Samordnad hantering Inledande utgångspunkter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad innebär Dataskyddsförordningen?
Advertisements

Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Sid 1 September 2016 Så fungerar efterskottsbetalning Efterskottsbetalning inom assistansersättning
Flytten till Visborg Gemensam förvaltning för interna stödtjänster.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Fossilbränslefritt Kronoberg
Styrmodell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Lots för barn och vuxna med funktionsnedsättning
HELTIDSPLAN Östra Göinge
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
HELTIDSPLAN Täby Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Hammarö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Huddinge Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Kristianstad
HELTIDSPLAN Berg Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Bromölla Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Tranås Kommunal + SKL.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
HELTIDSPLAN Sundsvall
HELTIDSPLAN Eskilstuna
HELTIDSPLAN 564stad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Karlstad Kommunal + SKL.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Utredning av Svenska Balettskolan i Göteborg
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
12/25/2018 Grundandet av servicecentrum för ekonomi- och personalförvaltning samt IKT Genomförandet av en elektronisk enkät som kartlägger ekonomi-, personal-
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Organisation ny SDF Lundby
HELTIDSPLAN Kalmar Kommunal + SKL.
Strategisk kommunikation
Göteborgs universitet förnyas
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Innovativa projekt Hållbart arbetsliv.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Medarbetareinformation
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Mål- och budget.
Möjligheter till finansiering?
Varför behövs en ny version av MIS Sak 2.0
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Införande av Treserva Genomförande webb för öppenvårdsinsatser (SOL)
Extrastämma
Hållbar utveckling måste vara
Mobil incheckning och betalning
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Blodomloppet för vården
Presentationens avskrift:

Samordnad hantering Inledande utgångspunkter 10 november 2017

Därför behöver vi samordna oss Anpassning när 40 – 50 procent av verksamhet och resurser förs över från stadsdelsförvaltningar till nya förvaltningar. Mål att effektivisera och höja kvalitet Utveckla, effektivisera och standardisera processerna Minska administration, anpassa ekonomistyrning till kommande förändringar för fortsatt god hushållning Ökad kvalitet på stadens redovisning och månadsbokslut Nya IT-stöd kräver förändrade arbetssätt Snävare ekonomiska ramar Budget 2018 har krav på effektiviseringar inom alla områden, inte minst ekonomiområdet Nödvändigt att förändra för att göra redovisning kostnadseffektiv och med högre kvalitet i framtiden! HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Projekt samordnad hantering från start till mål november 2017 1 juli 2018 Nulägesanalys Utformning Genomförande Utveckling 1 Fortsatt utveckling Överföring av ekonomihantering från stadsdelar inför 2018 2 Utveckling av plattform för samordnad hantering HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Beslutsprocessen Drift startar 1 juli 2018 Nulägesanalys Förslag TU för beslut november-december 2017 Beslut i 13 nämnder januari 2018 Facklig förhandling i varje nämnd Information till kommunstyrelsen samt CSG januari 2018 Drift startar 1 juli 2018 Förbereda drift februari-maj 2018 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Inledande hypoteser Kan komma att förändras inom ramen för nuläges- och behovsanalysen. Redovisningspersonal på stadsdelsförvaltningar flyttas till en samordnad enhet inför 1 juli 2018*. I början sköts redovisningen som tidigare, till största del av samma personal, men på ny plats. Detta för att säkra kvaliteten vid övergången. Efter starten utvecklas den nya enheten successivt. Utvecklingen kommer ske i nära samarbete med ekonomichefer och medarbetare. Redovisningshanteringen för de nya fackförvaltningarna föreslås redan från start hanteras på den samordnade enheten. *) I nuläges- och behovsanalysen ska förslag lämnas på eventuell uppdelning av bemanning utifrån lokala behov, dvs. eventuella arbetsuppgifter som bör vara kvar lokalt. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Fördelar för medarbetaren Fler och nya karriärvägar Större möjlighet att anpassa innehållet i arbetet i bredd och i fokus Redovisningsprocesserna blir kärnverksamheten Plattform för utveckling av processerna, problem mer synliga och enklare att kvantifiera och åtgärda Möjlighet för medarbetare att bidra och påverka utveckling HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Fördelar för stadsdelsförvaltningen Frigör resurser Minskad sårbarhet Hög enhetlig kvalitet och service inom staden Genom att vara drivande från start, påverka utvecklingen av samordnad hantering Lättare behålla och rekrytera spetskompetens Lättare att introducera nya tjänster, samordnat för alla Visar verkliga kostnader för standardiserad/anpassad hantering av ärenden* * Styrka i stadens/stadsdelarnas budgetering HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Några fördelar för staden Ökad effektivitet i processerna Hög enhetlig kvalitet och service inom staden Lättare behålla och rekrytera spetskompetens Plattform för utveckling av processerna, problem mer synliga och lättare att kvantifiera, åtgärda och följa upp Lättare att säkra effektivt IT-stöd HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Förutsättningar för att det ska bli bra För att kunna uppnå de positiva effekterna behövs vissa förutsättningar: En övervägande andel av nuvarande hantering är samlad Hanteringen flyttas till en kund- och processorienterad organisation Processerna standardiseras Arbetet organiseras effektivare HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Processer som ingår i analysen Nedanstående processer skulle kunna ingå en samordnad hantering. Delar av dessa kan också bli aktuella att behålla lokalt. Order till inbetalning (Kundreskontra) Beställning till betalning (Leverantörsreskontra) Moms Redovisning och bokslut Process för budget och prognos ingår inte i analysen. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Intraservice I projektet ingår stöd till mottagande organisation Intraservice behöver oberoende av detta ta ett helhetsgrepp kring område ekonomi Lokalfråga är redan under utredning hos Intraservice För att skapa så goda möjligheter som det bara går för den mottagande organisationen behöver ett beslut fattas snarast HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

KONTAKT: Intraservice, Göteborgs Stad Katarina Pusa Jakobsson katarina.pusa.jakobsson@intraservice.goteborg.se