Kommunal hemtjänst 2019 Utveckling och utmaning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Socialdokumentation Består av två delar!
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
SÅ HÄR VILL JAG HA DET! Ökat inflytande för de äldre i centrums hemtjänst – så här gör vi! Hemtjänsten Guldheden & Johanneberg SDF Centrum, Göteborgs Stad.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i rambeslut för dig som kontaktpersonal.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Välkommen! Evamaria.
Bakgrund Kompetensförsörjningen inom äldreomsorgen börjar bli kritisk
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i rambeslut för dig som handläggare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Klassifikation av vårdåtgärder
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
VAD ÄR VÅRDTAGARINFLYTNDE?
Attraktiv Hemtjänst Om att utvärdera hemtjänst för dig som handläggare.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Medarbetarenkäten december 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Välkomna
CSG så styrs Göteborg.
Systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Värdegrund inom äldreomsorgen
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
förfrågningsunderlag
Mobil incheckning och betalning
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Led- och muskelmottagning
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Kommunfullmäktiges budget 2019
Rekrytering med lokala jobbspår
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Kommunal hemtjänst 2019 Utveckling och utmaning Sektor äldreomsorg samt hälso- och sjukvård

Attraktiv hemtjänst, 2014-2022 2019-04-07 I mars 2014 fattade Göteborgs Stads kommunstyrelse beslut om en mål- och strategiplan för att utveckla och förbättra hemtjänsten. Arbetet ska pågå till 2022. Underlag för beslutet grundar sig på ett politiskt utredningsuppdrag och innebär omfattande förändringar i verksamheten; ett utvecklingsarbete som behöver pågå under flera år för att nå målen. Utvecklingsarbetet ska leda till ett större inflytande och självbestämmande för brukarna och attraktivare jobb för medarbetarna. Genom utvecklingsarbetet, som kallas Attraktiv Hemtjänst, ska brukarna kunna förfoga över sin beviljade hemtjänsttid samtidigt som det ska bli mer attraktivt att arbeta inom hemtjänsten. Därför utvecklar Göteborgs Stad bland annat ett nytt arbetssätt för att bedöma och följa upp behov, kompetensutveckling, karriärvägar, tjänster via välfärdsteknologi, IT-stöd och mobilt arbetssätt för medarbetare inom hemtjänsten. För att få till utvecklingsarbetet används fyra strategier. Under 2018/2019 har vissa strategiers arbete intensifieras och denna presentation påvisar utmaningarna i detta arbete under året.

Förändringar inom hemtjänsten 2019-04-07 Förändringar inom hemtjänsten Hemtjänsten befinner sig i ett förändringsarbete som påverkar arbetssätt för chefer och medarbetare. Rambeslut infördes som en strategi inom attraktiv hemtjänst för att öka brukarnas inflytande och självbestämmande. Detta innebär att den enskilde förfogar över den beviljade tiden. Införandet av handläggningsmodell IBIC (Individens behov i centrum) pågår och utgår från ett personcentrerat arbetssätt. Införandet av mobilt arbetssätt och användandet av verksamhetssystemet Plugo som IT-stöd för planering och uppföljning av tid. Nytt avgiftssystem där brukaren betalar för den tid hen får. Nytt ersättningssystem till utföraren som går från beviljad tid till utförd tid. Införa välfärdsteknologi genom till exempel öka användandet av trygghetskameror. Skapa goda arbetsplatser Med utgångspunkt från Attraktiv hemtjänst och dess strategier pågår följande: Rambeslut infördes som en strategi inom attraktiv hemtjänst för att öka brukarnas inflytande och självbestämmande. Innebär att den enskilde förfogar över den beviljade tiden. (mer om rambeslut se längst ned i hjälptexten) IBIC är positivt utifrån brukarens perspektiv men det kräver utbildning för personalen och innebär ett förändrat arbetssätt. (Utbildning sker 2019) Plugo infördes 2018 och kräver också utbildning och tar tid att implementera. Nytt ersättningsystem införs från 1 maj och hemtjänsten ersätts då för utförd tid. Plugo stödjer inte beviljad tid som vi har fram till siste april. Välfärdsteknologi Goda arbetsplatser . Utmaning för verksamheten att alla ska erbjudas heltider med att få till en effektiv schemaplanering. Vad är rambeslut? Rambeslut ska utformas så att det framgår vad den enskilde ansökt om, att den enskilde fått sin ansökan beviljad samt hur många timmar per vecka som beviljats. Beslutet ska hänvisa till de behov och den målsättning som finns beskrivna i beslutsunderlaget och som den enskilde ska få ta del av. Beslutsunderlaget och beslutet anger ramarna för den enskildes stöd och hjälp. I beslutet ska den enskilde informeras om att hen förfogar över den beviljade tiden och erbjudas att, tillsammans med kontaktpersonalen i hemtjänsten, upprätta en genomförandeplan. I genomförandeplanen ska dokumenteras vilka insatser som ska utföras, hur de ska utföras och hur den beviljade tiden ska fördelas under en längre schemaperiod.

IBIC- Individens behov i centrum 2019-04-07 IBIC- Individens behov i centrum Stärker individens delaktighet Underlättar samarbete Mer likvärdigt och rättssäkert Gör det tydligt för utföraren vilket stöd individen behöver Gör det lättare att följa upp behov och mål Utmaningar Ny terminologi som kräver individuellt anpassad utbildning för personalen. Utbildning krävs initialt och löpande. Uppdatera genomförandeplaner vid förändringar utifrån den enskildes behov Terminologin är svår och vi har dessutom många medarbetare inom hemtjänsten som har annat modersmål än svenska. IBIC grundar sig på internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, ICF. Till exempel en av 12 områden i den nya terminologin är kroppsstruktur. Dessa 12 områden ligger som grund för framtagande av genomförandeplaner. Att uppdatera genomförandeplaner enligt den nya terminologin ska ske på indirekt tid.

Införande av mobilt arbetssätt 2019-04-07 Införande av mobilt arbetssätt Mobilt arbetssätt har införts. Medarbetarna får en personlig mobil (Iphone) med tillgång till appar som de behöver för sitt arbete. I PluGo appen har undersköterskorna sin dagplanering där även restiden läggs in. Här kan medarbetarna direkt se eventuella uppdateringar. Appen ger en tydlig överblick över vilka besök som ska göras under dagen och vad som ingår i det planerade besöket. Undersköterskan ska själv bocka av i appen när besöket är gjort eller om ett besök blir avböjt. Med hjälp av appen ska medarbetare checka in och checka ut hos brukaren för att kvalitetssäkra insatstiden. Tillsammans ska de här uppgifterna ge underlag till en god planering och en bra uppföljning av verksamheten samt utgöra underlag för hemtjänstens ersättning och den enskildes avgift. I samband med införandet av LOV ställs större krav på redovisning för alla, i både kommunal och privat hemtjänst. Plugo stödjer detta arbetssätt.

Införande av mobilt arbetssätt 2019-04-07 Införande av mobilt arbetssätt Utmaningar Viktigt att insatserna följs upp för att säkerställa rätt tid i besluten. Restiden läggs idag in i planeringen vilket påverkar den totalt arbetade tiden. Delar av PluGo är försenat vilket innebär en förskjutning i att ersätta för utförd tid, men verksamheten behöver starta det nya arbetssättet redan nu för att ligga i fas till 1 maj 2019. Utbildningsinsatser har krävts och krävs framöver. Kulturförändring då hela brukarens insats ska göras i brukarens hem. Till exempel dokumentation, telefonkontakter mm. Att alla besök registreras och checka in/ut, detta arbete pågår och måste fungera fullt ut 1 maj då övergången till utförd tid sker. Registreringen ligger till grund för ersättningen till utföraren och den enskildes avgift. Rätt tid beviljad: – in och utcheckning kommer att visa närvarotiden och på så vis kan omprövningar ske vid behov. Viktigt att ligga rätt både utifrån ersättning till utföraren och den enskildes avgift. Försenat PluGo – innebär att ersättningen är 404 kr/timme jan-april och blir 460 kr/timme 1 maj. Utbildningsinsatser – de flesta utbildningsinsatser ingår i ersättningen. Kräver planering, resurser etc.

Införa välfärdsteknik 2019-04-07 Införa välfärdsteknik Välfärdteknologi innebär möjlighet för den enskilde att välja att få sitt behov tillgodosett med hjälp av välfärdsteknologi för ökad självständighet, integritet och egenmakt. Insatsen kan vara biståndsbedömd, exempelvis trygghetskamera eller förskrivet hjälpmedel. Utmaningar Skapa ett ökat samarbete mellan biståndshandläggare, brukare och hemtjänstens personal. Införandet av välfärdsteknik tar tid och kräver resurser. Kompetensutbildning för personal att hantera ny teknik. Användandet av trygghetskameror kvällstid har en positiv påverkan på hur vi använda våra resurser bättre för att få till bättre schemaplanering. De personer som ingått i pilotprojekt i Göteborg med trygghetskameror var överlag mycket nöjda.

2019-04-07 Goda arbetsplatser För att vara en attraktiv arbetsgivare skapar vi goda arbetsplatser genom till exempel välutrustade lokaler arbetskläder telefoner som även kan användas privat introduktionsprogram, karriärvägar erbjuda heltidstjänster god planering med stöd av PluGo stödfunktioner i form av; omsorgshandledare, IT ambassadör, LVS- lokala verksamhetsstöd, administratörer. För att Göteborgs stad ska vara en attraktiv arbetsgivare och klara framtidens kompetensförsörjning ska vi satsa på goda arbetsplatsen.

Goda arbetsplatser Utmaningar 2019-04-07 Goda arbetsplatser Utmaningar Merkostnader för till exempel lokaler, mobiltelefoner och personliga arbetskläder. Ökad administrativ bemanning med spetskompetens för att klara en god planering via PluGo. Att klara en effektiv schemaplanering med heltidstjänster. Omsorgshandledare har fått ändrade uppdrag och vissa stadsdelar tagit bort befattningen. Utbildningar och kostnader som kravställs enligt förfrågningsunderlaget måste finansieras inom pengen. Behovet av fler administratörer för en god planering kan ses i hela staden och även behov på kvällar o helger. Utmaning för verksamheten att alla ska erbjudas heltider med att få till en effektiv schemaplanering. Konsekvenser för brukare är att de inte får insatser när de vill/att vi inte kan tillgodose brukarens önskemål. Vi har stora brukarinsatser under vissa tider på dygnet. Omsorgshandledare har tagits bort i vissa stadsdelar pga att det är svårt att klara ekonomin inom ersättningen

Slutsats Arbetsmiljön Brukarpåverkan Ekonomiska risker 2019-04-07 Slutsats Arbetsmiljön Brukarpåverkan Ekonomiska risker Konkurrensneutralitet Arbetsmiljön för chefer och medarbetare påverkas av omställningen till nytt arbetssätt Vi arbetar aktivt med omställningsarbetet för att vara redo 1 maj, (6.6.a i staden-eventuellt kommentera) Brukarpåverkan- påverkas den enskilde av arbetsmiljön Ekonomiska risker- ex rätt tid, införandet av välfärdsteknologi, goda arbetsplatser, (förklaring uträkning längst ned i hjälptexten) Konkurrensneutralitet- En utmaning för sektorschefer är att vara beställare och samtidigt ha det yttersta ansvaret för den kommunala hemtjänsten. Kostnader utöver förfrågningsunderlaget diskuteras. Vilka delar kan vi ev lägga utanför, kan vi enas i staden utifrån konkurrensneutralitet? (Ekonomi- Från 1 maj 2019 ersätts hemtjänsten enligt utförd tid och då behöver arbetstiden fördelas så att ca 67 % av den arbetade tiden ska läggas på uppdraget hos brukaren då det är detta som ersättningen grundas på. I ersättningen finns då kring tid på 33 % för att kunna finansiera den 100% arbetade tiden. Om detta håller innebär det en utförande grad av uppdraget på 86%. Trots att utförandegraden (utförd tid av de beviljade uppdraget) kan vara god så innebär detta inte en god ekonomi. Det viktiga är att ha koll på arbetad tid mot sitt uppdrag så att inte personalkostnaderna springer i väg. )

Annelie Snis, sektorchef ÄO/HS, SDF Västra Göteborg Katarina Meuller, sektorchef ÄO/HS, SDF Lundby