Kommunikationsprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Samrådsgrupp Välkomna!.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Process utbildning Lager & Terminal Kärnprocesser Lager
Verktyg för ökad patientsäkerhet
SBAR Modell för bättre kommunikation
Valnöten VAD/HUR.
Kognitivt Arbetssätt.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Debattera.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Lönesamtalet.
1 Utbildning Ledarskap Återkoppling Beslutsfattande Sytematisk Felsökning Första kontroller Stress.
Intern/extern kommunikation
SBAR för strukturerad kommunikation
Samarbetsytor i Aurora
Intern/extern kommunikation
AGENDA MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan -
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Kreativitet & beteende
Information & kommunikation
Kommunikationsplan för ----
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB MLH.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
REKRYTERING AV AKADEMIKER En rapport i Svenskt Näringslivs serie - Akademi eller Verklighet - © Ribbing Deliberate.
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Stresshantering och säljplanering
Vilken typ av konflikt står du inför?
anställningsintervju
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Förändring i organisationer
Dina bästa förberedelser!
Psykiskt funktionsnedsättning
Kommunikationsprocesser
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Skriv orden i ordlistan ”Veckans ord” – alla orden behöver du förstå och kunna använda på läxförhöret 1/9. *realistisk *kontrollera *tuffa krav *tenta.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kommunikationsprocesser
Hälsofrämjande arbete på Vårdcentralen Domnarvet
Kommunikationsprocesser
Stefan Segerman Emma Borgstrand
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Intern/extern kommunikation
Uppdragsstyrning – hur hänger det ihop?
Projekt MLH Resumé dag 9.
Vad betyder Social Kompetens
Demo - chefsrapport Medarbetarundersökning Mitt ledarskap
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Tips för bättre kommunikation
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Presentationens avskrift:

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 4

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Definitioner/Dokument Kursmål Ha god kännedom om de begrepp och dokument som används i en lager-/terminalverksamhet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Samsung Order Inleveranslista Order Putaway Kuehne+Nagel Media Markt Plockunderlag/följesedel/adressetikett/fraktsedel/lastlista/CMR

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kursmål Hur agerar jag i jobbiga situationer Förstå hur stressituationer uppstår och hur man kan hantera dem Förstå betydelsen av det egna beteendet i en grupp

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Vad är stress? Ordet stress är en metafor, som betyder olika saker för olika personer i olika sammanhang Hjärnan stressas av det okontrollerbara och av den oförutsägbara framtiden Träning av stresståligheten påminner om träning av musklerna

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Stressituationer allmänt Du ska fatta beslut Du ska prioritera Du ska informera om något obehagligt Du ska ha ett möte med en viktig person Du får ett obehagligt besked

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Stressituationer allmänt Arbeta strukturerat Undvik att lämna halvfärdiga uppgifter Delegera Följ upp Lär Dig säga nej

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Stresshantering Du ska fatta beslut Fakta/omdöme/intuition Fatta beslut Informera alla berörda

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Du ska prioritera Fakta Prioritera Informera alla berörda

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Du ska informera om något obehagligt Förberedelse Bakgrund – varför Informera Besvara frågor

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Du ska ha ett möte med en viktig person Förberedelse Var Dig själv Undvik ”ad hoc” svar

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Stresshantering Du får ett obehagligt besked Gör en första bedömning av effekterna Planera för åtgärder

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 1: Diskutera hur Du skulle agera i följande situation Du kommer sent till jobbet Flera är sjuka p g a influensa Er viktigaste kund kommer på besök Ni har haft bekymmer med IT-systemet och har eftersläpning Chefen vill ha en rapport om de senaste produktivitets-mätningarna

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Lär känna Dig själv

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete att sätta ihop ett tält på tid