Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola Verksamheten är ett samarbete mellan Åbo Akademi, Vasa övningsskola och Vasa övningsskolas eftis Eftisklubben arrangeras inom ramen för MIFU- projektet, Finska i och utanför skolan, vid Åbo Akademi Michaela Pörn, projektledare, michaela.poern@abo.fi Johanna Törni, assistent/klubbledare, johanna.torni@vaasa.fi Projektet finansieras av Åbo Akademi, Stiftelsen för Åbo Akademi, Svenska kulturfonden och Föreningen Konstsamfundet. 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa
Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa Finska i och utanför skolan – ett utvecklingsprojekt med lärare, elever och föräldrar i åk 1-6 i svenska skolor i Finland Syfte Att stödja elevers inlärning av finska i och utanför skolan med målet att utarbeta nya arbetssätt och metoder som hjälper eleverna att utveckla en bred kommunikativ kompetens Utvecklingsarbetet i skolan (finskundervisningen) Ett samarbete mellan forskare och lärare Utvecklingsarbetet utanför skolan (eftisklubb på finska) Ett samarbete mellan forskare, klubbledare och föräldrar 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa
Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa Eftisklubb på finska – ett pilotprojekt Bakgrund Eftisklubb på finska 4h/vecka för ettor 14 intresserade varav ca hälften med två- eller flerspråkig bakgrund (finska, spanska, ryska, indiska) Två grupper: ”svenskspråkig” och ”tvåspråkig” Övergripande syfte att väcka barnens motivation och intresse för finska att öka barnens kontakt med och användning av finska att fungera som stöd för finskundervisningen i skolan 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa
Verksamhetsbeskrivning Syfte och målsättningar Syftet är att uppmuntra barnen att bekanta sig med finska och med situationer där finska används i närmiljön. Målet är att barnen ska lära sig förstå talad finska och så småningom kunna kommunicera på finska i vardagliga situationer. Innehåll och metoder Verksamheten är uppbyggd kring olika veckoteman, såsom natur, miljö, hemmet, sång och musik etc. Lärandet sker bl.a. genom lek, rörelser, sånger, berättelser och spel. Fokus ligger på att lyssna, upprepa och tala finska i konkreta och lekfulla situationer. 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa
Veckotema: Människan - introducerande fas I) Jättemänniska i sanden Syftet är att väcka barnens nyfikenhet och intresse II) Rörelselek – ”Pää-vatsa-jalat” Syftet är att barnen ska lära sig förstå namn på några kroppsdelar på finska 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa
Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa Veckotema: Människan - fördjupande fas III) Rörelsesång – ”Pää-olkapää-peppu-polvet-varpaat” Syftet är att barnen ska lära sig att upprepa och uttala ord för olika kroppsdelar på finska IV) Sånglek – ”Kävelen, kävelen ...” Syftet är att barnen ska lära sig förstå ord för nya kroppsdelar på finska 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa
Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa Veckotema: Människan - avslutande fas V) Ritlek – Jättemänniska på kartong Syftet är att befästa barnens kunskaper i att förstå ord för olika kroppsdelar på finska 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa
Resultat och tillämpningar Barnens lärande och språkutveckling dokumenteras och följs upp kontinuerligt genom: Forskares videoobservationer Klubbledares dokumentation i ett observationsschema Föräldraenkät och -intervjuer Lärarhandledning 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa