Ledarskap och organisatoriska mellanrum Mats Tyrstrup & Fatane Salehi Ängelholm 2018-11-12
… ”där 1800-talets press är mycket intensiv.” ”Vi ser många vars nervsystem kommer att trasas sönder om de inte avlägsnas från den stress under vilken de lever, antingen det handlar om aktiebörsen eller någon annan professionell aktivitet” … ”där 1800-talets press är mycket intensiv.” Johannisson, Den moderna tröttheten
Tecken i tiden Ohälsa Alkoholkonsumtion Företagsstarter Etikdebatt Prat om ledarskap Agitatorerna
Exempel på växande områden/verksamheter
Omvandlingen av vår ekonomi Från saker till beteenden Bindningstiden är för tjänstesamhället vad patenten var för industrisamhället Receptens, lockropens och uppmärksamhetens tidevarv Värde = antalet användare, besökare, delningar, följare etc.
Värdeskapande Värde skapas i processer genom vilka någon/några kombinerar och integrerar ...
Genomorganiserat samhälle? “Dokumenterad ledarerfarenhet. Utbildning i statskunskap och/eller juridik. Gärna erfarenhet av arbete i idéburen verksamhet. Arbetat i samverkan mellan kansli och förtroendevalda. UItvecklingsbenägen.” 7
Genomorganiserat samhälle? “Dokumenterad ledarerfarenhet. Utbildning i statskunskap och/eller juridik. Gärna erfarenhet av arbete i idéburen verksamhet. Arbetat i samverkan mellan kansli och förtroendevalda. UItvecklingsbenägen.” 8
Genomorganiserat samhälle? Stängselnämnden!!! Alternativ utgångspunkt: ”Glest” i termer av ansvar, befogenheter, kompetens, resurser, information och attityder!!
Organisatoriska mellanrum Integrationslogiker Hierarkisk integration (1900-talet) ”Dela upp” Enheter Gränser Organisatoriska mellanrum Organisation Nätverks- & processintegration (2000-talet) ”Foga samman” Relationer Sammanhang Organisera
Organisatoriska mellanrum runt förskolan Brunnen
Mellanrum på Sahlgrenska universitetssjukhuset
Organisatoriska mellanrum i privat high tech Systemet ur mitt perspektiv! Men ingen leverantör ser det så.
Organisatoriska mellanrum Integrationslogiker Hierarkisk integration (1900-talet) ”Dela upp” Enheter Gränser Organisatoriska mellanrum Organisation Nätverks- & processintegration (2000-talet) ”Foga samman” Relationer Sammanhang Organisera Innovations- och förnyelsepotential
Linjeorganisationen ”avlövas” Chefskap, ledarskap och medarbetarskap – ”färdriktningen” Nittonhundratalet Runt millennieskiftet Numera och framöver Chef Medarbetare Chef Medarbetare Chef Medarbetare Linjeorganisationen ”avlövas” Egna arbetsuppgifter ”Egen” chef Specialister i teamarbete Samma chef Tvärdisciplinära team Från flera organisationer
Gränsöverskridande strategier Systemisk verksamhets -utveckling Relationsskrädderi Organisatoriska arenor Digitala lösningar
En teori om utvecklingen av praxis Institutioner Kultur Lösning ? Problem (Tid)
Vårdsituationer Kronisk Komplex Enkel Komplicerad Vårdförlopp: 3-5 % av patienterna > 50 % av vårdkostnaderna Process/Vård utan avslut Kronisk Komplex Enkel Komplicerad Process/Vård med avslut Vårdproducent(er): En klinik (vårdgivare) Flera kliniker (& vårdgivare)
Strategiska utvecklingsbehov Cancerrehabilitering – Identifierade utmaningar Strategiska utvecklingsbehov Bristande kunskaper, rent generellt, om cancerrehablitering bland vårdpersonal Samverkan har blivit “avbokningsbart” (rutinmöten … check!) Detaljstyrning från politiker och myndigheter (riktlinjer etcetera) Team- och processtänkande brister eller saknas helt Organisatoriska mellanrum och gränsöverskridande samordning Egenvård och involvering av cancerberörda Personcentrerad rehabilitering – vad händer med svaga och utsatta!? Närvård och ehälsa som former för rehabilitering
Kunskaps- och systemutveckling Systemkunskap/Allmänbildning Strukturerad gemensam verksamhetsutveckling Organisatoriska arenor
Gränsöverskridande strategier Systemisk verksamhets -utveckling Allmänbildning Systemkunskap Relationsskrädderi Organisatoriska arenor Digitala lösningar
Utgångspunkten ska vara mesta möjliga livskvalitet Mer personcentrerat än så blir det inte …. Diagnosen får aldrig bli en persons identitet Utgångspunkten ska vara mesta möjliga livskvalitet
Workshopen under eftermiddagen 1 2 4 TEMAN: 2 SEKTIONER: A Synsätt – Att verka – samverka tillsammans B Ledning (vad behöver stimuleras?) C Systemförutsättningar (tillit, förståelse, möten) D Organisatoriska mellanrum (att saker faller mellan stolarna) A1 A2 B1 B2 BORD C1 C2 D1 D2 PROCESSEN: Börja efter lunch vid bordet där ni sitter – Prata i 20-25 min om temafrågorna (10 min/fråga) – Cirkulera till nytt bord