Lärdommar från tidigare NVF arbete Forsätt utnyttja delegaternas gigantiska kontaktnät Fortsätt med spännande seminarier Förbättra reklamen för de öppna seminarierna Få arbetet att löpa hela perioden Behålla fokus genom att byta ämne Utnyttja telemöte ännu mer Utveckla kontakten med de andra utskotten Spänner från teknik till samhällsbyggandet
Vårt utskotts arbete tre delar Internt – arbetsgrupper Externt – seminarier Inom nvf – kopplingar till arbetgrupper och seminarier
Kriterier för arbetsgrupper TS-relevant i Norden 4-12 personer Representanter från flera länder Ordförande utanför O/S gruppen Stöd till och från andra utskott
Förslag till arbetsgrupper 2008-2012 Opinionsbildning, acceptans, förankring Hastighet, krockvåld, från teori till praktik? Lagar, förordningar, föreskrifter, krav och kriterier för olika aktörer Manualer Best practice, Mätning av trafiksäkerhet QMA, RSA, RSI … Bench marking av något specifikt område eller generellt Fordonssäkerhet Särskilda trafikantgrupper ??
Öppna seminarium: tema Huvudansvar för innehåll ligger hos O/S gruppen Värdland hanterar det praktiska Input från alla temagrupper till varje seminarium Input från övriga utskott
Öppna seminarium: (exempel) Trafiksäkerhet för alla. Olika grupper. Barn, äldre eller mc fotgängare cyklister. Eller stad kontra landsbyggd. Dvs ha fokus på att alla kommer med i vårt trafiksäkerhetsarbete Trafiksäkerhetsforskningens nya utmaningar Varför så lite trafiksäkerhetsforskning är visionär? Den är väldigt mycket styrd av dagens behov och brister Trafiksäkerhet och trygghet Med och motkrafter mellan TS-frågor och trygghet
Arbetgrupper under perioden 2009 2010 2011 2012 Opinionsbildning Hastighet Krav & Kriterier, lagar, förordningar, föreskrifter Best practice Manualer QMA RSI/RSA Mätning av ts Olycksdatabas Olycks-surrogat Ts i samhällsplaneringen seminareie seminareie seminareie kongressen