Nationellt likvärdiga YH-utbildningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Advertisements

Programområde Personer med funktionsnedsättning
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Nationella KOMPETENSRÅDET STARTADES Maria Holknekt, Sundsvall Marie Tibell, Göteborg.
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Vård- och omsorgscollege
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
Yrkestitlar Sammanställning av enkät om yrkestitlar inom funktionshinderområdet, genomförd i december 2014-januari
Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet.
KIVO Kvalitetssäkrad inkludering i vård och omsorg – (2012)
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Förslag på ny organisation för EFS Presentation vid årsmöte 2016 inför remissutskick.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Barn- och ungasatsningen
Regionkommun i Dalarna 2019
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Webbutbildning i allmän palliativ vård
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
kvalificerade kunskaper
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Fokus Yrkesutbildning VO
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Avvikelser 2018 Nuläget i april.
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Kompetensförsörjning
Kompetens- och verksamhetsutveckling inom funktionshinderområdet i
Hälsovalsråd
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Göteborgsregionens kompetensråd
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Nationellt likvärdiga YH-utbildningar En beskrivning av arbetet och processen via Vård- och omsorgscollege.

Yrkeshögskoleutbildningar inom välfärdsområdet ska kartläggas – pressmeddelande i augusti 2018 https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/08/yrkeshogskoleutbildningar-inom-valfardsomradet-ska-kartlaggas/ Välkomna Alla presenterar sig

Uppdrag av styrelsen I föreningen Vård- och omsorgscollege verksamhetsplan står: ”Medverka till att ta fram föreskrifter för Yrkeshögskoleutbildningar som har behov av ett nationellt likvärdigt innehåll (…) Fortsätta arbetet med att ta fram förslag till innehåll för eftergymnasial utbildning inom äldreomsorgen” Hela verksamhetsplanen för föreningen Vård- och omsorgscollege går att hitta HÄR på hemsidan.

Nationellt likvärdig YH-utbildning till Stödpedagog Begäran om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll i YH- utbildning till Stödpedagog ( stöd till personer med funktionsnedsättning) är inlämnad till YH- myndigheten mars 2017. Innehållet är framtaget av representanter i NKR (nationella kompetensrådet inom funktionshinderområdet som VO-College är värdorganisation för) Myndigheten skickade ut förslag till innehåll i Stödpedagogutbildningen på externremiss under sommaren 2018, sista dag att besvara remissen var 28 september 2018. Myndigheten arbetar vidare med synpunkter från remissvaren…

Nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen Det finns behov och en efterfrågan av medarbetare med eftergymnasial kompetens inom äldreomsorgen (enligt den enkät som genomfördes inom VO-College den 12/5-30/6 2017). YH-utbildning kan vara ett sätt att få den kompetens som arbetsgivaren anser vara relevant. Bransch och utbildningsanordnare ansöker gemensamt om YH-utbildning. Innehållet i utbildningarna kan i dagsläget se olika ut.

Enkät utskickad via Regionala VO-College Enkäten besvarades under perioden 2017-05-12 t.o.m. 2017-06-30. Totalt inkom 194 svar från främst enhetschefer (eller motsvarande) med personal, budget och verksamhetsansvar inom äldreomsorgen (69,6 %), men även förvaltningschef (eller motsvarande) med övergripande ansvar för äldreomsorg i kommunen eller företaget (19,6 %).

Enkät utskickad via Regionala VO-College 44,3 % svarade att det i dagsläget finns undersköterskor i den egna verksamhet som har eftergymnasial kompetens på Yrkeshögskolenivå (där demens är det vanligaste området följt av blanda annat palliativ vård, psykiatri och akutsjukvård). Av dessa anger sedan enbart 27,9 % att det finns tjänster som kräver utbildning på samma nivå. Av de som svarade att det i dagsläget inte finns undersköterskor med YH-utbildning i verksamheten svarade 61,8 % att de ser behov av att införa sådana tjänster inom en snar framtid

YH-myndigheten - Föreskrift Förordning (2009:130) gör det möjligt för företrädare för berörda myndigheter och organisationer att inkomma med en begäran om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll. Begäran om nationellt likvärdigt innehåll ska skickas in av berörd bransch. Det är dessa som i samverkan med andra parter (fack m.m.) har kunskap om behovet av nationellt likvärdigt innehåll. Utbildningsanordnare är därför inte med i framtagandet av begäran om föreskrift. YH-myndigheten har inga synpunkter på hur utbildningen ges, antal poäng, heltid eller distans. Föreskrift underlättar för YH- myndigheten och för branschen och troligtvis för intresserade sökande.

Förutsättningar Branschen i landet måste vara eniga om innehållet i en nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen. Branschen är ”alla” utförare oavsett driftform i samverkan med fackliga organisationer m.m. Detta måste arbetas med i kommuner och regioner runt om i landet.

Regionala dialoger Fortsatt arbete… Regionala dialoger genomfördes under hösten 2017, där frågan om behov av och efterfrågan på eftergymnasial kompetens inom äldreomsorgen har fortsatt att diskuterats. Dialogerna syftar till att komplettera den tidigare genomförda enkäten och ger möjlighet att diskutera vilken kompetens som behövs på yrkeshögskolenivå. Möjliggör bred delaktighet i arbetet med att ta fram förslag på innehåll i en nationell YH- utbildning och att tydliggöra både behov och efterfrågan. Dialogerna genomförs på det sätt som är möjligt i respektive regionalt VO- College. Målgrupp för de regionala dialogerna var främst arbetsgivare dvs. chefer i verksamheterna (oavsett utförare), men även exempelvis representanter från personalavdelningar, fackliga representanter m.fl.

Resultat från… Regionala dialoger om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen Regionala dialoger genomförda under perioden 5 juli 2017–20 januari 2018. Dialogerna genomfördes på det sätt som är möjligt i 12 av 22 regionala Vård- och omsorgscollege. Medverkade under dialogen gjorde bland annat: Områdeschefer, förvaltningschefer, verksamhetschefer, enhetschefer och HR.

Frågeställningar som diskuterades Regionala dialoger Vilket uppdrag har/kan en undersköterska med YH-utbildning ha? Det vill säga - vad ingår i uppdraget och yrkesrollen? Finns det en särskild funktion/titel för undersköterskor med eftergymnasial kompetens inom kommunerna/företagen i er region? Vilken kompetens (områden) behövs för uppdraget? Det vill säga – vad behöver en nationellt likvärdig YH-utbildning innehålla? Vilka områden är de absolut viktigaste att de finns med? Prioritera de 5–6 viktigaste områdena från ovanstående fråga och motivera varför. Den sista frågan var den svåraste frågan.

Kunskapsområden som efterfrågas enligt enkäter och regionala dialoger Geriatriska sjukdomar, palliativ vård Psykisk ohälsa och demens Kvalitetsarbete, nationella kvalitetsregister Kost, nutrition och munhälsa Etik och bemötande Dokumentation, lagstiftning, organisation och miljö Funktionsbevarande omsorg, rehabilitering Pedagogiskt ledarskap, metoder för handledning och reflektion Kulturkompetens och språkstöd Metoder för verksamhetsutveckling Beroendeproblematik Välfärdsteknik och hjälpmedel

Arbetsgruppens fortsatta arbete Har bestått av att sammanställa och ta fram förslag utifrån resultaten från enkäten och de regionala dialogerna. Det har resulterat i följande…

Två utbildningsförslag - 200 yhp Sammanhållen utbildning – alla läser alla kurser. Gemensam del 120 yhp med tre olika inriktningar ( fortfarande arbetsnamn på inriktningarna); Geriatrik 80 yhp Demens 80 yhp Psykisk ohälsa 80 yhp

Fortsatt arbete – ett utkast till tidsplan Arbetsgruppen fortsätter arbeta under hösten och vintern med att ta fram förslag på kursplaner. Under våren, troligtvis: Februari – Mars 2019 Förslag på innehåll i nationellt likvärdig YH utbildning skickas ut på internremiss via regionala samordnare men till chefer i äldreomsorgen April 2019 Revidera utifrån inkomna synpunkter Maj 2019 Begäran om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll i YH- utbildning inom äldreomsorg skickas in till myndigheten? Vid lämplig tidpunkt (mars?) förankra i nationella rådet och därefter till styrelsen – så det passar i processen.