Nationellt likvärdiga YH-utbildningar En beskrivning av arbetet och processen via Vård- och omsorgscollege.
Yrkeshögskoleutbildningar inom välfärdsområdet ska kartläggas – pressmeddelande i augusti 2018 https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/08/yrkeshogskoleutbildningar-inom-valfardsomradet-ska-kartlaggas/ Välkomna Alla presenterar sig
Uppdrag av styrelsen I föreningen Vård- och omsorgscollege verksamhetsplan står: ”Medverka till att ta fram föreskrifter för Yrkeshögskoleutbildningar som har behov av ett nationellt likvärdigt innehåll (…) Fortsätta arbetet med att ta fram förslag till innehåll för eftergymnasial utbildning inom äldreomsorgen” Hela verksamhetsplanen för föreningen Vård- och omsorgscollege går att hitta HÄR på hemsidan.
Nationellt likvärdig YH-utbildning till Stödpedagog Begäran om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll i YH- utbildning till Stödpedagog ( stöd till personer med funktionsnedsättning) är inlämnad till YH- myndigheten mars 2017. Innehållet är framtaget av representanter i NKR (nationella kompetensrådet inom funktionshinderområdet som VO-College är värdorganisation för) Myndigheten skickade ut förslag till innehåll i Stödpedagogutbildningen på externremiss under sommaren 2018, sista dag att besvara remissen var 28 september 2018. Myndigheten arbetar vidare med synpunkter från remissvaren…
Nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen Det finns behov och en efterfrågan av medarbetare med eftergymnasial kompetens inom äldreomsorgen (enligt den enkät som genomfördes inom VO-College den 12/5-30/6 2017). YH-utbildning kan vara ett sätt att få den kompetens som arbetsgivaren anser vara relevant. Bransch och utbildningsanordnare ansöker gemensamt om YH-utbildning. Innehållet i utbildningarna kan i dagsläget se olika ut.
Enkät utskickad via Regionala VO-College Enkäten besvarades under perioden 2017-05-12 t.o.m. 2017-06-30. Totalt inkom 194 svar från främst enhetschefer (eller motsvarande) med personal, budget och verksamhetsansvar inom äldreomsorgen (69,6 %), men även förvaltningschef (eller motsvarande) med övergripande ansvar för äldreomsorg i kommunen eller företaget (19,6 %).
Enkät utskickad via Regionala VO-College 44,3 % svarade att det i dagsläget finns undersköterskor i den egna verksamhet som har eftergymnasial kompetens på Yrkeshögskolenivå (där demens är det vanligaste området följt av blanda annat palliativ vård, psykiatri och akutsjukvård). Av dessa anger sedan enbart 27,9 % att det finns tjänster som kräver utbildning på samma nivå. Av de som svarade att det i dagsläget inte finns undersköterskor med YH-utbildning i verksamheten svarade 61,8 % att de ser behov av att införa sådana tjänster inom en snar framtid
YH-myndigheten - Föreskrift Förordning (2009:130) gör det möjligt för företrädare för berörda myndigheter och organisationer att inkomma med en begäran om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll. Begäran om nationellt likvärdigt innehåll ska skickas in av berörd bransch. Det är dessa som i samverkan med andra parter (fack m.m.) har kunskap om behovet av nationellt likvärdigt innehåll. Utbildningsanordnare är därför inte med i framtagandet av begäran om föreskrift. YH-myndigheten har inga synpunkter på hur utbildningen ges, antal poäng, heltid eller distans. Föreskrift underlättar för YH- myndigheten och för branschen och troligtvis för intresserade sökande.
Förutsättningar Branschen i landet måste vara eniga om innehållet i en nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen. Branschen är ”alla” utförare oavsett driftform i samverkan med fackliga organisationer m.m. Detta måste arbetas med i kommuner och regioner runt om i landet.
Regionala dialoger Fortsatt arbete… Regionala dialoger genomfördes under hösten 2017, där frågan om behov av och efterfrågan på eftergymnasial kompetens inom äldreomsorgen har fortsatt att diskuterats. Dialogerna syftar till att komplettera den tidigare genomförda enkäten och ger möjlighet att diskutera vilken kompetens som behövs på yrkeshögskolenivå. Möjliggör bred delaktighet i arbetet med att ta fram förslag på innehåll i en nationell YH- utbildning och att tydliggöra både behov och efterfrågan. Dialogerna genomförs på det sätt som är möjligt i respektive regionalt VO- College. Målgrupp för de regionala dialogerna var främst arbetsgivare dvs. chefer i verksamheterna (oavsett utförare), men även exempelvis representanter från personalavdelningar, fackliga representanter m.fl.
Resultat från… Regionala dialoger om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen Regionala dialoger genomförda under perioden 5 juli 2017–20 januari 2018. Dialogerna genomfördes på det sätt som är möjligt i 12 av 22 regionala Vård- och omsorgscollege. Medverkade under dialogen gjorde bland annat: Områdeschefer, förvaltningschefer, verksamhetschefer, enhetschefer och HR.
Frågeställningar som diskuterades Regionala dialoger Vilket uppdrag har/kan en undersköterska med YH-utbildning ha? Det vill säga - vad ingår i uppdraget och yrkesrollen? Finns det en särskild funktion/titel för undersköterskor med eftergymnasial kompetens inom kommunerna/företagen i er region? Vilken kompetens (områden) behövs för uppdraget? Det vill säga – vad behöver en nationellt likvärdig YH-utbildning innehålla? Vilka områden är de absolut viktigaste att de finns med? Prioritera de 5–6 viktigaste områdena från ovanstående fråga och motivera varför. Den sista frågan var den svåraste frågan.
Kunskapsområden som efterfrågas enligt enkäter och regionala dialoger Geriatriska sjukdomar, palliativ vård Psykisk ohälsa och demens Kvalitetsarbete, nationella kvalitetsregister Kost, nutrition och munhälsa Etik och bemötande Dokumentation, lagstiftning, organisation och miljö Funktionsbevarande omsorg, rehabilitering Pedagogiskt ledarskap, metoder för handledning och reflektion Kulturkompetens och språkstöd Metoder för verksamhetsutveckling Beroendeproblematik Välfärdsteknik och hjälpmedel
Arbetsgruppens fortsatta arbete Har bestått av att sammanställa och ta fram förslag utifrån resultaten från enkäten och de regionala dialogerna. Det har resulterat i följande…
Två utbildningsförslag - 200 yhp Sammanhållen utbildning – alla läser alla kurser. Gemensam del 120 yhp med tre olika inriktningar ( fortfarande arbetsnamn på inriktningarna); Geriatrik 80 yhp Demens 80 yhp Psykisk ohälsa 80 yhp
Fortsatt arbete – ett utkast till tidsplan Arbetsgruppen fortsätter arbeta under hösten och vintern med att ta fram förslag på kursplaner. Under våren, troligtvis: Februari – Mars 2019 Förslag på innehåll i nationellt likvärdig YH utbildning skickas ut på internremiss via regionala samordnare men till chefer i äldreomsorgen April 2019 Revidera utifrån inkomna synpunkter Maj 2019 Begäran om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll i YH- utbildning inom äldreomsorg skickas in till myndigheten? Vid lämplig tidpunkt (mars?) förankra i nationella rådet och därefter till styrelsen – så det passar i processen.