Hörselnedsättning i kombination med neuropsykiatriska svårigheter BUP mottagning för hörselskadade och döva, Lena Mejstad & Ellinor Månsson
BUP- mottagningen för hörselskadade och döva Barn 0-18 år med barnpsykiatrisk problematik– en verksamhet för alla åldrar och diagnoser, men för en speciell grupp barn Barn med hörselnedsättning, dövhet, inklusive barn med CI Barn till föräldrar med hörselnedsättning/dövhet Personal: Kuratorer Lena Mejstad & Sara Lilienberg Överläkare Hanna Essner Psykolog Ellinor Månsson Sjuksköterska Anna Bergström-Ekeblom
BUP mottagningen för hörselskadade och döva Besöksadress/postadress: Barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen för hörselskadade och döva Lovisastigen 15 221 85 Lund Telefon: 046-17 44 35 (reception) 046-17 44 87 / 0768 - 87 14 44 (kurator) 046-17 44 86 / 0768 – 87 15 63 (psykolog)
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Vad är ADHD? ADHD är en diagnosterm som beskriver personer med koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet, av en grad som gör att de får stora problem med sociala relationer och inlärning. Dessa beteendeproblem blir så stora att de påverkar individens anpassningsförmåga dvs det blir en funktionsnedsättning i vardagen. ADHD huvudsakligen ouppmärksam form (=ADD - Attention Deficit Disorder) ADHD är en kriteriebaserad diagnos dvs grundar sig helt på att vissa beteendekriterier är uppfyllda säger inget om vad som orsakar tillståndet Beskriver hur personen fungerar med: Koncentrationsförmåga Uthållighet Respons och kontroll – impulsivitet. ”Att hitta bromsen” Drivmotor - över/underaktivitet Informationsbehandling - förmåga planera/organisera, problemlösning, minne, tolkning av beteende/situationer
ADHD-symtom Symtom på ouppmärksamhet: Är ofta ouppmärksamt på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkesliv eller andra aktiviteter Har ofta svårt att behålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller att inte förstå instruktionerna) Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor) Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg) Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli Är ofta glömsk i det dagliga livet
ADHD-symtom forts. Symtom på hyperaktivitet: Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar en längre stund Springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än som är lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan det var begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet) Har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla Verkar ofta vara ”på språng” eller på ”högvarv” Pratar ofta överdrivet mycket Impulsivitet: Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren frågat färdigt Har ofta svårt vänta på sin tur Avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar)
Vad är Autism? Autism är en medfödd eller tidigt förvärvad genomgripande funktionsnedsättning som: innebär svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation tillsammans med en benägenhet att göra saker på ett upprepat, oflexibelt och ibland lite udda sätt. Tidigare skiljde man mellan autism och Aspberger. Idag ser man det som ett spektrum och använder endast beteckningen autism. Går att upptäcka och diagnosticera tidigt. Tidiga insatser med intensiv beteendeträning har bättre effekt än insatser vid högre ålder.
Diagnoskriterier vid Autism A. Varaktiga brister i förmågan till social kommunikation och social interaktion i ett flertal olika sammanhang vilket visar sig i samtliga tre nedansåtende kriterier: Bristande förmåga till social ömsesidighet Britande förmåga till icke verbalt kommunikativ beteende vid sociala interaktioner Bristande förmåga att utveckla, bevara och förstå relationer B. Begränsade, repetitiva mönster i beteende, intressen eller aktiviteter vilket visar sig i mins två av följande: Stereotypa eller repetitiva motoriska rörelser, stereotypt eller repetitivt tal eller bruk av föremål Insisterar på att inget förändras i vardagen, oflexibel fixering vid rutiner eller ritualiserade mönseter i verbala eller icke-verbala beteenden Starkt begränsade, fixerade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering Hyper- eller hyporeaktiv vid sensorisk stimulering eller säreget intressen för sensoriska aspekter av omgivningen
Hörselnedsättning i kombination med NP-problematik Barn med hörselnedsättning och dövhet kommer för utredning senare än hörande barn Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är vanligare i gruppen hörselskadade och döva ENERGI – att hushålla med sin energi. Trötthet. Dubbelt ”bestraffad”? KOMMUNIKATION OCH ÖGONKONTAKT – Vid autism - behov av ök. för att höra kan ge skenbart bättre ögonkontakt, alt. svårt att ta tecken när ök. blir för påträngande. Vid ADHD kortvarig ök. kan bli svårt i kommunikation med teckenspråksberoende personer. AVVIKANDE PERCEPTION – överkänslighet för ljud eller sensoriska intryck kan göra det svårt med hörselhjälpmedel
Barn med hörselnedsättning/dövhet och ADHD Hörselnedsättningen förstärker och förvärrar svårigheterna med uppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet Svårt med intryck, går ej att hålla koncentration på flera saker samtidigt – går ej att selektera Svårigheter att använda hörapparat pga: ADHD-symtom Perceptionssvårigheter ex ljudkänslighet, beröringskänslighet (använder inte hörapparat) Identitetsproblematik
Symtom som kan misstolkas ADHD Hörselnedsättning/påverkan Ouppmärksam / koncentrationssvårigheter 1. Missar pga. hörselnedsättningen 2. Lätt distraherad 2. Störs av bakgrundsljud 3. Hyperaktiv/rastlös 3. Trött 4. Impulsiv ffa aggressionsutbrott 4. Misstolkar/missförstår pga. hörseln 5. Svårt vänta på sin tur, avbryter, påträngande 5. Pratar mycket
Hörselnedsättning/dövhet och ADHD Anpassningar och behov Rekommendationer för barn med ADHD vs. rekommendationer för barn med hörselnedsättning- när krockar de? T.ex: Placering i klassrum Tekniska hjälpmedel Rutiner och struktur Anpassade instruktioner Igångsättningshjälp Pauser Samarbete föräldrar och skola Språkstimulans
Hörselnedsättning/dövhet och autism Bland barn med svår hörselnedsättning har ca 10% även autism Barn med hörselnedsättning som också har autism diagnosticeras ofta senare än barn utan hörselnedsättning Barn med normal hörsel diagnostiseras i genomsnitt 3 års ålder, medan den genomsnittliga åldern för autismdiagnos hos ett barn med hörselnedsättning är 5 ½ år
Skillnader i symtombilden och i behov Hos barn med hörselskada, dövhet och autism Hos barn med Autism Svårigheter med ögonkontakt Begränsad användning av gester Behov av visuellt stöd, språket inte lika betydelsefullt. Tydlig struktur och rutiner, bildschema Habiliteringens tidiga insatser, grundläggande för kommunikationsutvecklingen. IBT, Lågaffektivt bemötande Ökad användning av ögonkontakt Ökad användning av gester Behov av visuellt stöd, ”avskalat språk” Dilemma i behandling
Autism vid hörselnedsättning/dövhet Dubbla svårigheter- dilemma kring insatser för kommunikation Hörselnedsättningen/dövheten i sig Autism
Era tankar, frågor m.m.
Källor: Informationen i följande presentation är en sammanställning av fakta hämtad från bl.a. ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv redaktör - Gunilla Thernlund och Lena Nylander ADHD-Guiden för föräldrar – Russel Barkley Barn- och ungdomspsykiatri – Christopher Gillberg och Lars Hellgren DSM-V Överläkare Ewa Tanc PowerPoint-presentation
TACK!