Från Försäkringskassan till dig

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
WCAG 2.0 som ett konkret verktyg i arbetet med komplexa tekniker Andreas Cederbom.
Advertisements

© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Testning av dynamiska webbgränssnitt Andreas Cederbom
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Tillgängliga mobila gränssnitt Andreas Blackne
Andreas Cederbom Tillgänglighet i digitala lärplattformar Genomgång av dokumentationen.
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Erik Munsterhjelm Jurist, VH Vasa
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Systemkarta.
Presentation - Svenska kyrkans webbplats
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Lust eller lag? Andreas Cederbom
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Göteborgs universitet förnyas
Resultat från följeforskning Projekt: Tillväxt Halland 16 september 2010.
Att ställa krav på tillgänglighet
Tillgänglighet som en naturlig del av projektet Andreas Cederbom, Funka Nu Angela Sundström, FMV Tina Engman, FMV.
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Utvärdering av processmognad
Andreas Cederbom Valideringstjänster.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Viveca Axelsson Samverkan på övergripande nivå Att tydliggöra och utveckla samverkan.
Att tillsammans påverka!
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
XML – ett annat format För överföring av information mellan stödsystem Av Jan Owe.
Andreas Cederbom & Joakim Lundberg Funkas Tillgänglighetsdagar 2010 Less is more.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
”Vi måste göra om intranätet
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Introduktion & Säkerhet del 1
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Tidsplanering Undervisningsmaterialet är utvecklat med stöd av Byggrådet.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS1 – LS3 Ledningsteam Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister 2013.
Tilgængelighed – et informationssamfund for alle Michael Fagerlund Andersen IT – og Telestyrelsen.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Digitalisering för alla
Projektkurs 10 p Introduktion. Kursens syfte Ge fördjupad förståelse för interaktionsdesign  Genom praktiskt arbete att skapa en IT-artefakt eller IT-system.
Upphandla tillgängligt Susanna Laurin
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Anpassa fri programvara - Frihet ett, hur nyttjar man den? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja.
Stig Andersson Samordnare digital läromedelsutformning Tillgänglighet i praktiken.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Erfarenheter från Sundbybergs stad GISS AW på ÅF Björn Petersson, Sundbybergs stad Per Asserup, ÅF Infrastructure Att tänka efter före upphandling.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Lära för livet!.
När tillgänglighet inte längre är fritt valt arbete
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
COMPARE: diskussionsyta för experter
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Lanpro Internetwork AB
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Bedömningsmodell Nytta Genomförbarhet 1. Ökad kvalité
IKEAs produktsäkerhetsarbete
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Från Försäkringskassan till dig Andreas.cederbom@funka.com Twitter: @cederbomarn

Testning och godkännandenivåer visade sig bli en central komponent i förstudien och genomförandet

Sådana här krav måste konkretiseras 1.3.1 Information och relationer Information, struktur, och relationer som förmedlas genom presentation kan bli automatiskt tydliggjord eller finns som text. (Nivå A)

Men vad är ”good enough”?

EN 301 549: Accessibility requirements for procurement of ICT products and services in Europe

Funktionell prestanda 3 typer av krav Funktionell prestanda Målbild: Hårdvara Funktionalitet Mjukvara Krav: WCAG 2.0 AA Andra, bakomliggande standarder:

Exempel på grupper / Situationer 4.2.1 Användning utan att se 4.2.3 Användning utan att uppfatta färg 4.2.4 Användning utan att höra 4.2.7 Användning med begränsad funktion eller styrka i händerna 4.2.10 Användning med begränsad kognitiv förmåga

Testa mot kraven, men verifiera med användarna

Process Definiera era krav Definiera godkännandenivåer Ta fram användargruppsbeskrivningar Koppla samman kraven och användargrupperna Verifiera med användartester Dokumentera

Reflektioner från projektet

Processen viktigare än resultatet

Användarperspektivet måste lyftas internt

Det finns ett enormt behov av ökad kunskap i hela offentliga Sverige

Take away Det måste börja med ett beslut från ledningen Lagkraven är starten, inte målet Involvera hela verksamheten Ni måste göra det själva… …men med stöd Resultatet är i stort sett känt i förväg… …men projektet ska ta fram en vägbeskrivning och en förståelse Budgetera för ett kontinuerligt arbete

Frågor?

Tack! Åsa Holmberg @Webbredaktoren Andreas Cederbom @cederbomarn Christian Rosberg @c_rosberg Andreas Cederbom @cederbomarn

Det finns inga normalanvändare