Status och översikt – var står vi idag Status och översikt – var står vi idag? Wilhelm Arndt, huvudprojektledare I princip samma presentation som jag gjorde på stämman Vad har hänt under året och sedan föregående informationsdag Vad händer närmast Tidplan Budget Var står vi idag
Viktiga aktiviteter sedan vårens informationsdag Krav och Utveckling Ökat till två kravteam respektive utvecklingsteam Kravprocessen har etablerats och stabiliserats Initial utveckling Grund genom hela studiedokumentationsprocessen Fokus på arkitekturen Från november – fokus på administrativa funktioner Studiedeltagande Utbildningsinformation Påbörjat utveckling av informationskonverterare Användargränssnitt framtaget ADMINISTRATIVA FUNKTIONER ISTÄLLET FÖR ADMINISTRATÖRSFUNKTIONER? Tema motsvarar ungefär en process men första temat gick igenom alla huvudprocesser Testat och plågat arkitekturen för att säkerställa att den håller. Användargränssnittet. Tagits fram för att, (se rapport till stämman). Intervjuer och tester med slutanvändare, (lärare, studieadministratörer bl a). Områden: studiedeltagande och utbildningsinformation.
Vad har vi gjort - användargränssnitt
Viktiga aktiviteter sedan vårens informationsdag Remiss av införandeplan Resultat av svaren föranleder ingen förändring i metod eller plan Därmed avslutas den sista kvarvarande punkten från beslutspunkten godkännande av projektplan Leveransplan version 1 utskickad till lärosätena Samarbete med projekt ”Förnyad förvaltning” Tagit fram produktbeskrivning version 1 Många genomförda kommunikationstillfällen LEVERANSPLANEN ETT RESULTAT AV REMISSEN, (VI HAR ANPASSAT OSS!!)? Remiss – hur många fick vi inte svar ifrån, (gick till 45 lärosäten o myndigheter – några mindre som inte svarat) Leveransplan – beskrivning av de leveranser som kommer att komma från projekten förnyad förvaltning och Ladok 3. Kommer successivt att komma nya versioner av, (inte oftare än kvartal) Mycket fokus på kommunikation: Öppna frågestunder Informationsdagar Expertgruppen Övriga lämpliga tillfällen (NUAK, systemägarmöten, andra nätverksmöten) Projekt ”Förnyad förvaltning”, som presenterar senare, har vi ett intimt samarbete med. Stark koppling, Ladok3 påverkar ju framförallt kraven på en ny förvaltningsorganisation. Vårt mål är att lärosätena ska inte behöva skilja på projekten – därav gemensam leveransplan, gemensam expertgrupp. Beskrivning av den produkt Ladok 3 tar fram finns nu framtagen och utskickad både till systemägare och inför stämman. Beskrivningen kommer successivt att utvecklas allteftersom kraven detaljeras.
Händer närmast i projektet Uppstartsmöte projektledarnätverk 25 lärosäten har anmält utsedd lokal projektledare Informationskanal, kanal för stöd, forum för samarbete Utveckling fortsätter året ut med två krav- och utvecklingsteam Studiedeltagande och utbildningsinformation Successiv uppskalning till fyra krav- och utvecklingsteam Fortsatt arbete för att uppnå framförhållning i kravarbetet Förbättra samarbetet med referensgrupper Informationsdag, (utvecklare, systemförvaltare, administratörer, beslutsfattare, IT-chefer). 100 anmälda Demo av det som hittills producerats Vad planerar vi för tema 1 och 2 Informationskonverteraren, (teknisk lösning, verifiering av att det fungerar) Integration mot lokala system Införandestöd och leveransplan
Händer närmast i projektet Återkommande demonstrationer av det projektet bygger Återkommande leveranser till en miljö tillgänglig för lärosätena HUR OFTA HAR VI TEMADEMOS?
Tidsplan Ladok3-projektet Maj 2012 Nov 2014 April 2015 Nov 2015 Ladok3-projektet Utveckling av Ladok3 Förberedelser för migrering Stöd under migreringen Leverans 1 Leverans 2 Slutleverans Förvaltning Projekt förnyad förvaltning Överlämning del 1 Överlämning del 2 Överlämning totalt Förvaltning av Ladok3 Lärosäte Utvecklingen förlängd från juni 2014 till nov 2015 – 17 mån Slutdatum för projektet förlängd från juni 2016 till mars 2017 – 9 mån Migreringen kortats med 8 månader Produktions-sättning del 1 Produktions-sättning del 2 Produktions-sättning del 3 Produktions-sättning del 4 Förberedelser för att införa Ladok3 Migrering till Ladok3 i fyra delleveranser Oktober 2015 Mars 2016 Oktober 2016 Mars 2017
Orsak till förlängning av projektet Längre utvecklingstid Kravarbetet underskattat Färre antal parallella utvecklingsteam Ursprunglig utvecklingsvolym oförändrad – utsträckt över tid Kortare tid för införande mildrar effekten av den utsträckta utvecklingstiden Färre införandesteg Lärosätena får längre tid på sig att genomföra det lokala arbetet
Förslag till budget jämfört med ursprunglig kalkyl Ursprunglig kalkyl, visad på vårstämman, beräknad med 2012 års timpriser Förslag till budget är beräknad med 2013 års timpriser
Var står Ladok3-projektet - beslut i styrgrupp och på höststämman Styrgruppen fattat beslut om totalram tidplan Stämman fattat beslut om Budget 2013 Totalram och tidplan återremitterades Dessutom diskussion på stämman om bl a vägvalanalys, totalkostnader, känslighetsanalys kring budget och tidplan
Var står Ladok3-projektet - efter stämman Styrgruppen tar fram en uppdragsbeskrivning för vägvalsanalys Ladok3 fortsätter enligt lagd budget för 2013 – projektet beställer ytterligare utvecklingsteam till februari Parallellt med det pågående projektarbetet – fortsatt förankring med bl a hänsyn till diskussionen på stämman