Introduktion till Lean
Kundorienterad verksamhetsutveckling Effektivare verksamhet! Nöjdare kunder!
Framgång kräver ett helhetsperspektiv Strategi Q Struktur Kultur
Kvalitetsbristkostnader 10 – 40% av kostnaderna uppmätbart!
Kroniska problem Akuta problem Kvalitetsbrist -kostnader TID Möjlig nivå Kroniska problem Akuta problem Accepterad nivå Vissa fel upptäcks ej om man inte söker dem... Inbyggda och accepterade... Ofta stora... Lätt att förbättra i början! Dolda!! Individ - systemberoende?? JMF KANO!!!! 5
Dagens Industri, 980523
Två olika sorters förbättringar Flödes Kaizen Transformation av flöden Flödesutveckling => Lean Process Kaizen Problemlösning Eliminering av fel och slöserier => Sex Sigma
Lean är ett nytt sätt att se på, driva och leda en verksamhet som baseras på resurssnåla, flexibla och snabba processer som drivs utifrån kundernas aktuella behov
Japanskt kvalitetsarbete (TQM) och Lean Lean sprids till tjänstesektorn Lean sprids inom industrin Begreppet Lean myntas ”World Class Manufacturing” Benjamin Franklin (1707-1790) ”Det Japanska undret” Intensiv kvalitets- utveckling i Japan Deming och Juran föreläser i Japan 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010
Principer för Lean Långsiktig resultatfokus med prioritering av kvalitet Kunden i centrum och fokus på värdeskapande Skapa stabila och felfria processer med effektiva behovsstyrda flöden Samverkan och engagemang genom ansvarstagande, delaktighet, lärande och respekt för individen Utveckla ledare som förstår arbetet, agerar pedagogiskt och leder mot tydliga mål Ständiga förbättringar och standardisering av de bästa arbetssätten Framgång genom helhetssyn, enkelhet och visualisering
Två transformationer Strukturell transformation Kulturell transformation
1 av 10 Lean satsningar lyckas…
Finns för nedladdning på www.sandholm.se
Metodfokus istället för resultatfokus Målet har blivit att implementera Lean istället för att uppnå de resultat metoden kan ge verksamheten inom viktiga områden!
Bristande långsiktighet Resultat Utveckling med kontinuitet Utveckling med med skiftande fokus Tid
Varför misslyckas Lean? Ledningens engagemang och övertygelse är otillräcklig Lean har allt för ofta blivit en jakt på slöserier med primära mål att minska kostnader Leanarbetet fokuseras inte mot vad som är strategiskt viktigt för verksamheten Många Leansatsningar fokuserar ej på kunderna Ensidig kostnadsfokus och bristande kundorientering Fokus på metoder och verktyg istället för på människor och verksamhetskultur Resursbrist och dålig planering Okunskap i den egna verksamheten
Sex Sigma är ett systematiskt förbättringskoncept som bygger på en väldefinierad rollstruktur, en enhetlig arbetsgång (DMAIC) och djup kompetens gällande ett stort antal kraftfulla problemlösningsverktyg
Styrande roller Stödjande Utförande Förbättringsansvariga chefer Initierar, styr och följer upp förbättringsarbetet Medarbetare i förbättringsprojekt Löser problem och genomför åtgärder Välutbildade specialister och coacher Stöttar chefer och projektgrupper
Basroller i Sex Sigma BB-projekt GB-projekt Vardagsförbättringar Sponsor Uppdragsgivare Master Black Belt Coach - Black Belt Projektledare Green Belt Yellow/White Belt Projektmedlem Projektledare/-medlem
DMAIC DMAIC DEFINIERA MÄTA ANALYSERA FÖRBÄTTRA STYRA Definiera projektets mål och omfattning Fastställ informations-behovet och kartlägg problemområdet Fastställ möjliga orsaker Validera och testa lösningen Identifiera behovet av styrning Bestäm ekonomiska möjligheter och business case Identifiera Critical to Quality (y) och alla inputs (x) Identifiera grundorsaker Tag fram en genomförandeplan Standardisera processen och det nya sättet att arbete Tag fram en övergripande process-beskrivning (SIPOC) Definiera och analysera krav och specifikationer Analyser grundorsaker och skapa förståelse Implementera lösningar Implementera styrning och uppföljning Identifiera problemets kunder och bestäm deras behov och förväntningar Tag fram datainsamlingsmetodik Validera resultatet Hantera attityder och förändringsmotstånd Analysera resultat och uppnådda effekter Upprätta en project charter Analysera och testa mätmetoden Tag fram möjliga lösningar Följ upp resultat och effekter Dela erfarenheter och replikera om möjligt resultat Fastställ baseline och samla in data Prioritera och välj lösning Rapportera och presentera resultat DEFINIERA MÄTA ANALYSERA FÖRBÄTTRA STYRA
Lean & Sex Sigma Sex Sigma Lean Visualisering och informationsåterföring Felsäkring Kundorder- styrning Ständiga förbättringar Flödes- orientering Delegering och bemyndigande Ledtids- förkortning Eliminering av slöseri Just-in-time Förebyggande underhåll Leverantörs- samverkan Infrastruktur för förbättringar Förbättringsprojekt Enhetlig problemlösningsmodell Sofistikerad analys Källa: Sörqvist & Höglund, Sex Sigma, 2007
Inspirerad av Ronald Snee Lean & Sex Sigma Aktivitet A Aktivitet B Aktivitet C Kund Lean Sex Sigma Minskar fel och effektiviserar processens aktiviteter Utvecklar flöden mellan processens Inspirerad av Ronald Snee
Strukturell transformation ”Skapa utförandesystem” Fastställ kundens behov och förväntningar Analysera den befintliga processen Utveckla ett effektivt flöde Etablera ett eget utförandesystem Bibehåll effektiviteten genom ständiga förbättringar Källa: Sörqvist, 2013
1. Fastställ kundens behov och förväntningar Kundtillfreds- ställelse Grad av uppfyllelse Omedvetna behov Uttalade behov Underförstådda behov Tvungen kvalitet Förväntade, Ej uttalade Proportionell kvalitet Förväntade, Uttalade Överraskande kvalitet Oväntade, Ej uttalade Källa: Kanomodellen
Att förstå effektivitet Resurseffektivitet vs. Flödeseffektivitet Inre effektivitet vs. Yttre effektivitet
2. Analysera den befintliga processen Värdeflödesanalys skapar förståelse och insikt om nuläget….
De 7+1 slöserierna Källa: IVF 27
3. Utveckla ett effektivt flöde Utveckla processens förmåga att skapa kundvärde, nytta och tillfredsställelse Eliminera slöseri Flödesorientera och utforma effektiva arbetsplatser Eliminera fel och störningar Skapa flöde Balansera arbetsfördelningen och inför takt Inför ett dragande system med förbrukningsstyrd produktion Minska partistorleken och gå mot enstycksflöde Korta ställtider Jämna ut flödet i processen och hantera variationer i efterfrågan Tag kontroll över flödets variationer Befäst och utveckla det goda Innovativ flödesutveckling Flödesutveckling genom tillämpning av IT och ny teknik
4. Etablera ett eget produktionssystem Inför standardarbete Ordning och reda genom Fem S Förebyggande underhåll (TPM) Synliggör aktuell status och ev fel (Andon) Felsäkra (Poka Yoke) kritiskt arbete Organisera ständigt förbättringsarbete (Kaizen) Inför daglig styrning Pulsmöten Tavlor
5. Ständiga förbättringar Ledarskap för ständiga förbättringar Ledningsengagemang Prioritering och resurser Uppföljning Förbättringskultur Organisation för ständiga förbättringar Lokala förbättringsgrupper Tvärfunktionella förbättringsprojekt Partnerskap i värdekedjan Metoder och verktyg
Börja på en rimlig nivå Mognad vs. Ambition
Lyckas med Lean Skapa förståelse Testa och lär Anpassa och utveckla Expandera och integrera Skapa insikt hos ledningen, fatta beslut och planera Bygg upp kompetens, driv pilotprojekt samt skapa goda exempel och erfarenheter Utveckla en egen anpassad Leanmodell samt inrätta en organisation för Lean Expandera arbetet till hela verksamheten och integrera Lean i vardagsarbete
Fokus på ledarskap och chefer Framgångsfaktorer Fokus på ledarskap och chefer Förbättringsarbete kräver chefer som kan leda! Ledare med förståelse för Lean, övertygelse och ett visst mått av envishet är en förutsättning för framgång Underskatta aldrig vikten av ett synligt ledarskap som verkligen vågar visa sitt engagemang för Lean samt skapar förutsättningar för framgång
Fokus på goda exempel och resultat Framgångsfaktorer Fokus på goda exempel och resultat Börja med utvalda piloter Fokusera på resultat Identifiera och eliminera slöserier och brister Verifiera uppnådda resultat, kommunicera och skapa än mer engagemang
Fokus på medarbetare och delaktighet Framgångsfaktorer Fokus på medarbetare och delaktighet Engagera alla i förbättringsarbetet Informera och utbilda Lyssna på medarbetarna och ta vara på goda idéer Utveckla kulturen
Fokus på kompetensutveckling och lärande Framgångsfaktorer Fokus på kompetensutveckling och lärande Teoretisk grund att stå på och praktiskt lärande genom tillämpning! Utbilda: - Ledningen och viktiga nyckelpersoner - Leanledare och Black Belts - Breddutbildning av all personal - Leverantörer och partner
Fokus på hela verksamheten Inte bara utförande och produktion! Framgångsfaktorer Fokus på hela verksamheten Inte bara utförande och produktion! Utveckling Försäljning Kundtjänst Administration Ekonomi Ledning Etc.
Fokus på kunder Framgångsfaktorer Lean och måste handla lika mycket om att göra rätt saker som om att göra saker rätt! Värde skapas utifrån slutkundernas (de vi finns till för) perspektiv Resultatet måste relateras till kundnytta och kundtillfredsställelse Kundnära processer måste vara i fokus
Fokus på processer Framgångsfaktorer Fokusera på helheten! Identifiera och lös kroniska problem Tag fram fakta om processen och låt denna utgöra grunden för analys och problemlösning Analysera, reducera och styr processens variationer
Fokus på anpassning, utveckling och integrering Framgångsfaktorer Fokus på anpassning, utveckling och integrering Undvik fundamentalism och låt inte lura dig! Lean vinner mycket på att integreras med Sex Sigma och andra koncept Det finns inte en färdig lösning som passar alla utan anpassning och eget tänkande är av stor vikt
Sträva efter enkelhet och handling Framgångsfaktorer Sträva efter enkelhet och handling Det svåra är dock ofta att finna det enkla…
Mer information finns på: www.sandholm.se www.larssorqvist.com