Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Advertisements

Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Kvalitet i grundutbildningen1
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
Cofoten klimatberäkningar Grundkurs – info
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Digital portfölj i lärarutbildningen
- verktyg för att elektroniskt skicka in avklarade studieprestationer
Kårens rådgivning och service för studenterna Socialpolitisk sekreterare med utrikesärenden Monika Antikainen och högskolepolitisk sekreterare Heidi Hietala.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
MinPlan-information Ibruktagning period 2/05 Presentationer HF MNF ESF/EM KTF ESF/PM&RN
EXAMENSSTADGAN [ES] Undervisnings- och examinationsspråket Monica Nerdrum.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Kompetensutveckling 2008 uppföljning N-G Jonasson Områdeschef As-/Åbyområdet.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
STARTA KURSEN: RESULTATNOTERINGAR Klicka på skärmen eller piltangenten för att stega dig igenom kursen Du kan göra inställningar i spelaren nedtill t.ex.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
JOHARI FÖNSTER SJÄLVSKATTNING
Prioriterade frågor för utbildningen
Automatiserade kursvärderingar och analysmallar
Hantering av kravönskemål
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Praktikplatsen.se Demo - Företag • • SKAPAD AV
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Enhetens utvecklingsutvärdering
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Enkätlänkar via todaytoo version
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Handledarutbildning Steg 2.
-utbildning till stöd för systematisk uppföljning i socialtjänsten
Attestera resultat på aktivitetstillfälle
Rapportera resultat med titel
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi ÅAS utbildning för studentrepresentanter 19.1.2017 Tove Forslund, FUS/Lärandestödet tove.forslund@abo.fi

Åbo Akademi förbättrar uppföljningen och utvecklingen av kurser Åbo Akademi förbättrar uppföljningen och utvecklingen av kurser. Det nya systemet för obligatorisk och gemensam kursutvärdering togs i bruk period 1, hösten 2016. Vem av er, som gått en kurs P1 eller P2, har INTE fått utvärdera kurs?

Gemensamt system för kursutvärdering vid ÅA Rektorsbeslut om nytt system för kursutvärdering Examensstadgan uppdateras för det nya systemet Sex gemensamma frågor + obligatoriskt för lärarna att erbjuda kursutvärdering i varje kurs Nytt verktyg för kursutvärdering Innehåller de sex gemensamma kursutvärderingsfrågorna Möjlighet lägga till UL:s och/eller lärarens egna frågor Rapporter över genomförda utvärderingar Process för behandling av resultaten i lärarteam, fakultetsråd, GUN och rektors ledningsgrupp

Arbetsprocessen för utveckling av systemet Rektors initiativ Jfr Studentkårens önskemål för X år sedan Grundutbildningsnämnden har slagit fast frågorna och behandlat utvärderingsprocessen som helhet Verktyget utvecklas vid ICT service Referensgrupp bestående av ULA, ÄA och lärare vid FHPT och GUN:s studentrepresentanter har gett feedback på lärar- och studentvyn i verktyget och utvärderingsrapporterna Testning och pilotering våren 2016 Kontaktperson: Tove Forslund, FUS/lärandestödet

Kursutvärderingsfrågorna ÅA-gemensamma frågor för alla utvärderingar: Kursens undervisningsmetoder var väl anpassade till kursens lärandemål Kursens innehåll stämde överens med kursens lärandemål Kursmaterialet och litteraturen stödde uppnåendet av lärandemålen Kursen var bra anpassad till studerandenas förkunskaper Jag har uppnått kursens lärandemål Kopplingarna mellan kursens lärandemål och antingen utbildningen för examen eller arbetslivet klargjordes Skalan: Helt av annan åsikt/samma åsikt (1-4) och Vet ej/Ej relevant + Öppen fråga: Kommentarer? (inte obligatorisk) Frågorna finns i blankettbotten för varje kurs (tvåspråkiga).

Kursutvärderingsverktyget Inloggning via Anställda- och Student-portalerna under Verktyg Studenterna kan utvärdera endast de kurser de deltagit i

Hur besvarar studenten en kursutvärdering? Studenterna får e-post med information att en viss utvärdering öppnat och uppmanas besvara kursutvärderingen. Man loggar in via studentportalen/Selfservice för att besvara. De studenter som inte besvarat får en vecka efter att utvärderingen öppnat ett e-postmeddelande med påminnelse.

Studenvyn

Hur gör läraren för att utvärdera sina kurser? Kursversionen bör finnas i MinPlan och vara aktiv och godkänd. Läraren bör vara tentator för kursen.  Läraren får e-post 2 veckor före periodens slut med påminnelse att kurserna bör utvärderas läskurser, avhandling etc utvärderas efter P4. Läraren loggar in (skapar egna frågor) kontrollerar deltagarlistan (lägger till egna frågor) aktiverar (=öppnar, skickar ut) utvärderingen (Text- och e-guide finns vid behov)

Rapporter över genomförda kursutvärderingar Efter att utvärderingen för en kurs stängts blir rapporter tillgängliga i verktyget för studenter, lärare, ämnesansvarig och utbildningslinjeansvarig

Alla ser sammanställning av alla kvantitativa frågor:

Ämnes- och linjespecifika rapporter över genomförda kursutvärderingar Efter att utvärderingarna stängts sammanställs de kvantitativa resultaten på ämnes- resp. linjenivå och blir tillgängliga för resp. ämnes- och linjeansvarig i utvärderingsverktyget

Behandling och utnyttjande av resultaten Läraren rekommenderas kommentera resultaten/åtgärdsförslag för den aktuella studentgruppen i följande kursbeskrivning i MinPlan/KDB för studenterna nästa gång kursen ges Har någon av er sett till något av dessa?

Behandling och utnyttjande av resultaten, forts. Resultaten diskuteras i lärarteam utg. från SWOT och kvalitetsplan (på ämnes- eller linjenivå) Ämnena/linjerna väljer hur studenterna involveras Utbildningslinjeledaren rapporterar resultaten inkl. SWOT och utvecklingsplan till fakulteten Fakultetsrådet behandlar alla linjers utvärderingar och rapporterar till GUN Fakultetsrådet ger vid behov anvisningar eller feedback till lärarna GUN rapporterar till rektors ledningsgrupp GUN ger anvisningar till fakulteterna

SWOT och kvalitetsplan Teamdiskussionen sammafattas i en SWOT och kvalitetsplan (utanför kursutvärderingsverktyget): Kursutvärderingsresultat De kursansvarigas reflektioner Utbildningens styrkor och vad de beror på Utbildningens svagheter och vad de beror på Utbildningens möjligheter för förbättringar Utbildningens begränsningar och/eller ”hot” Kvalitetsplan (fokusområden för att förbättra utbildningens kvalitet, hur arbetet ska bedrivas och vem som ansvarar det samt hur arbetet ska följas upp) Information till de studerande (Hur informeras eller har de studerande informerats om utvärderingsresultaten)

Studenterna med i utvärderingsarbetet Utvärdera! Automatiskt mejl då kursutvärdering öppnas + påminnelsemejl Uppmuntra alla studenter att utvärdera Reflektera över egen inlärning, i relation till lärandemålen Läraren/ämnet vill veta > påverkar nästa kurs Uppmuntra till konstruktiv utvärdering Sakligt Konkret Ärligt, men inte sårande Delta i utvecklingsarbete utgående från resultaten i kursutvärderingarna

... och ge feedback på kursutvärderingssystemet!

Närmare information www. abo. fi/student/kursutvardering och www. abo Närmare information www.abo.fi/student/kursutvardering och www.abo.fi/stodenhet/kursutvardering