Avvikelser i samverkan Kommun och sjukvård, Samverkan i Göteborgsområdet 2018-04-10 Lena Arvidsson. processledare
Rutin för avvikelsehantering i samverkan mellan kommun och region inom LGS området - 2014 Hantering vid identifierad avvikelse Den person som uppmärksammar avvikelsen skriver en avvikelserapport. Vidare hanteras avvikelsen enligt rutinerna på din arbetsplats. De berörda enheterna ska i samverkan lösa den uppkomna situationen så snabbt som möjligt. Skriftlig återkoppling Den enhet som mottagit avvikelserapporten ansvarar för att skriftligen återkoppla till enhetschef identifierad orsak och planerade eller genomförda åtgärder inom 60 dagar. Oenighet Linjeorganisationen förutsätts att lösa tvist som rör verksamhets- och kostnadsansvar. Avvikelse där tvist kvarstår Berörda förvaltningschefer tillsammans med ansvariga chefer för de tvistande verksamheterna träffas för att nå en lösning. I de fall tvist kvarstår kan ärendet prövas i Förvaltningsrätten.
Verksamheternas rutiner för avvikelser Avvikelser ska hanteras i den egna verksamheten enligt gällande rutiner. Vi har tagit fram en blankett som ni kan använda för avvikelserapport
Nuläge - Flödesbeskrivning av avvikelsehantering från sjukhus eller primärvård till kommun/stadsdel - 2017
Nuläge - Flödesbeskrivning av avvikelsehantering från kommun/stadsdel till sjukhus eller primärvård - 2017 Flödesbeskrivningarna stämmer inte helt eftersom det finns olika interna rutiner framförallt inom kommun/stadsdel.
Workshop 2017 Identifierade orsaker Förslag på förbättring