MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Advertisements

Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Stöd för analys och förbättring
Policy för miljö och hållbar utveckling
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Ett arbete med att etablera
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Samarbete med seniororganisationer Mål: Att få Esther delaktig i sin vård. Att sprida information om nätverket till seniororganisationerna.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Strategiska perspektiv på verksamheten
NEA Seminarium 7 december 2004
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Regeringsuppdrag, Digitala tjänster och välfärdsteknologi inom socialtjänst och hemsjukvård Maria Gill.
Kommunalförbundet Sydarkivera
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Produktion2030 Strategiskt innovationsprogram för hållbar produktion i Sverige Anna Syberfeldt.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Kvalitet i särskilt boende
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Heby kommuns kvalitetspolicy
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Förstudie Friluftslivets år 2020
Ulrika Persson-Fischier,
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
Effektkarta för extern webbplats
Utveckla former för medborgardialog
En tjänst för ökad tillgänglighet
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
HANS FONDELIUS Upphandlingsmyndigheten NULÄGESBESKRIVNING.
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Vad vill vi att digitaliseringen ska medföra?
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
InVäst - Integration Västsverige
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK

Beställarnätverk välfärdsteknik 2018-10-04 Mats Rundkvist, SKL

Agenda Välfärdsteknik Syfte, metod, samverkansmodell Genomfört arbete Lärdomar Utmaningar Framgångsfaktorer Frågor

Välfärdsteknik Digital teknik Trygghet Självständighet Delaktighet Aktivitet

Syfte Öka förmågan att göra goda inköp av välfärdsteknik och andra digitala lösningar inom vård och omsorgssektorn Välfärdsteknik Kommun Upphandling Start hösten 2016 VINNOVA-finansierat 2017-2019

Ledstjärnor Kompetens Köpkraft Samverkan

Arbetsmetod 10-15 kommuner, 2 kommunalförbund, Inera, Kommentus 30-40 % av landets invånare 2-3 fysiska möten/termin Distansmöten Arbetsgrupper Avsiktsförklaring Cirka 50 % anställd resurs för koordinering Externa konsulter

Samverkansmodell Självstyrande grupp Personliga platser Inte representanter Gemensamma aktiviteter erbjuds

Genomfört arbete Vägledning för upphandling av trygghetsskapande teknik Dialog kring interoperabilitet

Pågående och kommande arbete Förstudie innovationsupphandling Innovationsupphandling Revidera vägledning Informationssäkerhet Funktionskrav Ordlista Att kravställa användbarhet vid upphandling av välfärdsteknik Trygg leverans av välfärdsteknik Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 2018 2019

Utmaningar Upprätta Avgränsa Prioritera Resurser Leda/koordinera Leverantörsdialog Kunddialog Representation Publicera Sprida

Upprätta Utmaning Hanteras Resultat Okänt begrepp Seminarium på MVTe-konferensen Tillräckligt med deltagare Rollen Intern dialog Tog 6-9 månader Kompetens – ojämn Vid förnyelse Nu ganska bra

Avgränsa Utmaning Hanteras Resultat Implementering Uppmärksamhet, fokus Återkommande behov Landsting/region Dialog Inte alltid överens Verksamhetssystem

Prioritera Utmaning Hanteras Resultat Tidsperspektiv Kort och långt perspektiv Svårt Prioriterade uppgifter Dialog, parallella arbetsområden, vad gör ingen annan som vi kan göra Ständigt pågående process Good enough Dialog med uppdragsgivare Hyggligt

Resurser Utmaning Hanteras Resultat Avsatt tid Avsiktsförklaring Bra men vissa avhopp/pausade Nedlagd tid Ständig dialog Blandat Avlönad resurs Dialog med nätverk och uppdragsgivare Viss tidsoptimism Kontinuitet Allt bättre

Leda/koordinera Utmaning Hanteras Resultat Hitta rollen Trial and error Numera en tydligare ledarroll Lyfta gruppen Deltagare frontar Successivt allt bättre

Leverantörsdialog Utmaning Hanteras Resultat Med vilka Annonsering och riktade mail Många och delvis okända Hur Enkät, workshops, branschdialog Bra men aldrig tillräckligt Delta i gruppen Nej Just nu nöjda

Kunddialog Utmaning Hanteras Resultat Egna kommuner Via deltagarna Saknar kommunikationsmaterial Andra kommuner Deltagarnas nätverk, konferenser, kommunikationsplan Växande men otillräckligt Samskapande DelaDigitalt, Inbjudna till aktiviteter Önskar mer

Publicera Utmaning Hanteras Resultat Användbarhet Kommande digitalt verktyg Förhoppningar

Sprida Utmaning Hanteras Resultat Nå ut SKL, Sociala medier, konferenser, kommande kommunikationsplan Aldrig nöjda Användning Stödmaterial Vet inte Uppföljning Några intervjuer, frågor vid seminarier Vill veta mer

Hållbarhet och långsiktighet Utmaning Hanteras Resultat Finansiering Dialog Pågående Huvudmannaskap Organisation

Sammanfattning OM OSS Hög motivation Stort behov Ständigt lärande Svårt med spridning Positivt mottagande Fortsättning följer? RÅD TILL ER Gemensam målbild ”Rätt” sammansättning Tydliga roller Säkerställa deltagares medverkan Tillräckliga resurser Kommunikation

Beställarnätverk välfärdsteknik på nätet Facebook Beställarnätverk välfärdsteknik Vägledningen finns på SKL:s hemsida Mail: bestallarnatverk@skl.se

Frågor? Mats Rundkvist mats.rundkvist@skl.se 070-538 41 22