Angered En gemensam äldreomsorg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Löneprocessen & PA Systems information
Advertisements

Introduktion för utförare av hemtjänst Genomgång av:
Agenda Utbildning för verksamhetschef
LOKALRESURSPLANERING
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Medicinskt ansvarig sjuksköterska MAS
Budgetarbete - enhetschef
Adato - rehabverktyget
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Uppdragsredovisning. Samverkan kommun och Arbetsförmedlingen  Dialog pågår. Nytt möte planerat till september Ensamkommande barn  Erbjuder tjänster.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Trygg Hemgång Ronneby Trygg Hemgång Ronneby april 2017.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Samverkan kommun - landsting. Historik Första samverkansavtalet 1993 Wreta-projektet 2001 Samverkansråd för vårdens övergångsställen 2003 Wreta och Samverkansråd.
Miljödata ABwww.miljodata.seBG Besöksadress Ronnebygatan Karlskrona PG Org. Nr Adato - rehabverktyget.
Inga patienter brukare ska ”falla mellan stolarna” Gråzoner synliggöras Beslutas av Direktörer/Nämnder /Fullmäktige beroende på olika krav Överenskommelser.
Senior Alert. Senior Alert i korta drag Nationellt kvalitetsregister Förebygga ohälsa inom munhälsa, nutrition, fall och trycksår Ett arbetssätt Ett teamverktyg.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Personec 17.1 Uppgradering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nu rapporterar vi i Treserva!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vårdlotsens syfte Underlätta samverkan mellan kommun och slutenvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Förtydligande av ersättningsdokumentet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkomna
Arbetsgrupp start juni 2017
Adato - rehabverktyget
Information om nya system från 1/ för schema, rapportering, lön mm
Ekonomiuppföljning 11 april 2017
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
UTKAST Rehabsamtal med arbetstagare
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Kommun: Göteborg stadsdel Angered Antal handläggare 82 Antal chefer 3
Ekonomist bistånd Rehab
ViP - uppdrag Mars 2015.
En hållbar organisation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ekonomiavdelningen från 1 juni 2018
Adminstrativ utredning
Förslag till ny organisation för SDF Lundby
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Angered En gemensam äldreomsorg

Stöd i Hemmet

Särskilt boende

Bistånd och Förebyggande enhet.

ÄO/HS Angered Januari Februari April Mars Januari/ februari Sista dag för Intresseanmälan Administrativa Tjänster 24/1 Sammanställning Av nuvarande Arb uppg För administratörer Möte med Administratörer 17/1 Besked om nytt Uppdrag EC 1/3 Sista dag för Intresseanmälan EC 1/2 Information Referensgrupp 26/1 Ny organisation startar Info/diskussion i OC ledningsgrupp 12/1+19/1 Besked om Nytt uppdrag Administratör Möte med Administratörer 27/1 Januari Februari April Mars Januari/ februari *Organisationsplanering *Ledningsgrupp 1ggr/v *OC enskilda samtal med EC/ medarbetare *Facklig samverkan

Förslag gällande Uppdragsbeskrivning för administrativt stöd på äldreboende Medarbetare Ekonomi Fastighet Annat Planering inför introduktion av vikarier Semesterplanering och schemaplanering Chef- och/eller rapportstöd i Personec Hålla koll i Winlas på vikariers arbetstid Utfärda intyg – alla kategorier t.ex. arbetsgivarintyg. Korttidsrekrytering, timavlönade Samordna planering och placering av elever. Huvudadministratör i TimeCare Exportering av schema från TimeCare till Personec. Kontrollera och kontera fakturor i Gasell Ansvarig för Handkassa Ansvaret för visningar av lägenheter Nyckelhantering Besiktning efter utflyttning Felanmälningar t.ex. fastighet, larm etc Beställning av olika tjänster t.ex. fönsterputs, fika etc Anläggningsskötare för brandlarm Informationsöverföring i samband med utflyttning. Även i Treserva. Informationsöverföring i samband med inflyttningar. Även i Treserva. Ansvara för att vårdtyngdsmätningen blir inskickad varje månad. Ta fram statistik/underlag som enhetscheferna efterfrågar Beställning av diverse varor till kontor samt enheter via Winst för högre kostnadseffektivitet Informationsöverföring beträffande boendes frånvaro (Till hösten ska boendes frånvaro läggas in i Treserva). Behjälplig vid beställning av grundutrustning

Förslag gällande ”UPPDRAGSBESKRIVNING AVGIFTSHANDLÄGGARE” Administrativt stöd vid avgiftshantering inom bistånd, hemtjänst och boende Avgiftsberäkning för alla nya brukare/boende samt alla löpande förändringar under pågående ärende över året. Årliga utskick av inkomstblanketter för ny avgiftsberäkning samt brevledes meddela vid hyreshöjningar. Kontakt med anhörig eller ev. godman Avdrag /reduceringar Kreditering av fakturor Bevakning av fakturor; flytta förfallodatum samt bevaka och ta in underlag såsom dödsboanmälan, bouppteckning m.m. Nedskrivning av fakturor Intern-externdebitering Avslut av avgift i ärende Plussaldo Hemvårdsbidrag Teckna kontrakt Statistik Systemadministratör Webb-Sotis(Treserva)

Administrativa tjänster På förslag är följande tjänster aktuella: Två avgiftshandläggare för hela äldreomsorgen Fyra administratörer mot särskilt boende Två administratörer chefstöd och mot SiH

Förebyggande verksamhet Fas 1 Utökande av dagverksamheten Blåmesen Utökande av anhörigstödet

Undersköterska särskilt uppdrag Exempel Fördjupningsuppdrag: Undersköterska med administrativt uppdrag Uppdraget innebär att arbeta som undersköterska i ordinarie hemtjänst där del av tjänsten innefattar administrativa uppgifter. I huvuddrag så skall arbetsuppgifterna se ut som nedan: Planera det dagliga arbetet i gruppen. Göra/uppdatera omsorgsschema och fördela arbetsuppgifterna i hemtjänstlaget Ansvara för att ringa in vikarier i det dagliga arbetet Ansvara tillsammans med enhetschefen för rekrytering av timvikarier och korttidsrekrytering Ansvara för att skriva ut 31 bilder från websotis, löpande anteckningar och utredningar. Rapportera frånvaro. Ansvara för nya ärende, dvs att de blir presenterade på morgonen vid minst två dagar på rad, att de ser till att nya ärenden får en kontaktperson, att de hamnar i omsorgsschemat. Ha dialog med biståndshandläggare gällande omsorgstagare, beviljad tid, insatser mm Uppdatera sig själv och chefen angående omsorgstagarnas planering, stötta och stöta på de kontaktpersoner som har behov av det. Föra statistik: unik individ, avlidna, vårdplaneringar, hembesök, hemgångar, inskrivna, målträffar mm. Ha löpande kontakt med ansvarig enhetschef om förändringar och förbättringsarbete