Jämlik kultur
Lödöse museum-arkeologiskt museum på platsen för ”det medeltida Göteborg” och Lödöse filialbibliotek
Marie Schmidt * Mamma till 2 barn med AST, ocd och adhd resp add * Museipedagog på Lödöse museum
Det började med en utbrändhet, ett misslyckat museibesök och ett lyckat museibesök….
Museum of childhood, London Making SENse backpack för barn med autism; karta över utställningarna, hörselkåpor, widgitsymboler, taktila föremål
…..funktionshinder härrör från samspel mellan personer med funktionsnedsättningar och hinder som är betingade av attityder och miljön, vilka motverkar deras fulla och verkliga deltagande i samhället på lika villkor som alla andra. Ur ”Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning” Konventionen har undertecknats, ratificerats och trädde i kraft 14 januari 2009
Insikterna jag gjort: Många besökare behöver ta del av museiutställningarna på ett annat sätt än att titta på föremål genom glas. En del personer upplever musei- och biblioteksmiljön som väldigt utmanande, med ekande ljud, ljus och oförutsägbara rörelser hos andra besökare. Andra har svårt att hålla gemensamt fokus och stå still och lyssna på en guide. Vi funkar olika och det är bra! Alla har rätt till kultur på det sätt som funkar för dem- en jämlik kultur! Mål: Ett museum/bibliotek som funkar för alla!
Basutställningen, Lödöse museum
Samarbetspartners/ medlemmar i expertgrupper Lilla Edets bibliotek Intresseföreningen Attention Lärare från särskola, träningsskola och SU - grupper Elever från särskola, träningsskola och SU - grupper Familjer Boenden för barn med autism och/eller intellektuell funktionsnedsättning Kulturhuset Eldorado i Göteborg (för personer med svår IF)
Studiebesök på museer i London Museum of London, Brittish museum, V&A Museum of childhood, Wellcome collection, RAF museum Warszawa Wilanów museum
Sensoriskt rum, Museum of childhood, London
Hands on/interaktivt drama, Museum of London
Wellcome collection, London Wellcome collection, London. Dolda lådor och fack med taktila föremål, text och brailleskrift.
Pedagogiskt bord och ”hub”, Wellcome Collection, London
Vad underlättar för en besökare med npf? Plats att vara ifred på (kryp-in, hub att vila sinnena i) Avskalad miljö utan för mycket sinnesintryck Förberedelsehäfte med foton på miljöer och personal inkl toalett och kapprum, exteriör etc Anpassade programpunkter och visningar. T e x visningar som börjar med att man går igenom vad man ska göra med bildschema. Utställningar/visningar/programpunkter där symboler/pekprat används vid kommunikation . Taktila föremål
Museilektioner med pekpratskartor Museilektioner med pekpratskartor. Togs fram efter kurs på Dart, ett kommunikations- och dataresurscenter för personer med funktionsnedsättning som tillhör Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Det sensoriska rummet, Lödöse museum och bibliotek
Taktil fotplatta
Taktilt golv som är en del av berättelsen om medeltidens Lödöse
Museipedagogik på särskilt vis ur Lödöse museums skolprogram
Visual story, London museum of transport
Ur Förberedelsehäftet
Tack för mig! Upplev det sensoriska rummet på egen hand http://www.lodosemuseum.se/siteassets/lodose-museum/for- skolan/jk-broschyr-pa-egen-hand-dig.pdf Förberedelsehäfte http://www.lodosemuseum.se/siteassets/lodose-museum/for- skolan/forberedelsehafte-hafte-2018-uppslag.pdf Digital publikation https://expo.vastarvet.se/presentationer/jamlik-kultur/ Marie Schmidt, museipedagog Lödöse museum,Västarvet marie.schmidt@vgregion.se