Vill du bli mästerdetektiv?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En kortfattad historia
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Att träna Läsförståelse
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
NOVELL.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Du ska få lära dig grunderna för att teckna ett porträtt
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Deckaren En genre.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
DECKARE.
Läroplansnätverk förskola
Vem är du?.
Berätta spännande.
- att läsa & skriva noveller
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Skriva noveller.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Person- och miljöbeskrivning
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Rättigheter och rättsskipning
Inledning och avslutning
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Argumentation om innebandy
Utveckla skrivandet.
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
En genre i litteraturen
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
ATT SKRIVA Några tips och råd. Beskriv  Miljön En berättelse utspelar sig alltid någonstans. T ex en skog, ett kafé, en lektionssal, en bil. Hur ser.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Reportage.
Från inledning till presentation
KÄRLEK.
Att skriva en nyhetsartikel
Kunskapskraven i svenska: Du ska kunna skriva olika slags texter……
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
ANSLAG- man får ledtrådar
Novellanalys.
Mål v.3 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Deckare.
Etik & moral.
Hur skriver man en berättande text
Helhet och allsidighet
Att skriva en utredande text
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
PÅ VECKOSLUTET... DET KÄNNS... TILLSAMMANS MED...
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
De nya svenskarnas röst !
Presentationens avskrift:

Vill du bli mästerdetektiv?

Mål: Utveckla din förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag Träna på att anpassa läsningen och arbeta med texten till dess syfte och karaktär Stimulera det egna skapandet av texter

Vad är en ledtråd? Vad är ett motiv? Blunda och lyssna

PersonBeskrivning Det yttre: kroppsbyggnad, ansiktsform, hår, ögon, mun och näsa, hy, smink, kläder, röst och språk, uppträdande, sätt att röra sig på, ålder osv. Det inre: egenskaper- är bra på, är dålig på, rädd för, tycker om, tycker inte om, vill bli, arg på, humör osv. Omkring: bostad, familj, vänner, husdjur, intressen, ovanor, favoritplatser, personer som man ser upp till osv.

Att ha med i din deckargåta: Huvudperson ( ska det vara en polis, deckare, brottsling, eller en annan berättare) Plats, i vilken miljö utspelar sig i händelserna? Här kan det vara bra om du tar en plats där du känner dig hemma( tex. Din kommun, ditt bostad område din skola osv.) När händer det? Ska du skriva i presens, imperfekt eller båda? Hur lägger du upp din historia, vad har du för inramning? Vad har hänt tidigare, varför vill någon göra ett brott? Brottet: vem gör vad, hur och när? Vem leder utredning, ska den vara viktig eller bara något som beskrivs kortfattat i bakgrunden? Ledtrådar? Lösning: vem ska komma på det och hur? Avslutning: Hur gick det sen, vad händer med den som åker fast eller inte?

Plats ( I Malmö finns det……) Tid (Det var en mörk novembermorgon……) Tips på börjor: Plats ( I Malmö finns det……) Tid (Det var en mörk novembermorgon……)