat fall (t.ex. licensaffär, starta ett bolag eller resa riskkapital)? Beskriv nyckelpersonernas framtida roll.]