Hörselnedsättning i kombination med neuropsykiatriska svårigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Neuropsykiatrisk funktionshinder
Advertisements

Autism och Asbergers Syndrom
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Strokerehabilitering Håkan Carlsson Leg. Sjukgymnast VO Neurologi och rehabiliteringsmedicin.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Barn och ungdomars utveckling
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Hur formas personligheten?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Människokännedom.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Att bemöta och bli bemött
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Funktionsskillnader Tommy Hagström begripsam.com.
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Om grupper/team & grupprocesser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Kurs mindfulness Studenthälsan
Psykisk ohälsa – Ett sjukdomstillstånd eller en del av livet?
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Rätten till friluftsliv
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Skolledningskonferens
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Nationell Patient Översikt
Dagrehabilitering Lasarettet i Ystad Information 2018 –
Den fria tiden Gabriel Montgomery.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
ADHD hos barn och unga Psykiatriveckan 2018 Karin Elardt psykolog
Social kommunikation Annika Grenhage vecka 36, 2018.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Seniorprofessor, Uppsala universitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Välkommen till föräldramöte Lerkil P11/7 år
Återkoppling.
LikabehandlingsplAnen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hjälp, vad skall jag göra…
Fritt efter C.O. Malm Helsingfors Tidning 1852
Presentationens avskrift:

Hörselnedsättning i kombination med neuropsykiatriska svårigheter BUP mottagning för hörselskadade och döva, Lena Mejstad & Ellinor Månsson

BUP- mottagningen för hörselskadade och döva Barn 0-18 år med barnpsykiatrisk problematik– en verksamhet för alla åldrar och diagnoser, men för en speciell grupp barn Barn med hörselnedsättning, dövhet, inklusive barn med CI Barn till föräldrar med hörselnedsättning/dövhet Personal: Kuratorer Lena Mejstad & Sara Lilienberg Överläkare Hanna Essner Psykolog Ellinor Månsson Sjuksköterska Anna Bergström-Ekeblom

BUP mottagningen för hörselskadade och döva Besöksadress/postadress: Barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen för hörselskadade och döva Lovisastigen 15 221 85 Lund Telefon: 046-17 44 35 (reception) 046-17 44 87 / 0768 - 87 14 44 (kurator) 046-17 44 86 / 0768 – 87 15 63 (psykolog)

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Vad är ADHD? ADHD är en diagnosterm som beskriver personer med koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet, av en grad som gör att de får stora problem med sociala relationer och inlärning. Dessa beteendeproblem blir så stora att de påverkar individens anpassningsförmåga dvs det blir en funktionsnedsättning i vardagen. ADHD huvudsakligen ouppmärksam form (=ADD - Attention Deficit Disorder) ADHD är en kriteriebaserad diagnos dvs grundar sig helt på att vissa beteendekriterier är uppfyllda säger inget om vad som orsakar tillståndet Beskriver hur personen fungerar med: Koncentrationsförmåga Uthållighet Respons och kontroll – impulsivitet. ”Att hitta bromsen” Drivmotor - över/underaktivitet Informationsbehandling - förmåga planera/organisera, problemlösning, minne, tolkning av beteende/situationer

ADHD-symtom Symtom på ouppmärksamhet: Är ofta ouppmärksamt på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkesliv eller andra aktiviteter Har ofta svårt att behålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller att inte förstå instruktionerna) Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor) Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg) Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli Är ofta glömsk i det dagliga livet

ADHD-symtom forts. Symtom på hyperaktivitet: Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar en längre stund Springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än som är lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan det var begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet) Har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla Verkar ofta vara ”på språng” eller på ”högvarv” Pratar ofta överdrivet mycket Impulsivitet: Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren frågat färdigt Har ofta svårt vänta på sin tur Avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar)

Vad är Autism? Autism är en medfödd eller tidigt förvärvad genomgripande funktionsnedsättning som: innebär svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation tillsammans med en benägenhet att göra saker på ett upprepat, oflexibelt och ibland lite udda sätt. Tidigare skiljde man mellan autism och Aspberger. Idag ser man det som ett spektrum och använder endast beteckningen autism. Går att upptäcka och diagnosticera tidigt. Tidiga insatser med intensiv beteendeträning har bättre effekt än insatser vid högre ålder.

Diagnoskriterier vid Autism A. Varaktiga brister i förmågan till social kommunikation och social interaktion i ett flertal olika sammanhang vilket visar sig i samtliga tre nedansåtende kriterier: Bristande förmåga till social ömsesidighet Britande förmåga till icke verbalt kommunikativ beteende vid sociala interaktioner Bristande förmåga att utveckla, bevara och förstå relationer B. Begränsade, repetitiva mönster i beteende, intressen eller aktiviteter vilket visar sig i mins två av följande: Stereotypa eller repetitiva motoriska rörelser, stereotypt eller repetitivt tal eller bruk av föremål Insisterar på att inget förändras i vardagen, oflexibel fixering vid rutiner eller ritualiserade mönseter i verbala eller icke-verbala beteenden Starkt begränsade, fixerade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering Hyper- eller hyporeaktiv vid sensorisk stimulering eller säreget intressen för sensoriska aspekter av omgivningen

Hörselnedsättning i kombination med NP-problematik Barn med hörselnedsättning och dövhet kommer för utredning senare än hörande barn Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är vanligare i gruppen hörselskadade och döva ENERGI – att hushålla med sin energi. Trötthet. Dubbelt ”bestraffad”? KOMMUNIKATION OCH ÖGONKONTAKT – Vid autism - behov av ök. för att höra kan ge skenbart bättre ögonkontakt, alt. svårt att ta tecken när ök. blir för påträngande. Vid ADHD kortvarig ök. kan bli svårt i kommunikation med teckenspråksberoende personer. AVVIKANDE PERCEPTION – överkänslighet för ljud eller sensoriska intryck kan göra det svårt med hörselhjälpmedel

Barn med hörselnedsättning/dövhet och ADHD Hörselnedsättningen förstärker och förvärrar svårigheterna med uppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet Svårt med intryck, går ej att hålla koncentration på flera saker samtidigt – går ej att selektera Svårigheter att använda hörapparat pga: ADHD-symtom Perceptionssvårigheter ex ljudkänslighet, beröringskänslighet (använder inte hörapparat) Identitetsproblematik

Symtom som kan misstolkas ADHD Hörselnedsättning/påverkan Ouppmärksam / koncentrationssvårigheter 1. Missar pga. hörselnedsättningen 2. Lätt distraherad 2. Störs av bakgrundsljud 3. Hyperaktiv/rastlös 3. Trött 4. Impulsiv ffa aggressionsutbrott 4. Misstolkar/missförstår pga. hörseln 5. Svårt vänta på sin tur, avbryter, påträngande 5. Pratar mycket

Hörselnedsättning/dövhet och ADHD Anpassningar och behov Rekommendationer för barn med ADHD vs. rekommendationer för barn med hörselnedsättning- när krockar de? T.ex: Placering i klassrum Tekniska hjälpmedel Rutiner och struktur Anpassade instruktioner Igångsättningshjälp Pauser Samarbete föräldrar och skola Språkstimulans

Hörselnedsättning/dövhet och autism Bland barn med svår hörselnedsättning har ca 10% även autism Barn med hörselnedsättning som också har autism diagnosticeras ofta senare än barn utan hörselnedsättning Barn med normal hörsel diagnostiseras i genomsnitt 3 års ålder, medan den genomsnittliga åldern för autismdiagnos hos ett barn med hörselnedsättning är 5 ½ år

Skillnader i symtombilden och i behov Hos barn med hörselskada, dövhet och autism Hos barn med Autism Svårigheter med ögonkontakt Begränsad användning av gester Behov av visuellt stöd, språket inte lika betydelsefullt. Tydlig struktur och rutiner, bildschema Habiliteringens tidiga insatser, grundläggande för kommunikationsutvecklingen. IBT, Lågaffektivt bemötande Ökad användning av ögonkontakt Ökad användning av gester Behov av visuellt stöd, ”avskalat språk” Dilemma i behandling

Autism vid hörselnedsättning/dövhet Dubbla svårigheter- dilemma kring insatser för kommunikation Hörselnedsättningen/dövheten i sig Autism

Era tankar, frågor m.m.

Källor: Informationen i följande presentation är en sammanställning av fakta hämtad från bl.a. ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv redaktör - Gunilla Thernlund och Lena Nylander ADHD-Guiden för föräldrar – Russel Barkley Barn- och ungdomspsykiatri – Christopher Gillberg och Lars Hellgren DSM-V Överläkare Ewa Tanc PowerPoint-presentation

TACK!