Jämlik kultur. Jämlik kultur Lödöse museum-arkeologiskt museum på platsen för ”det medeltida Göteborg” och Lödöse filialbibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Halvtidsrapport: Trygghetsgruppen Stockholmskommissionen, träff den 31 augusti 2012.
Insamling och gallring
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Folkhälsa och funktionshinderspolitiken - hälsa på lika villkor
Uppfyller WCAG - men ändå hur svårt som helst Stefan Johansson
The Mediated Window Enabling remote presence to cultural heritage sites Det Medierade Fönstret Möjliggör medierad närvaro till kulturmiljöer Ett forskningssamarbete.
Teknik och konstarten i symbiotiskt förhållande: Tekniken fylls med innehåll Tekniken en förutsättning för filmen.
Visste du att… •98 % hinner inte läsa det de vill •Mer 90 % är text •Overload av information •Ledig bandbredd = Öron Vi tror på ljud som budbärare.
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Hur är läget i kommunerna? • 31 kommuner har inventerat sitt bostadsbestånd • Flest hinder kvar i vårdcentraler, socialkontor och skolor • Hälften har.
Projektansvarig Inger Landen Projektledare Marie Walther
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Vart är utställningsmediet på väg? Vi söker i samtiden efter svaren på framtidens frågor.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
DART 2009 – en kort presentation
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Tillgänglighets- uppdraget
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Sjöfart och teknikmuseet Projekt i samarbete mellan museet och Sege Parks förskola.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
LEDER LOKAL- OCH ORGANISATIONSUTVECKLING TILL EN PERSONCENTRERAD VÅRD? Forskningsprojekt inom profilområdet Hälsa, miljö och vård.
Läroplansträff fritidshem
Dolda funktionsnedsättningar
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Projekt ”TAKK för Språket”
- aktiva och delaktiga medborgare Det goda livet.
Vad händer idag? Samlarens skatter Expertbesök. Allmänt Expertbesök av Kukka-Maaria Kallio från Österbottens museum Arrangeras i eget klassrum eller i.
Flygresan till Iran Klassen anordnade en flygresa till Iran. Här är våra piloter på planet. De hälsar alla välkoma på svenska och persiska.
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Det fysisk-virtuella livet Nya medier, vt02 Anette Hansson,Therése Wallström.
Bibliotek
Föra in tillgänglighet i undervisningen
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Autism och Asbergers Syndrom
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Förberedelse av pilot ”Fråga alla” Alla elever får vid elevhälsodamtalet frågor om psykosociala risker i i hemmiljön – pilot hösten 2016 i Enköping och.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
Möjlighet till Egen Kraft!
Ledarskap.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Lära för livet!.
Barnkonventionen i förskolan
Digitaliseringens möjligheter och problem
Per Lodenius Riksdagsledamot(C)
Bostäder anpassade för äldre?
Filmtajm!.
Föreningen kognitivt stöd
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Att lära på mottagarens villkor
KRUT ATT GE PLATS.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Välkommen till Forsviks Bruk!
Göteborgs konstmuseum
Prata om våld med pictobilder
Välkommen till Forsviks bruk!
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Jämlik kultur

Lödöse museum-arkeologiskt museum på platsen för ”det medeltida Göteborg” och Lödöse filialbibliotek

Marie Schmidt * Mamma till 2 barn med AST, ocd och adhd resp add * Museipedagog på Lödöse museum

Det började med en utbrändhet, ett misslyckat museibesök och ett lyckat museibesök….

Museum of childhood, London Making SENse backpack för barn med autism; karta över utställningarna, hörselkåpor, widgitsymboler, taktila föremål

…..funktionshinder härrör från samspel mellan personer med funktionsnedsättningar och hinder som är betingade av attityder och miljön, vilka motverkar deras fulla och verkliga deltagande i samhället på lika villkor som alla andra. Ur ”Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning” Konventionen har undertecknats, ratificerats och trädde i kraft 14 januari 2009

Insikterna jag gjort: Många besökare behöver ta del av museiutställningarna på ett annat sätt än att titta på föremål genom glas. En del personer upplever musei- och biblioteksmiljön som väldigt utmanande, med ekande ljud, ljus och oförutsägbara rörelser hos andra besökare. Andra har svårt att hålla gemensamt fokus och stå still och lyssna på en guide. Vi funkar olika och det är bra! Alla har rätt till kultur på det sätt som funkar för dem- en jämlik kultur! Mål: Ett museum/bibliotek som funkar för alla!

Basutställningen, Lödöse museum

Samarbetspartners/ medlemmar i expertgrupper Lilla Edets bibliotek Intresseföreningen Attention Lärare från särskola, träningsskola och SU - grupper Elever från särskola, träningsskola och SU - grupper Familjer Boenden för barn med autism och/eller intellektuell funktionsnedsättning Kulturhuset Eldorado i Göteborg (för personer med svår IF)

Studiebesök på museer i London Museum of London, Brittish museum, V&A Museum of childhood, Wellcome collection, RAF museum Warszawa Wilanów museum

Sensoriskt rum, Museum of childhood, London

Hands on/interaktivt drama, Museum of London

Wellcome collection, London Wellcome collection, London. Dolda lådor och fack med taktila föremål, text och brailleskrift.

Pedagogiskt bord och ”hub”, Wellcome Collection, London

Vad underlättar för en besökare med npf? Plats att vara ifred på (kryp-in, hub att vila sinnena i) Avskalad miljö utan för mycket sinnesintryck Förberedelsehäfte med foton på miljöer och personal inkl toalett och kapprum, exteriör etc Anpassade programpunkter och visningar. T e x visningar som börjar med att man går igenom vad man ska göra med bildschema. Utställningar/visningar/programpunkter där symboler/pekprat används vid kommunikation . Taktila föremål

Museilektioner med pekpratskartor Museilektioner med pekpratskartor. Togs fram efter kurs på Dart, ett kommunikations- och dataresurscenter för personer med funktionsnedsättning som tillhör Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Det sensoriska rummet, Lödöse museum och bibliotek

Taktil fotplatta

Taktilt golv som är en del av berättelsen om medeltidens Lödöse

Museipedagogik på särskilt vis ur Lödöse museums skolprogram

Visual story, London museum of transport

Ur Förberedelsehäftet

Tack för mig! Upplev det sensoriska rummet på egen hand http://www.lodosemuseum.se/siteassets/lodose-museum/for- skolan/jk-broschyr-pa-egen-hand-dig.pdf Förberedelsehäfte http://www.lodosemuseum.se/siteassets/lodose-museum/for- skolan/forberedelsehafte-hafte-2018-uppslag.pdf Digital publikation https://expo.vastarvet.se/presentationer/jamlik-kultur/ Marie Schmidt, museipedagog Lödöse museum,Västarvet marie.schmidt@vgregion.se