Klagshamns rektorsområde

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klagshamns rektorsområde
Advertisements

Klagshamns rektorsområde
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Betyg och bedömning Alla ska nå målen. Nytt betygsystem Betyg från år 6 A – F Lärare måste ha behörighet i ämnet de ska sätta betyg i. Blockbetyg i so.
Bedömning i särskolan Jerry Rosenqvist, professor em.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Föräldramöte år 4-6 Välkomna! Rektorsområdets vision Utvecklingsarbete Ledigheter Föräldraförening Skolhälsoarbete Betygsinformation Presentation av personal.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Välkomna till ett nytt läsår 2011/2012. Vision Limhamn-Bunkeflo ”Vi ska erbjuda intellektuell, kreativ och fysisk stimulans i en socialt utvecklande miljö.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Barn och ungdomars utveckling
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Föräldramöte år 4-6 Välkomna!
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Exklusive nyanlända elever
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
VÄLKOMMEN TILL 6A.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Välkomna! Föräldramöte år 1.
Klagshamns rektorsområde
Problematisering av diplomet
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Formativt lärande.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Fysiskt tvång - fasthållningar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Friluftsliv.
Ny lärarutbildning start ht-11
LPP – HLR HLR och säkerhet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Välkomna till Klagshamns rektorsområde!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Presentationens avskrift:

Klagshamns rektorsområde Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde

Vision för Klagshamns ro På Klagshamns rektorsområde ska elever, personal och föräldrar känna stolthet över sin skola. Ledorden kunskap, glädje, trygghet och självständigt tänkande ska genomsyra verksamheten. Vi förutsätter en öppen kommunikation och goda relationer i möten med elever, personal och föräldrar.

Agenda för kvällen Hur är det svenska skolsystemet uppbyggt Betygsstegen, meritvärde, antagning till gymnasiet Vad bedömer och betygssätter läraren Olika synsätt vid bedömning (formativ och summativ bedömning) Hur säkerställer vi likvärdig bedömning Hur ser det ut på Strandskolan, resultat Terminsbetyg och slutbetyg

Hur är det svenska skolsystemet uppbyggt? Skollag (i Sverige har vi ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem med likvärdig bedömning som mål) Skolförordning Läroplan Kursplaner i varje ämne Kunskapskrav i varje ämne – fokus på förmågor Allmänna råd (åtgärdsprogram, IUP med skriftliga omdömen år 1-5, undervisningens planering, frånvaro, m.fl) Kommunala anvisningar Övriga lagar (exempelvis arbetsmiljölag omfattar även elever, ej utsättas för fysisk eller psykisk ohälsa) Skolinspektionen (relation NP och faktiskt betygsutfall) Att sätta betyg - YouTube

Kursplanerna (ämnesvisa) Ämnets syfte Centralt innehåll (årskurs 1-3, 4-6 och 7-9) Kunskapskrav (årskurs 3 sv, ma, no, so; årskurs 6 och 9 samtliga ämnen)

Pedagogiska planeringar

Pedagogiska planeringar

Syftet med bedömning Kartlägga kunskaper (diagnos av elevens kunskaper) Värdera kunskaper (Jämförelse av elevens kunskaper mot ämnets kunskapskrav i skriftliga omdömen samt i betygen) Återkoppla för lärande (hjälpa eleven lära mer) Synliggöra praktiska kunskaper (konkret återkoppling på görandet ex. vid skapande) Utvärdera undervisningen (hur utvecklar läraren sin undervisning, NP)

Varför betyg i Sverige? Sortering inför framtida studieval (enda instrumentet i Sverige (förutom högskoleprovet, intagningsintervjuer eller andra redskap förekommer ytterst sällan) Värdera kunskaper (Jämförelse av elevens kunskaper mot ämnets kunskapskrav i skriftliga omdömen samt i betygen, likvärdig undervisning)

Vad bedömer och betygssätter läraren på Vad bedömer och betygssätter läraren på? – Bland annat elevens förmåga analysera, reflektera, hantera information, värdera, lära sig att lära – metakognitiv förmåga, se orsakssamband, kreativitet, kommunicera, lösa problem, förstå begrepp i olika ämnen. E C A Grundläggande Goda Mycket goda Enkla Utvecklade Väl utvecklade Beskriver och ger exempel Förklarar och kopplar ihop Förklarar och generaliserar Avgränsat Relativt varierat Varierat Prövar Prövar och omprövar Prövar och omprövar systematiskt

Betygssteg och meritvärde A - 20 poäng B – 17,5 poäng C – 15 poäng D – 12,5 poäng E – 10 poäng F – 0 poäng, ej uppnått samtliga kunskapskrav för betyget E. B och D ska samtliga delar i kunskapskraven vara uppfyllda i nivån under (E och C) och majoriteten av betygssteget ovanför. Meritvärdet räknas på alla ämnen (har man moderna språk är det 17 ämnen men har man inte det räknar man på 16 ämnen). Meritvärdet är samtliga bokstäver omvandlade till siffror

Kunskapsbedömning och betygssättning Formativ bedömning (framåtsyftande bedömning kontinuerligt i undervisningen) - poängprov meningslöst för lärandet - diagnoser, framåtsyftande kommentarer, självvärdering, kamratbedömning, modellering, EPA, ”fusk” m. fl. metoder är effektivt för lärandet och viljan att lära mer. Summativ bedömning (summerande bedömning av elevens kunskaper vid ett givet tillfälle. Grundar sig bakåt i tid). - Betygsättning

Hur säkerställer vi likvärdig bedömning? Sambedömning av elevarbeten Modellering (elever tittar på gamla elevarbeten) Kollegiala samtal om bedömning Nationella prov Samtal mellan lärare i olika skolor/ämnen Uppföljning av betygsstatistik Kontinuerlig fortbildning i ämnet

Hur ser det ut på Klagshamns RO, resultat? 94% av eleverna kommer in på sitt förstahandsval (2018) Cirka 94% klarar gymnasiebehörighet (2018), inklusive nyanlända Vårt meritvärde ligger i snitt på 268p Målsättning är 100% måluppfyllelse

Terminsbetyg För terminsbetyg gäller enligt skollagen att: När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. Vid bedömningen ska elevens kunskaper i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och 2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9. 10 kap. 19 § skollagen (2010:800)

Tack för idag och hoppas ni haft en givande kväll!