Ny examensstadga Vad ändrar?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Nya beslut i examensstadgan
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Gemensam examen - så gör vi i praktiken
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Studieorientering för nya studerande PK och RN-examen
Monica Nerdrum, Lärcentret
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
EXAMENSSTADGAN [ES] Planering och utveckling Monica Nerdrum.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Kv-hallinnon kevätpäivät Turku , Sessioryhmä I Tutkintojen akateeminen tunnustaminen – ulkomailta tulevien opiskelijoiden todistukset.
Handledningens a-ö Monica Nerdrum.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
MinPlan-information Ibruktagning period 2/05 Presentationer HF MNF ESF/EM KTF ESF/PM&RN
EXAMENSSTADGAN [ES] Undervisnings- och examinationsspråket Monica Nerdrum.
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
EXAMENSSTADGAN [ES] Avhandlingar och handledning Monica Nerdrum.
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 1 Nu kör vi… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Information om SFB Del 1 september 2010 Sida 1 Socialförsäkringsbalken Information om innehållet i den nya balken.
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Skapa utbildningsmallar i nya Ladok
Informationstillfälle om rörelseöverlåtelsen för de inhemska språken
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Informationstillfälle om rörelseöverlåtelsen Kandidatprogrammet
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Resultat från granskningen av klasslärarutbildningen samt enhetens åtgärdsplan
Åbo Akademis magisterutbildningar
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
aud. A, Gadolinia kl Utbildningskoordinator Heidi Karlsson
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Instruktion för examination och bedömning (EB)
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Lathund-Ladok Ändringsbarhet och registervård
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Ny examensstadga Vad ändrar? Webbinarium Ole Karlsson 27.11.2017

Webbinarium Det finns en videoföreläsning över den här presentationen Rubrik: Nytt i den nya examensstadgan 27.11.2017 https://www.abo.fi/personal/videoseminarier

ES - Examensstadgans uppdatering Nuvarande version från 20.1.2015 med liten uppdatering 9.6.2015 Då frågan om en helrevision  stadgan blev mer omfattande och noggrannare enligt modernt juridiskt tänk Redan nu fanns ändå justeringsbehov Ett uppdaterat förslag var på remiss vid fakulteterna hösten 2016, remisserna inarbetades på våren 2017 Väntade sedan på uppdateringen av förvaltningsinstruktionen

Allmänna ändringar ES omformas mer till ett juridiskt dokument Dubbleringar med lagtext undviks Vissa undantag där det ansetts förtydliga bestämmelserna Hur ÅA praktiskt genomför olika processer stryks, t.ex. vid inskrivning av studerande Många processer är för tillfället mycket dynamiska och flera styrs via nationella arbetsgrupper Policytexter stryks på flera ställen Policytexterna är givetvis viktiga men borde finnas i t.ex. ett strategidokument för utbildningen som följs upp

Innehåll 1 kap. Grundläggande bestämmelser 2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter inom utbildning och undervisning 3 kap. Utbildning 4 kap. Antagning och registrering av studerande 5 kap. Studierätt 6 kap. Undervisnings- och examinationsspråket 7 kap. Kommunikation och allmänna språkkunskaper 8 kap. Den akademiska undervisningen och studiegången 9 kap. Betyg och intyg 10 kap. Ikraftträdande och övergångsbestämmelser

1 kap. Grundläggande bestämmelser Redogörelse för de yttre ramar som styr vår verksamhet; universitetslagen och diverse förordningar Fastställer att vårt regelverk för utbildning fortsättningsvis är en helhet bestående av Förvaltningsinstruktionen Examensstadgan Instruktionen för examination och bedömning Instruktionen för forskarutbildningen Personalinstruktionen God vetenskaplig praxis och hanteringen av avvikelser Undervisningens avgiftsfrihet betonas tydligare i en egen paragraf Bilagorna som presenterar ÅA:s utbildningsutbud ska ännu tas upp på ett skilt styrelsemöte

2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter 2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter inom utbildning och undervisning Beskrivningen av mandat, befogenheter och uppgifter har överförts till den uppdaterade förvaltningsinstruktionen; Gäller styrelsen, rektor, fakultetsråd, dekanus (samt grundutbildningsnämnden) I ES kommer beslutsfattandet för de här organen fram i de processer som beskrivs Magisterprogramansvarig införs som ”ny” roll Ersätter Programansvarig för separat magisterprogram Har samma uppgifter inom magisterutbildningen som den utbildningslinjeansvariga har inom kandidatutbildningen

2 kap (forts) Examinatorsrollen försvinner Examinators uppgifter överförs på ämnesansvarig Även ett biämne eller motsvarande helhet kan ha en ämnesansvarig Ämnesklusteransvarig kvarstår i koordinerande roll Flera ämnen kan ha en administrativ klusteransvarig Handledarens uppgifter definieras Nyhet är den skriftliga överenskommelse som görs med varje skribent om handledarens och studerandens rättigheter och skyldigheter Möjligheten att byta handledare tas in i regelverket Egenlärarens uppgifter minskar Ska stöda studieplaneringen och följa upp framskridandet i studierna

3 kap. Utbildning Tydligare uppdelning av definitionerna för huvudämne, biämne, nivåindelning och modul Tydligare uppdelning av hur mognadsprovet utförs FSE piloterar under våren 2018 en modell där språkgranskningen ersätts av språkrespons inom magisterutbildningen Skrivhandledning medan skribenten arbetar med avhandlingen Avsikten är att ta i bruk modellen för hela ÅA fr.o.m. hösten 2019

3 kap (forts) Tydligare uppdelning av de olika typerna av magisterutbildning Svenskspråkiga magisterprogram Minst 50 % av ÅA:s kurser ska ges på svenska Rektor kan besluta om undantag inom den svenska utbildningen Internationella magisterprogram Avgiftsbelagda Gemensamma magisterprogram (Joint Master’s Programme) Dubbelmagisterprogram (Double Degree Master’s Programme) Ramverket för gemensamma och dubbel fastställs i skilda avtal

3 kap (forts) Undervisningsplanen byter namn till utbildningsplan Fastställs för två år Det ska finnas lärandemål för varje examen Kurser på engelska ska ha kursbeskrivning på engelska Definitionen av undervisnings- och arbetsformer stryks Lärarens och studerandens ansvar för genomförda delprestationer har omarbetats Läraren har ansvar för att notera dem under kursens gång Studeranden kan begära om tillgodoräkning då hen påbörjar en tidigare avbruten kurs igen

3 kap. (forts) Modul tas in som nytt begrepp En helhet av kurser på 20 sp inom högre högskoleexamen I högre högskoleexamen ska ingå 1-2 moduler på fördjupad nivå i huvudämnet eller jämförbar helhet 2-3 tematiska moduler ÅA ska erbjuda ett universitetsgemensamt utbud av moduler som alla studerande kan välja Kurser från andra universitet kan plockas in i modulerna

4 kap. Antagning och registrering av studerande Antagningen genomförs allt mer som nationellt samarbete och med årliga förändringar, inte ändamålsenligt att ha regler i examensstadgan Rektor fastställer årligen de generella principerna för studentantagningen till ÅA Fakultetsråden fastställer detaljkriterierna för respektive antagningsmål Studerandens möjlighet till omprövning av antagningsbeslutet förtydligas Processen för inskrivning och terminsanmälan stryks, definieras med årligt beslut av forsknings- och utbildningsservice

5 kap. Studierätt Inga ändringar

6 kap. Undervisnings- och examinationsspråket Profilering Lägre högskoleexamen: svensk utbildning men 0-15 sp kan ges på engelska Svenskspråkigt magisterprogram: minst 50 % av den undervisning som ges av akademin ges på svenska enligt vad som fastställs i utbildningsplanen. Om flera språk används i ett magisterprogram ska ett definieras som examensspråk vid ÅA Svenska i avhandlingar skrivna på annat språk Lägre högskoleexamen, annat språk än svenska, norska eller danska endast möjligt i språkämnen - svensk sammanfattning på 10 000 tecken Högre högskoleexamen, om studerande har svenska eller finska som skolbildningsspråk - svensk sammanfattning på 5 000 tecken I magisterprogram definierat som internationellt, ingen svensk sammanfattning

7 kap. Kommunikation och allmänna språkkunskaper Språkgranskningen av avhandlingar per examensnivå förtydligas Paragrafen ändras sannolikt fr.o.m. hösten 2019 då språkrespons under skrivprocessen införs Definierat språkkrav i svenska för utländska studerande Lägre högskoleexamen: studerande som avlagt språktest enligt standarden CEFR B2 behöver inte genomgå språkprov eller språktest inom examen Svenskspråkigt magisterprogram: studerande som antagits utan förkunskapskrav ska avlägga 10 sp svenska Internationellt magisterprogram: inget ÅA-krav att lära sig svenska, fakulteten bestämmer

8 kap. Den akademiska undervisningen och studiegången Paragrafen om planering av undervisningen stryks Studerandenas möjlighet att delta i utvecklingsarbete betonas ytterligare Gäller förtroendeuppdrag vid ÅA och styrelseuppdrag i organ som utvecklar högskoleutbildningen Medverkande studerande ska ges möjlighet till alternativ examination Förtroendeuppdrag/tutorskap ska gå att tillgodoräkna i studierna Studerandenas möjligheter till alternativ examination ska utvecklas inom alla utbildningar Alla utbildningar ska tillgodoräkna för utbildningen relevant arbetspraktik utöver obligatorisk praktik (t.ex. auskultering/språkpraktik) minst 5 sp i såväl kandidat-, som magisterutbildningen

8 kap (forts) Det införs en överenskommelse om spelreglerna för avhandlingsprocessen Handledare och skribent ingår en överenskommelse om arbetsprocessen och parternas rättigheter och skyldigheter Gäller inte avhandlingar som utförs i projektgrupp (forskningsprojekt) Elektronisk gransknings- och publiceringsprocess Pilotering av granskningsprocessen vid utbildningslinjen för naturvetenskaper under våren 2018, medför att de tryckta avhandlingarna på magisternivån avskaffas Publicering i databas gäller högre högskoleexamen, licentiat- och doktorsexamen Vid sidan av sekretessbeläggning kan man nu även ansöka om senareläggning av avhandlingens publicering Processerna införs fr.o.m. 1.8.2018 Behandlingen av resultaten från kursutvärderingen betonas Enheterna ska hålla årliga möten mellan lärarna och studerandena

9 kap. Betyg och intyg Tillägg om att forsknings- och utbildningsservice ansvarar för utgivandet av separata intyg om behörigheter

10 kap. Ikraftträdande och övergångsbestämmelser 1.1.2018 Examensstadgan träder i kraft 1.8.2018 Kravet på att 50 % av ÅA:s kurser i definierat svenskspråkiga magisterprogram ska ges på svenska 1.8.2018 Avhandlingar publiceras i elektronisk form i ÅAB:s publikationsdatabas Övergångsbestämmelser Studerande inskrivna före 1.8.2018 har rätt att följa den examens- struktur som gällde då de antogs fram till den givna tidsgränsen 31.7.2024

Examensstadgan på webben Ingångssidan till ÅA:s instruktioner och anvisningar http://www.abo.fi/personal/forfattningar Direktlänken till webbsidan för bestämmelser om utbildningen http://www.abo.fi/personal/stuforf