Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DigIT Kompetensutveckling för alla medarbetare. DigIT Hur kom DigIt till? Digital teknik som hjälpmedel i arbetslivet och hos brukarna ökar – vi hänger.
Advertisements

Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Affärsplan 2010/2011 Förskolan Karlavagnen. Innehåll Företagets Vision Analys Målsättningar Strategier Planer Prioriteringar.
Spelarutbildning Holmars IF. Inledning Välkomna Presentation instruktörer Cirkulera namnlista ( och SISU cirkelanmälan (flera!) Presentera.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Välkommen! Nu ska vi komma igång med att skapa med kod.
Vad är musik? Namn på skolan.
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Svenska som andraspråk 1
Schacks implementation under skoltids
Nätverket Svenska nus skolbesök
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
En plattform för samhällsekonomisk analys
Fotbollsträning 27 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Pedagogik.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Den retoriska arbetsprocessen
Öppet hus Skolans namn Datum.
Formativt lärande.
Svenska i gymnasieskolan
Finland.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LPP – HLR HLR och säkerhet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Tankar om lärplattan i förskolan
Projekt läslust Att upptäcka kulturen & litteraturen
- Mottagare, medborgare, medskapare
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Språkförhållanden i sverige och övriga norden
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Skolledningskonferens
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Nästa Steg- Malgomajskolan 3.0
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Workshop om språkutveckling på arbetsplatsen
Tips för det praktiska ledarskapet
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Fortbildning för pedagoger
Presentation för föräldrar
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Ny teknik för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter
Presentationens avskrift:

Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola Verksamheten är ett samarbete mellan Åbo Akademi, Vasa övningsskola och Vasa övningsskolas eftis Eftisklubben arrangeras inom ramen för MIFU- projektet, Finska i och utanför skolan, vid Åbo Akademi Michaela Pörn, projektledare, michaela.poern@abo.fi Johanna Törni, assistent/klubbledare, johanna.torni@vaasa.fi Projektet finansieras av Åbo Akademi, Stiftelsen för Åbo Akademi, Svenska kulturfonden och Föreningen Konstsamfundet. 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa

Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa Finska i och utanför skolan – ett utvecklingsprojekt med lärare, elever och föräldrar i åk 1-6 i svenska skolor i Finland Syfte Att stödja elevers inlärning av finska i och utanför skolan med målet att utarbeta nya arbetssätt och metoder som hjälper eleverna att utveckla en bred kommunikativ kompetens Utvecklingsarbetet i skolan (finskundervisningen) Ett samarbete mellan forskare och lärare Utvecklingsarbetet utanför skolan (eftisklubb på finska) Ett samarbete mellan forskare, klubbledare och föräldrar 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa

Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa Eftisklubb på finska – ett pilotprojekt Bakgrund Eftisklubb på finska 4h/vecka för ettor 14 intresserade varav ca hälften med två- eller flerspråkig bakgrund (finska, spanska, ryska, indiska) Två grupper: ”svenskspråkig” och ”tvåspråkig” Övergripande syfte att väcka barnens motivation och intresse för finska att öka barnens kontakt med och användning av finska att fungera som stöd för finskundervisningen i skolan 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa

Verksamhetsbeskrivning Syfte och målsättningar Syftet är att uppmuntra barnen att bekanta sig med finska och med situationer där finska används i närmiljön. Målet är att barnen ska lära sig förstå talad finska och så småningom kunna kommunicera på finska i vardagliga situationer. Innehåll och metoder Verksamheten är uppbyggd kring olika veckoteman, såsom natur, miljö, hemmet, sång och musik etc. Lärandet sker bl.a. genom lek, rörelser, sånger, berättelser och spel. Fokus ligger på att lyssna, upprepa och tala finska i konkreta och lekfulla situationer. 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa

Veckotema: Människan - introducerande fas I) Jättemänniska i sanden Syftet är att väcka barnens nyfikenhet och intresse II) Rörelselek – ”Pää-vatsa-jalat” Syftet är att barnen ska lära sig förstå namn på några kroppsdelar på finska 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa

Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa Veckotema: Människan - fördjupande fas III) Rörelsesång – ”Pää-olkapää-peppu-polvet-varpaat” Syftet är att barnen ska lära sig att upprepa och uttala ord för olika kroppsdelar på finska IV) Sånglek – ”Kävelen, kävelen ...” Syftet är att barnen ska lära sig förstå ord för nya kroppsdelar på finska 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa

Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa Veckotema: Människan - avslutande fas V) Ritlek – Jättemänniska på kartong Syftet är att befästa barnens kunskaper i att förstå ord för olika kroppsdelar på finska 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa

Resultat och tillämpningar Barnens lärande och språkutveckling dokumenteras och följs upp kontinuerligt genom: Forskares videoobservationer Klubbledares dokumentation i ett observationsschema Föräldraenkät och -intervjuer Lärarhandledning 2.5.2019 Åbo Akademi - Strandgatan 2 - 65101 Vasa