Förordning (EU) 2017/373 REQUIREMENTS FOR AIRSPACE STRUCTURES

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Kristianstads Flygklubb Årsmöte 24 mars Verksamhetsberättelse för år 2012 IFR skolning med KVT Flygtidsuttaget har totalt sett ökat från 772h till.
Miljökonsulter. Som förstår uppdraget.
Allmän trafikplikt En vägledning.
Ekonomiska styrmedel inom kemikaliepolitiken
INFORMATION OM FÖRORDNINGARNA 1178/2011 OCH 290/2012
Västerås Segelflygklubb
Viktigaste nya kraven enligt förordningen om kosmetiska produkter
Arbete, energi och effekt
© 2008 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained here in is subject to change without notice 1 Warranty protects your hardware.
ILOs rekommendation 202 Social Protection Floors
Flyg A.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Skolskjuts Storholmen
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Fortsatt goda resultat sammantaget Matematik – en utmaning –Försämring jmf m föreg över tid i prov år nio och gymnasiet –Färre når kravnivå/mål än i svenska.
TEN-T och Fonden för ett sammanlänkat Europa Svenskt perspektiv
Entreprenörskapets dynamik Många äro kallade men få äro utvalda
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Val av transport till resmålet.
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Har du koll på Luftrummet?. Långtora 2009 Ö… Långtora, har vi öppnat Fjärdhundra idag? Ö… Långtora, har vi öppnat Fjärdhundra idag?
IED-EU:s direktiv om industriutsläpp 2010/75/EU
Utökning av nitratkänsliga områden Under 2011 kommer troligtvis det nitratkänsliga området att utökas för att i större grad ta hänsyn till statusklassningen.
Deltidsstationen i Nyland En följetong i minst 3 akter…
LFV:s uppgifter Driva och förvalta Flygplatser för Civil luftfart. Utföra Civil o Militär flygtafiklednigstjänst. Ha tillsyn över flygsäkerheten för Civil.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
ABP Kerstin Edeen
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Presentation vid gemensamt möte Svenska Kryddföreningen & Föreningen Svenska Aromtillverkare Kosta Bo Nilsson.
1 Riksnav KFK Anders Trönnberg Riksnav ett trevligt sätt att öva flygning med "tummen i kartan" efter klocka och kompass Riksnav är en trevlig.
., nm,,.. nmlnbb Lnkbhbc v s.
Universitets- och högskolerådet Nyheter från Antagningen Amer Chuhan.
Navigation och färdplanering. Agenda ● Färdplanering – ESMO - ESGV! ● Koordinater och annat på kartan ● ATS-färdplan ● Alarmeringstjänst ● Radioprocedurer.
Flygoperativa procedurer och sånt. Agenda ● Radar och transponder ● ATC, klarering ● Väjningsregler ● Onormala händelser.
Flygsäkerhet Flygsäkerhetsmöte Söderslätts FK.
IFRS - GRUNDLÄGGANDE. Program Vad är IFRS? Vem ska/får tillämpa IFRS? Vad är karaktäristiskt för IFRS? Skillnader IFRS / svensk god.
1. Import av USA fordon med stöd av registreringsbevis utfärdat i EU-land ? Swedac vill informera sig om besiktningsorganens tillämpning och synsätt vad.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
EASA:s regelutvecklingsprocess Konsultationsmöte 9 juni 2016 Magnus Molitor, internationell samordnare, Sjö- och luftfartsavdelningen, TS.
Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.
The Kvarken Multimodal link
KFK Riksnavträning /Anders Tr.
Grundläggande och särskild behörighet
Ny reglering för drönare inom EU
Flygoperativa procedurer
Miljörapportering reningsverk
Vad kan redskap vara? Metoder Verktyg Vägledningar/handböcker
Titeln titeln titeln titeln
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Redovisning av drogvanor – september 2008
Sally R utvecklar en ny typ av ventilationslösning för fastigheter, som sänker energikostnaden och garanterar ett hälsosamt inomhusklimat.
Projektmedel i Nyps 2020 Nyps användarmöte 23 november 2017.
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Idrottslyftskonferens 2018
GDPR vad är det? Ny EU-lagstiftning, 25/
GDPR vad är det? Ny EU-lagstiftning, 25/
Fuktsäkerhet Byggregler och fuktskador Olle Åberg.
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Y 3.3 Volym och begränsningsarea
PBN Implementering i Sverige
Seminarium för luftrumsanvändare
Luftrumsförändringar FL95-
Nyheter från Finland Vesa Männistö, Trafikledsverket
Presentationens avskrift:

Förordning (EU) 2017/373 REQUIREMENTS FOR AIRSPACE STRUCTURES AND FLIGHT PROCEDURES CONTAINED THEREIN

Air Space Design (ASD) Flight Procedure Design (FPD) ASD och FPD; 27 januari 2022 Undantag, medlemsstat kan besluta att inte tillämpa hela eller delar av Appendix 1 i Annex XI; 25 januari 2024.

KONTROLLOMRÅDE (all C-luft utom CTR) Kontrollområden ska utformas så att de innefattar instrumentflygprocedurer eller delar av dessa för vilka flygkontrolltjänst utövas, varvid hänsyn ska tas till kontrollområdets navigationshjälpmedel. En lägsta höjd ska etableras lägst 700 ft över marken/vattnet.

AMC1 B. KONTROLLOMRÅDEN UNDERSIDA Kontrollområdets undersida bör, när det är möjligt och önskvärt, etableras på en högre höjd men lägst 700 ft över marken/vattnet för att tillåta VFR verksamhet under kontrollområdet.

KONTROLLZONER (1) Kontrollzonens laterala gränserna ska minst omfatta de delar av luftrummet som inte är kontrollområde och som innefattar flygvägar/flygprocedurer för ankommande och avgående IFR-flygningar från flygplatser som används under IMC. (2) Om kontrollzonen är inom kontrollområdets laterala gränser så ska kontrollzonen gå upp till minst kontrollområdets undersida.

AMC1 C. KONTROLLZONER LATERALA GRÄNSER Kontrollzonens laterala gränser bör gå minst 5 NM ut från flygplatsens centrum i riktningen för ankommande trafik.

FLYGINFORMATIONSZON (Nytt namn) (1) Flyginformationszonens laterala gränser ska minst omfatta de delar av luftrummet som varken är inom kontrollområdet eller inom kontrollzonen, och som innefattar flygvägar/flygprocedurer för ankommande och avgående IFR- och VFR-flygningar från flygplatsen. (2) Om flyginformationszonen är inom kontrollområdets laterala gränser så ska flyginformationszonen minst gå upp till kontrollområdets undersida.

GM1 D. FLYGINFORMATIONSZONER GENERELLT Flyginformationszonens laterala och vertikala utsträckning bör specificeras. Flyginformationszonens dimensioner bör sammanfalla med RMZ och/eller TMZ, om sådan/-a finns etablerade.