Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön 2003-11-14 Kursledare Bengt Nygren Ver 1.0
Vad vi ska gå igenom på detta pass! Idiotiska frågor? Finns de? Formulera en fråga Att adressera en fråga Ver 1.0
Idiotiska frågor finns de? Bara om de är ställda av läraren! ”Som man frågar får man svar.” ”Det är bara i skolan någon hela tiden frågar de de redan vet.” Uppmuntra elever att fråga. Skapa en dialog. Ver 1.0
Vem löser problemet? Du eller eleven? USAs riksbankschef Allan Greenspan sa vid ett tillfälle när han förklarade ekonomin ”om ni förstår mig nu måste jag ha uttryckt mig illa”. Ställ en fråga. Inte ett påstående. Ver 1.0
Hur får du 2 stick som spelförare? Dina kort är markerad med fet stil! Vänster sätter i åttan om du spelar liten mot damen! D 7 2 8 4 K kn 10 9 3 E 6 5 Ver 1.0
Formulera en fråga Hur vill du formulera följande frågeställning: 2 K 10 8 2 Lagarbete: Din partner spelar ut tvåan i en färg. Spelföraren lägger fyran. Vilket kort ska du nu ta? Då tar eleven kungen. Hur frågar du dig fram till rätt svar? Titta även på ÖVA EN FÄRG i dokumentationen. Ver 1.0
Adressera frågan När du har en fråga klar för dig. Till vem ska den adresseras? Klart är att ingen gillar att bli uthängd. Men vi har bridgens svåraste bud att ta till. PASS. Om man inte kan säger man PASS. Inte ”jag kan inte” Lagarbete: Hur adresseras en fråga på bästa sätt? Ver 1.0
Fråga mycket Du får klart för dig om de fattat. De får lösa problemen - inte du. Det är en oerhörd stimulans att lösa problem rätt. Undervisningen blir aktiv, och därmed roligare. Ver 1.0