MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK
Beställarnätverk välfärdsteknik 2018-10-04 Mats Rundkvist, SKL
Agenda Välfärdsteknik Syfte, metod, samverkansmodell Genomfört arbete Lärdomar Utmaningar Framgångsfaktorer Frågor
Välfärdsteknik Digital teknik Trygghet Självständighet Delaktighet Aktivitet
Syfte Öka förmågan att göra goda inköp av välfärdsteknik och andra digitala lösningar inom vård och omsorgssektorn Välfärdsteknik Kommun Upphandling Start hösten 2016 VINNOVA-finansierat 2017-2019
Ledstjärnor Kompetens Köpkraft Samverkan
Arbetsmetod 10-15 kommuner, 2 kommunalförbund, Inera, Kommentus 30-40 % av landets invånare 2-3 fysiska möten/termin Distansmöten Arbetsgrupper Avsiktsförklaring Cirka 50 % anställd resurs för koordinering Externa konsulter
Samverkansmodell Självstyrande grupp Personliga platser Inte representanter Gemensamma aktiviteter erbjuds
Genomfört arbete Vägledning för upphandling av trygghetsskapande teknik Dialog kring interoperabilitet
Pågående och kommande arbete Förstudie innovationsupphandling Innovationsupphandling Revidera vägledning Informationssäkerhet Funktionskrav Ordlista Att kravställa användbarhet vid upphandling av välfärdsteknik Trygg leverans av välfärdsteknik Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 2018 2019
Utmaningar Upprätta Avgränsa Prioritera Resurser Leda/koordinera Leverantörsdialog Kunddialog Representation Publicera Sprida
Upprätta Utmaning Hanteras Resultat Okänt begrepp Seminarium på MVTe-konferensen Tillräckligt med deltagare Rollen Intern dialog Tog 6-9 månader Kompetens – ojämn Vid förnyelse Nu ganska bra
Avgränsa Utmaning Hanteras Resultat Implementering Uppmärksamhet, fokus Återkommande behov Landsting/region Dialog Inte alltid överens Verksamhetssystem
Prioritera Utmaning Hanteras Resultat Tidsperspektiv Kort och långt perspektiv Svårt Prioriterade uppgifter Dialog, parallella arbetsområden, vad gör ingen annan som vi kan göra Ständigt pågående process Good enough Dialog med uppdragsgivare Hyggligt
Resurser Utmaning Hanteras Resultat Avsatt tid Avsiktsförklaring Bra men vissa avhopp/pausade Nedlagd tid Ständig dialog Blandat Avlönad resurs Dialog med nätverk och uppdragsgivare Viss tidsoptimism Kontinuitet Allt bättre
Leda/koordinera Utmaning Hanteras Resultat Hitta rollen Trial and error Numera en tydligare ledarroll Lyfta gruppen Deltagare frontar Successivt allt bättre
Leverantörsdialog Utmaning Hanteras Resultat Med vilka Annonsering och riktade mail Många och delvis okända Hur Enkät, workshops, branschdialog Bra men aldrig tillräckligt Delta i gruppen Nej Just nu nöjda
Kunddialog Utmaning Hanteras Resultat Egna kommuner Via deltagarna Saknar kommunikationsmaterial Andra kommuner Deltagarnas nätverk, konferenser, kommunikationsplan Växande men otillräckligt Samskapande DelaDigitalt, Inbjudna till aktiviteter Önskar mer
Publicera Utmaning Hanteras Resultat Användbarhet Kommande digitalt verktyg Förhoppningar
Sprida Utmaning Hanteras Resultat Nå ut SKL, Sociala medier, konferenser, kommande kommunikationsplan Aldrig nöjda Användning Stödmaterial Vet inte Uppföljning Några intervjuer, frågor vid seminarier Vill veta mer
Hållbarhet och långsiktighet Utmaning Hanteras Resultat Finansiering Dialog Pågående Huvudmannaskap Organisation
Sammanfattning OM OSS Hög motivation Stort behov Ständigt lärande Svårt med spridning Positivt mottagande Fortsättning följer? RÅD TILL ER Gemensam målbild ”Rätt” sammansättning Tydliga roller Säkerställa deltagares medverkan Tillräckliga resurser Kommunikation
Beställarnätverk välfärdsteknik på nätet Facebook Beställarnätverk välfärdsteknik Vägledningen finns på SKL:s hemsida Mail: bestallarnatverk@skl.se
Frågor? Mats Rundkvist mats.rundkvist@skl.se 070-538 41 22